• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 مهر 1400
کد مطلب : 141310
+
-

آغاز طرح ضربتی واکسیناسیون در پایتخت

تعداد فوتی‌های روزانه کووید0 19 پس از 53 روز به زیر 300 نفر رسید

مریم سرخوش‌- روزنامه‌نگار

تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در پیک پنجم، سرانجام پس از 53روز به زیر 300 مورد رسید؛ تعداد فوتی‌هایی که اوایل شهریور به بیش از 700نفر هم رسیده بود. حالا  بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اخیر، 285  مرگ به دلیل ابتلا به کرونا ثبت شده است. کارشناسان تأکید می‌کنند که کاهش تعداد مرگ‌ها به دلیل بالا رفتن میزان تزریق واکسن است و به نظر می‌رسد روند کاهش مرگ‌ها به دلیل روند افزایشی واکسیناسیون، ادامه‌دار باشد. پیش از این علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که در هفته دوم آبان‌ماه، تعداد فوتی‌های روزانه به زیر 50 نفر می‌رسد. او دلیل این اتفاق را واکسیناسیون تعداد قابل‌توجهی از افراد در کشور تا آن زمان اعلام کرده بود.
 بر اساس اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته 46میلیون‌و899هزارو434نفر در کشور واکسن دریافت کرده‌اند؛ 32میلیون و 250 هزار و 543 نفر دوز اول و 14 میلیون و 648 هزار و 891 نفر هم هر دو دوز . با این همه اما با شروع فصل پاییز،  متخصصان حوزه سلامت نسبت به ورود سویه‌های جدید و اوج‌گیری پاندمی در فصل سرما و احتمال وقوع یک پیک جدید، اعلام نگرانی می‌کنند. آنها می‌‌گویند ممکن است با جهش جدیدی از ویروس یا ورود سویه لاندا به کشور، وضعیتی مشابه پاییز سال گذشته در کشور رخ دهد. وضعیت پاییز امسال را میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعیین می‌کند؛ چراکه همین حالا هم خبرهایی که از استان‌های دیگر به گوش می‌رسد حکایت از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد؛ تاجایی که قاسم جان‌بابایی‏‌، معاون درمان وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «در بعضی استان‌ها که دستورالعمل‌ها به‌درستی رعایت نمی‌شود، عبور از موج پنجم طولانی‌تر شده است.» به گفته این مسئول، هنوز کشور از پیک پنجم عبور نکرده است. تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد که گاهی یک پیک در استانی یک تا یک‌ماه‌و‌نیم باقی می‌ماند، اما در استان دیگری تا 3 ماه هم ماندگار است.  در میان استان‌ها با کاهش ورودی بیمارستان‌ها، گفته می‌شود پایتخت شرایط نسبتا بهتری را تجربه می‌کند. نادر توکلی‏، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران هم با اشاره به این موضوع به همشهری می‌گوید که طرح 10روزه ضربتی تسریع واکسیناسیون در تهران آغاز شده است: «این طرح در تهران و تمام شهرستان‌های اطراف آغاز شده و تمام مراکز واکسیناسیون هم به صورت 2شیفت صبح و عصر واکسیناسیون مراجعه‌کنندگان را انجام می‌دهند. با توجه به حذف محدودیت سنی تمام افراد بالای 17سال می‌توانند با مراجعه به سامانه سلامت نسبت به ثبت کدملی‏، مرکز واکسیناسیون و ساعت تزریق اقدام کنند. همچنین سامانه ۶۰۷۰ هم اطلاع‌رسانی درباره ساعت کار مراکز واکسیناسیون ۲۴ساعته را ارائه می‌کند.» به گفته توکلی، روند کاهشی شیوع کرونا در تهران خوب است؛ به‌طوری‌که میزان مراجعات سرپایی هم نسبت به دوره پیک بیماری  ۵۵درصد کاهش یافته است. در این میان مرگ‌های کرونایی تهران چند روز است که دورقمی شده است.
حالا بر اساس اعلام وزارت بهداشت، دیگر محدودیت سنی برای واکسیناسیون وجود ندارد و تمام متولدان 1383 به قبل می‌توانند به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند. همچنین علاوه بر واکسیناسیون تمام متولدان 1383 به قبل‏، گفته می‌شود اولین نوبت برای واکسیناسیون گروه سنی 12 تا 18سال هم 9 و 10مهر تعیین و به خانواده دانش‌آموزان اعلام شده است؛ خبری که هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. کریم همتی‏، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این‌باره از واردات ۱۲ میلیون دوز واکسن دانش‌آموزی کرونا در هفته آینده خبر داده و گفته:‌ «این واکسن‌ها در 2محموله  6میلیون دوزی وارد کشور و به دانش‌آموزان تزریق می‌شود.» از سوی دیگر هم قرار است دوز یادآور یا بوستر کادر درمان با تامین واکسن‌های فایزر و «جانسون و جانسون» انجام شود. حیدر محمدی‏‌، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این باره می‌گوید:‌ «واکسن‌های فایزر و جانسون و جانسون مجوز مصرف اضطراری ایران را گرفته‌اند، اما چون خوش‌قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی‌کنیم. اگر طرف خارجی به وعده‌هایش عمل کند، واردات آنها را خواهیم داشت.»
به گفته محمدی، واکسن فایزر از بلژیک و جانسون و جانسون از آلمان تهیه و به عنوان دوز بوستر (سوم) کادر درمان استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید