• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14124
+
-

طرح جدید عربستان و امارات برای تغییر معادلات جنگ یمن

فرماندهان ارشد حوثی هدف حملات اخیر بوده‌اند

رویداد
طرح جدید عربستان و امارات برای تغییر معادلات جنگ یمن

جنگ و نا امنی در هرگوشه از منطقه خاورمیانه، روزبه‌روز سهم بیشتری از اخبار رسانه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد. درحالی‌که فقط یک هفته از حملات سه‌جانبه قدرت‌های غربی به شهرهای سوریه می‌گذرد، حملات ائتلاف عربی به یمن نیز با ترور فرماندهان و چهره‌های شاخص سیاسی در این کشور وارد مرحله تازه‌ای شده است.

رسانه‌های عربی و غربی، ترور پیچیده صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله را پیامی واضح از سوی امارات و عربستان به طرفداران ایران در یمن به‌حساب آورده بودند، اما حملات گسترده روز گذشته ائتلاف به مناطق استراتژیک صنعا نشان داد اراده جدیدی در ریاض و ابوظبی شکل گرفته که محدود به ارسال یک پیام نیست و تلاش می‌کند معادلات جنگ فرسایشی یمن را تغییر دهد؛ جنگی که طی 4سال گذشته عملا دستاورد محسوسی برای شیخ‌نشین‌های عرب خلیج‌فارس، جز هزینه‌های سنگین و بدنامی در مجامع جهانی به همراه نداشته است.

در جریان حملات روز شنبه جنگنده‌های سعودی و اماراتی، ساختمان‌های قصر ریاست‌جمهوری سابق و همچنین وزارت کشور، در منطقه هفتاد صنعا، مورد هدف قرار گرفت. به گزارش رسانه‌های اماراتی، در جریان این حملات، ابوزید العزی و محی‌الدین عبدالله النعمی از فرماندهان نظامی انصارالله در کنار چندین نفر از همراهانشان به قتل رسیده‌اند. البته حملات به مناطق راهبردی صنعا محدود نبوده و جنگنده‌های ائتلاف، حتی مراسم تشییع جنازه صالح الصماد را هم مورد هدف قرار دادند؛ مراسمی که تعداد قابل توجهی از شهروندان غیرنظامی یمنی نیز برای وداع با این رهبر سیاسی در آن شرکت کرده بودند. از آنجا که مهدی المشاط، جانشین صالح الصماد در مراسم تشییع حضور داشته، برخی رسانه‌های عربی گمانه‌زنی کرده‌اند که هدف از این حمله، ترور رئیس جدید شورای سیاسی انصارالله بوده است؛ امری که نشان می‌دهد ائتلاف عربی با دسترسی به منابع اطلاعاتی جدید، موج تازه‌ای را برای ترور چهره‌های میدانی انصارالله در داخل یمن به راه انداخته است. پیش از این نیز بسیاری از تحلیلگران، ترور ناگهانی صالح الصماد را نتیجه استفاده عربستان و امارات از کمک‌های اطلاعاتی طرف‌های ناشناس ارزیابی کرده بودند، چرا که ائتلاف طی 4سال گذشته به‌طور چشمگیری در نبردهای امنیتی علیه انصارالله ناتوان بود.

اما در طرف مقابل، موج حملات موشکی یمنی‌ها به داخل عربستان نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. در این زمینه، خبرگزاری المسیره یمن صبح روز شنبه اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور، 8 موشک بالستیک بدر یک به سوی اهداف اقتصادی و حیاتی در جیزان شلیک کرده‌اند. خبرگزاری العربیه نیز به نقل از وزارت دفاع عربستان اعلام کرد پدافند هوایی سعودی، 4موشک را بر فراز آسمان جیزان رهیابی و منهدم کرده است. این رسانه همچنین مرگ یک شهروند سعودی را در اثر اصابت بقایای یکی از موشک‌های منهدم شده در منطقه جیزان تأیید کرد.

سیاست جدید ائتلاف: حذف فرماندهان یمنی

 اما چرا ناگهان رویکرد و توان نظامی ائتلاف در یمن تغییر کرده است؟ عبدالخالق عبدالله، مشاور سیاسی ولیعهد ابوظبی، امارتی که نقش بزرگی در جنگ یمن دارد در مصاحبه‌ با روزنامه الریاض عربستان، پاسخ این سؤال را مرتبط با ایران دانسته است. به گفته او، «فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی روزبه‌روز در حال افزایش است و نقطه آغاز فشارهای نظامی، تغییر معادلات نظامی در یمن است.» به این ترتیب و در سایه حذف سریالی عناصر مرتبط با ایران در بحران یمن، توان این کشور برای استفاده از اهرم‌های نظامی یمنی کاهش پیدا کرده و این امر به نوبه‌خود در سایر مسائل منطقه‌ای ایران تأثیر خواهد داشت. این در حالی است که ابوظبی طی چند ‌ماه گذشته علنا اعلام کرده به‌دنبال دسترسی به بندر حدیده در ساحل غربی یمن است، بندری که شاهراه ارتباطی انصارالله با جهان به شمار می‌رود.

آیا سیاست جدید ائتلاف، سرنوشت جنگ یمن را تغییر می‌دهد؟

اگرچه تغییر رویکرد ائتلاف عربی در جنگ یمن طی ماه‌های گذشته، به‌ویژه بعد از ترور علی عبدالله صالح مشهود بوده اما در طرف مقابل، نیروهای یمنی و انصارالله هنوز تغییر جدی در رویکردهای نظامی خود اعمال نکرده‌اند، امری که قضاوت درباره میزان تأثیرگذاری روش‌های جدید ائتلاف را سخت می‌کند. بدون شک در صورت ادامه روند فعلی در حذف سریالی چهره‌های میدانی انصارالله (با تکیه بر داده‌های اطلاعاتی موثقی که به گفته عبدالملک حوثی از سوی آمریکا تأمین می‌شود) و عدم‌اتخاذ تصمیم‌های جدید از سوی مقاومت یمنی، باید شاهد پیشروی سریع نیروهای وابسته به عربستان و امارات در میدان یمن باشیم. اما از سوی دیگر، اقدامات جدید و تغییر دوباره معادلات جنگ یمن، این بار از سوی ارتش این کشور و انصارالله، می‌تواند به مانعی جدی بر سر راه تحقق برنامه‌های ائتلاف تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید