• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 31 شهریور 1400
کد مطلب : 141228
+
-

چالش فوتبالی زنان ایران

شاگردان ایراندوست پس از 2 سال و 5 ماه در دیداری رسمی به میدان می روند. تیم ملی فوتبال زنان امروز در مقدماتی

چالش فوتبالی زنان ایران

الهام محمودی

تیم ملی فوتبال زنان ایران امروز بعد از 2سال و 5ماه، نخستین بازی رسمی‌اش را انجام می‌دهد. آخرین‌بار که این تیم در میدان رسمی حاضر شد، 20فروردین سال1398بود؛ آن روز تیم ملی در مقدماتی المپیک توکیو با چین‌تایپه بازی کرد و 4بر یک شکست خورد. بعد از آن تاریخ تا امروز که مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا آغاز می‌شود، بازیکنان در حسرت بازی بودند. ایران به همراه 23تیم دیگر در ازبکستان حضور دارد. این 24تیم در 8گروه بازی می‌کنند و صدرنشینان به مرحله نهایی صعود می‌کنند تا به 4تیمی که از قبل حضورشان در مسابقات قطعی است، اضافه شوند. هند میزبان، ژاپن، چین و استرالیا انتظار 8تیم منتخب را می‌کشند. آیا ایران می‌تواند یکی از این 8تیم باشد؟ این خواسته تیم است و در تلاش است تا برای نخستین‌بار به آن برسد.
تیم‌ ملی در گروه‌ G مقدماتی با اردن و بنگلادش همگروه است. بازی‌های این گروه با دیدار اردن و بنگلادش آغاز شد که اردن 5بر صفر به برتری رسید و میسا زید که در فرانسه بازی می‌کند، هت‌تریک کرد. کار زنان ایرانی چهارشنبه در استادیوم ملی تاشکند و در بازی با بنگلادش آغاز می‌شود. ایران و بنگلادش آخرین‌بار در مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۳ با هم بازی کردند و ایران این تیم را 2بر صفر شکست داد. بنگلادشی‌ها در رده‌بندی جهانی در رتبه نازل ۱۳۷ قرار دارند. درحالی‌که ایران با وجود 2سال تعطیلی با رتبه۷۲ به رنکینگ فیفا بازگشت. بازیکنان ایران از اردیبهشت۱۴۰۰ با انتخاب مریم ایراندوست به‌عنوان سرمربی، از خواب2ساله بیدار شدند.

  لباس جنجالی
فدراسیون با ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم تا اینجا از زنان نمره قبولی گرفته است. اردوهای منظم، اسکان در هتل المپیک (برای نخستین‌بار حین اردو)، بازی‌های تدارکاتی برون‌مرزی، حل مشکل همیشگی لباس، اعزام به مسابقات با پرواز اختصاصی و... همه اینها با اینکه در دنیای فوتبال الفبای تدارکاتی محسوب می‌شوند، اما هیچ‌وقت برای زنان ایران مهیا نبود. تیم ملی فوتبال حتی برای اعزام به ازبکستان لباس رسمی یکدست پوشید؛ چیزی که قبلا سابقه نداشت. اما شاید همین مورد آخر آنها را نگران کرده باشد و روی کیفیت بازی‌شان تأثیر بگذارد. تیم با مانتوهایی که شبیه کت بود به ازبکستان رفت‌. واکنش به اقدام فدراسیون و طراحی لباس متفاوت بود. افکار عمومی از این لباس استقبال کرد و در فضای مجازی به‌به و چه‌چه به راه افتاد اما مجلسی‌ها به آن ایراد گرفتند. نمایندگان مجلس که پیش از این بیانیه داده بودند و از ورزشکاران زن پارالمپیکی به‌خاطر پوشش چادر در مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌‌های المپیک توکیو تقدیر کرده بودند، حالا اعلام کرده‌اند که لباس تیم ملی فوتبال در تضاد با شئونات اسلامی است. احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت‌ بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در اعتراض به لباس‌ها گفت که موضوع طراحی لباس تیم فوتبال زنان قابل توجیه و چشم‌پوشی نیست و فدراسیون باید پاسخگو باشد. البته برخی کاربران فضای مجازی در مقایسه با لباس رسمی ایران در رژه المپیک، این لباس را بسیار شکیل دانستند. با این حال، وزارت ورزش برای پایان‌دادن به این بحث اعلام کرد که تذکر لازم را به فدراسیون داده است.

  نقاط قوت تیم ملی
پس از 4ماه اردوی منظم، شاگردان مریم ایراندوست از امروز محک جدی می‌خورند. هدف تیم‌ این است که با پشت‌ سر گذاشتن بنگلادش و اردن، تنها سهمیه گروه G را تصاحب کند. در این 4ماه نفرات زیادی وارد اردو شدند تا ایراندوست بهترین‌ها را برای شرکت در مرحله مقدماتی انتخاب کند. بازگشت زهرا قنبری پس از دوران مصدومیت به تیم ملی و حضور مریم یکتایی، ملی‌پوش سابق و بازیکن تیم بشیکتاش ترکیه در دروازه تیم، خبرهای خوبی بود که در آخرین اردوها منتشر شد.  البته بازگشت یکتایی به تیم، باعث رنجش زهرا خواجوی شد و دروازه‌بان ذوب‌آهن در اقدامی عجیب، آخرین دعوت به تیم ملی را رد کرد تا به کمیته اخلاق احضار شود. ایراندوست از اردوی جوانان هم چند بازیکن خوب را به خدمت گرفت. نگین زندی پدیده فصل پیش ذوب‌آهن، سارا دیدار و ملیکا محمدی بازیکن ایرانی-آمریکایی از نفرات تیم جوانان هستند که به تیم بزرگسالان پیوسته‌اند.

   اردن، دغدغه اصلی
نتیجه دیدار بنگلادش با ایران با توجه به آمادگی بالای تیم ما و تفاوت چشمگیر سطح فوتبال این دو کشور قابل پیش‌بینی است. بچه‌ها باید با اختلاف بیشتر از ۵گل بنگلادش را شکست دهند تا درصورت تساوی با اردن، تفاضل گل، برگ برنده‌ و مجوز صعودشان باشد. حالا اگر ما هم بنگلادش را 5بر صفر ببریم و با اردن به تساوی برسیم، چه خواهد شد؟ کنفدراسیون فوتبال آسیا در آیین‌نامه مسابقات تأکید کرده است که اگر 2تیم‌ در همه آیتم‌های جدول برابر باشند، رده‌‌بندی جهانی تعیین‌کننده است. این برای تیم ملی ایران که رده پایین‌تری نسبت به اردن دارد، کمی نگران‌کننده است. اردن پیش از حضور در این مسابقات، قهرمان جام عربی شده و برای صعود به دور نهایی انگیزه بالایی دارد. با پیروزی مقابل بنگلادش، این تیم همه‌‌چیز را برای صعود مهیا می‌بیند البته اگر بتواند زنان باانگیزه ایران را شکست دهد. اردن با 3روز استراحت بیشتر، شنبه در برابر ایران می‌ایستد. بازی این دو تیم برای صدرنشینی حتما جذاب خواهد بود.

  برنامه بازی‌های ایران
  ایران ........................................ بنگلادش، چهارشنبه 31شهریور/ ساعت 13:30
   ایران............................................................... اردن، شنبه 3مهر/ ساعت 13:30‌

این خبر را به اشتراک بگذارید