• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141334
+
-

حالا نوبت تماشاگران است

آغاز اجراها در تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی از هفته اول مهر

گزارش
حالا نوبت تماشاگران است

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

 با بهبود شرایط و گذر از پیک پنجم کرونا سالن‌های نمایشی دولتی و خصوصی اجراهای خود را در روزهای آتی آغاز می‌کنند؛ نمایش‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در اجراهای اول نتوانند تماشاگر خود را داشته باشند. تماشاخانه‌‌ها با گذشت زمان و انجام واکسیناسیون کامل امیدوار به حضور تماشاگران در سالن‌های نمایش شدند.

تئاترشهر و اجرای 2نمایش
مجموعه تئاترشهر بعد از چندین‌ماه تعطیلی فعالیتش را با یک نمایش از سر می‌گیرد. ابراهیم گله‌دارزاده، مدیر تئاترشهر درباره شروع فعالیت سالن‌های این مجموعه به همشهری می‌گوید: «تئاتر شهر فعالیت خود را از روز ۳۱ شهریور و به مناسبت هفته دفاع‌مقدس با اجرای نمایش «تن‌ها» که از آثار برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت است، آغاز می‌کند.» وی اضافه می‌کند: «تصمیم داشتیم تا همزمان با هفته دفاع‌مقدس، رپرتواری از نمایشنامه‌های دفاع‌مقدس را روی صحنه داشته باشیم که با توجه به طولانی شدن تعطیلی سالن‌ها به‌خاطر کرونا، گروه‌های نمایشی نتوانستند خود را برای اجرا در این ایام آماده کنند.» وی ادامه می‌دهد: «براساس برنامه‌ریزی‌ها بنا شد نمایش‌ها در فرصت مناسب در جدول اجراهای مجموعه قرار بگیرند. همچنین به‌دلیل اینکه تعطیلی‌های اخیر کرونایی طولانی شد، گروه‌هایی که در حال تمرین بودند با مشکلات متعددی ازجمله حضور بازیگران در پروژه‌های تصویری مواجه شدند و به این دلیل خواستار تغییر و جابه‌جایی در نوبت اجرا هستند. در حال رایزنی هستیم و بسته به آمادگی گروه‌ها دیگر نمایش‌های مجموعه نیز معرفی می‌شوند.» تئاترشهر از شب گذشته، نمایش «تن‌ها»ی علیرضا معروفی را روی صحنه دارد؛ نمایشی که با یاد و خاطره مرحوم علی سلیمانی اجرایش را آغاز کرده است. در روزهای آینده هم مهدی پاشایی در سالن قشقایی نمایش «باغ‌وحش شیشه‌ای» را روی صحنه می‌آورد.

تولد یک سالن تئاتری
علاوه بر آغاز فعالیت سالن‌ها یک سالن نمایشی هم به ظرفیت تماشاخانه‌های پایتخت اضافه شده است. تئاتر آبان در مجموعه «خانه هنر آبان» قرار گرفته و سالنی است با ظرفیت ١٠٢ نفر که از سال گذشته آماده بهره‌برداری بود، ولی چندین‌بار به‌خاطر کرونا تعطیل شد. حالا قرار است نمایشنامه «غرب غم‌زده» نوشته مارتین مک‌دونا با ترجمه بهرنگ رجبی و کارگردانی شایان موسوی و امیر ارشیا ‌براتی این روزها در سالن تازه تاسیس «آبان» روی صحنه برود.

کرکس سودابه فضایلی در ایرانشهر
 فرزاد امینی نمایش «کرکس» نوشته سودابه فضایلی را از ششم مهرماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد برد.

نمایشنامه‌‌های خارجی در تماشاخانه‌های پایتخت
«دروغ» نوشته فلوریان زلر به کارگردانی مسعود صالحی ساعت ۱۸ در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود و «اولئانا» نوشته دیوید ممت به کارگردانی کیارش دستیاری (رُست)، از ابتدای مهرماه در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی روی صحنه خواهد رفت. سالن اصلی مولوی هم از هفته دوم مهر‌ماه میزبان «سگ سورتمه» سینا نصراللهی براساس«کار خانگین» اثر فرانس کسافر گروتس خواهد بود. «عصر طویلگی» که تولید آکادمی هنرهای نمایشی سولو است به کارگردانی عماد سالکی برای اجرا در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران، تمرین‌های نهایی خود را انجام می‌دهد. این نمایش قرار بود سال ٩٨ و ٩٩ روی صحنه برود و اجرای آن چندین‌بار طی ۲سال اخیر به‌دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاد. «هوزان» روایتی عاشقانه از کولبرها نیز در خانه مهرگان اجرای خود را از 20مهر‌ماه آغاز می‌کند.

بازگشت غلامرضا لبخندی
 کهبد تاراج هم از ششم مهر‌ماه نمایش «غلامرضا لبخندی» را در سالن سمندریان ایرانشهر روی صحنه می‌برد. «انجمن نویسندگان مرده» به کارگردانی مجتبی جعفری‌پور از 11مهر در شهرزاد اجرا می‌شود. رسول نقوی هم از شب گذشته با نمایش «ورودی پنجم» راه به تماشاخانه مهر حوزه هنری آورده؛ این نمایش به‌مدت یک‌ماه روی صحنه است. «وقتی همه یواش نیستند» به نویسندگی و با دراماتورژی مرتضی دلداده براساس نمایشنامه «یک ساعت آرامش» اثر فلوریان زلر و به کارگردانی سمیه قاسمی از 23شهریور‌ماه 1400تا 11مهر 1400، ساعت 20در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید