• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 31 شهریور 1400
کد مطلب : 141248
+
-

هفتاد و سومین دوره جوایز امی به بی‌توجهی به اقلیت‌های ن‍ژادی متهم شده است

بیش از حد سفید

بیش از حد سفید

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

با معرفی برندگان جوایز امی هفتادوسوم، مشخص شد که جایزه‌ای به بازیگران سیاه و رنگین‌پوست در بخش‌های بازیگری اختصاص نیافته است. این بی‌توجهی درحالی رقم خورد که امی در سال‌های اخیر در زمینه رعایت تنوع نژادی در انتخاب برندگان جوایز در میان سایر جشنواره‌های معتبر، شهرتی کسب کرده بود. معترضان به غفلت آکادمی هنرهای تلویزیونی در اعطای جایزه به استعدادهای غیرسفیدپوست، در شبکه‌های اجتماعی هشتگ «امی بیش از حد سفید» را استفاده کرده‌اند.
در سال‌های اخیر مسائل مربوط به نابرابری نژادی و جنسیتی در زمان انتخاب نامزدهای برنده جوایز در مراسم‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی در نقاط زیادی از دنیا ازجمله آمریکا بسیار مورد توجه قرار گرفته و با توجه به موج انتقادات تند و شدیدی که نسبت به این وضعیت نابرابرانه در سطح جوامع مطرح شده بسیاری از جشنواره‌های سینمایی و تلویزیونی مطرح ازجمله امی در سال‌های اخیر شیوه انتخاب نامزدهای دریافت‌کننده جوایز و یک‌سری از قوانین داخلی خود را تغییر داده‌‌اند. البته این به آن معنا نیست که لزوما همواره درصورت رعایت برابری جنسیتی در جشنواره‌ها، کاندیداهای شایسته‌ای برنده جوایز شوند و شاید در برخی از موارد نیز شایستگی و شایسته‌سالاری فدای رعایت مسائل مرتبط با برابری اجتماعی و نژادی نیز شود و در خیلی از موارد به جای توجه به کیفیت آثار سینمایی و تلویزیونی و کیفیت نقش‌آفرینی بازیگران در این آثار، بیشتر توجه‌ها معطوف به اهمیت قائل شدن به بازیگران و ستارگان زن و کارگردانان و بازیگران مرد و زن سیاه و رنگین‌پوست ‌‌شود که این مسئله نیز می‌تواند به لحاظ کیفی سطح جشنواره‌های جهانی را دچار افت کند. البته این به آن معنا نیست که آثار کارگردانان زن یا فیلمسازانی از دیگر نژادها از کیفیت بالایی برخوردار نیستند؛ چه بسا که در بسیاری از موارد نیز این آثار شایسته دریافت جایزه و درخور تقدیر نیز باشند، اما نگاه یک سویه به نابرابری‌های جنسیتی و نژادی امکان دارد در نهایت قضیه را نیز برعکس کند و در سال‌های آتی شاهد نوعی آپارتاید زنانه و نژادی در جشنواره‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی باشیم.
با این حال، براساس آخرین اخبار رعایت نکردن تنوع نژادی در مراسم امی امسال انتقاد بسیاری را در رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.
جشنواره امی امسال از چند منظر خوشایند آمریکایی‌ها و صنعت هالیوود نبوده است. صدرنشینی سریال‌های بریتانیایی در مراسم امی2021 به‌نظر چندان به مذاق منتقدان آمریکایی خوش نیامده است، برنده شدن نامزدهای سفیدپوست در این مراسم نیز باعث انتقادات شدید جمعیت‌های حامی سیاه و رنگین‌پوستان و سایر قومیت‌ها و نژادها در آمریکا شده و بسیاری را به این نظر رسانده که باید در شیوه انتخاب اعضای آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی و همچنین شیوه رأی دادن در زمان انتخاب نامزدهای حاضر در این جشنواره مطرح تلویزیونی تجدیدنظر شود.
به‌گزارش ورایتی، تمامی جشنواره‌ها و مراسم هنری، سینمایی و تلویزیونی بر سر یک دوراهی قرارگرفته‌اند. میزان بینندگان این مراسم در حال کاهش است، صنعت سینما و تلویزیون نیز به نیازهای بینندگان تلویزیونی و مصرف‌کنندگان محصولات فرهنگی یا بی‌توجه است یا اساسا درکی از این نیازها ندارد. تلاش برای درنظر گرفتن تنوع قومی و نژادی در زمان انتخاب نامزدهای دریافت جایزه نیز همچنان با مقاومت‌های شدیدی در بخش‌هایی از هالیوود روبه‌روست. جزئیات و فاکتورهایی که هر رای‌دهنده باید به هنگام انتخاب کاندیدای موردنظر خود در مراسم جوایز امی درنظر بگیرد، بسیار زیاد است و این مسئله گزینش نامزدهای برنده از سوی اعضای آکادمی هنرهای تلویزیونی را دشوار می‌کند. علاوه بر این بیش از 20هزار نفر از اعضای رای‌دهنده آکادمی هنرهای تلویزیونی باید برای انتخاب نامزدهای نهایی جایزه امی تعداد زیادی از سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنند و اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه‌کسی وقت دارد به تماشای 133سریال درام، 68سریال کمدی، 41مینی سریال و 41فیلم تلویزیونی (مجموع آثار ثبت‌نام شده برای این دوره از مراسم امی) آن هم در فرصت محدودی که در اختیار دارد، بنشیند. با توجه به این تعداد زیاد نامزدهای ثبت‌نامی و فرصت محدود برای بررسی این آثار عجیب به‌نظر نمی‌رسد که چطور در امی2021 سریال‌های «تاج» و «گامبی وزیر» توانسته‌اند جوایز را به‌نفع خود درو کنند و سال گذشته نیز بیشتر جوایز به سریال «شیت کریک» برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید