• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141187
+
-

کارشناس مرکز بهداشت منطقه 19 از سرعت گرفتن مقابله با کرونا در محله‌ها می‌گوید

واکسیناسیون روزانه 6هزارو250نفر

واکسیناسیون روزانه 6هزارو250نفر

زهرا بلندی

  طرح ملی واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اتفاقات این روزها در نقاط مختلف شهر از جمله منطقه19 است. با راه‌اندازی بزرگ‌ترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کرونای خودرویی کشور، پایگاه تجمیعی سوله بحران بوستان ولایت و دادوش و همچنین مرکز امام صادق(ع) تاکنون در منطقه19 روز دوشنبه این هفته بیش از 192هزار و 354نفر واکسن نوبت اول و 73هزار و 274نفر هر دو‌دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. در این گزارش ضمن گفت‌وگو با «فرشته حق‌شناس» کارشناس مسئول آمار مرکز بهداشت جنوب تهران، به بررسی روند واکسیناسیون در منطقه19 می‌پردازیم. 

چند پایگاه واکسیناسیون در منطقه19 ایجاد شده و ساعات فعالیت آنها به چه شکل است؟
واکسیناسیون سریع همه شهروندان با واکسن معتبر اولویت امروز وزارت بهداشت است، به همین دلیل پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون کرونا هم راه‌اندازی شده که 4مورد آنها در منطقه19 هستند. بزرگ‌ترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کرونای خودرویی کشور، در بوستان ولایت منطقه19 تهران از خرداد سال1400، به تزریق واکسن کرونا به‌صورت دو شیفت با 9تیم در هر شیفت، از ساعت8 تا 17 می‌پردازد. علاوه بر آن در پایگاه تجمیعی سوله بحران ولایت هم دو شیفت با 7 تیم از ساعت8 تا 17 تزریق انجام می‌شود و پایگاه تجمیعی دادوش و مرکز امام صادق(ع) هم با حضور 5 تیم از ساعت8 تا 13 فعالند.

 


فرشته حق‌شناس کارشناس مسئول آمار مرکز بهداشت جنوب تهران

 در حال حاضر شهروندان برای بهره‌مندی از روند صحیح واکسیناسیون باید چه کنند؟
 متولدین سال1360 به قبل باید به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. علاوه بر این، دانشجویان و طلاب، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، فرهنگیان، افراد دارای بیماری دیابت که انسولین قلمی استفاده می‌کنند، رانندگان تاکسی، هنرمندان، کارمندان بانک و بیمه و.... هم می‌توانند در سایت مذکور ثبت‌نام و پس از تعیین نوبت و دریافت پیامک، در زمان مقرر به پایگاه تجمیعی واکسیناسیونی که در پیامک مشخص شده است، برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند.

 با توجه به خبر تزریق بدون محدودیت سنی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، در منطقه19 همچنین مرکزی وجود دارد؟
براساس تأکید دانشگاه علوم پزشکی تهران، واکسیناسیون در منطقه19 خارج از نوبت گروه سنی و ابلاغیه‌ها انجام نمی‌شود. روزانه از سایت وزارتخانه وسامانه salamat.gov.ir اسامی افراد ثبت‌نام شده پرینت گرفته و تا قبل از حضور شهروندان به پایگاه‌ها رسانده می‌شود. علاوه بر بررسی پیامک مراجعه‌کنندگان اسم افراد باید در لیست مربوط به ارسالی‌های روزانه تأیید شده وزارت بهداشت باشد.

 به دلیل محدودیت‌های بانوان باردار برای حضور در محدوده‌های شلوغ، مرکزی برای واکسیناسیون اختصاصی آنها در نظر گرفته شده است؟
واکسیناسیون گروه‌های سنی علیه ویروس کرونا در منطقه 19، در 2 پایگاه تجمیعی و مرکز دادوش در حال انجام است و واکسیناسیون مادران باردار ساکن منطقه 19، در مرکز امام‌صادق(ع) پس از تشکیل پرونده الکترونیک بارداری انجام می‌شود.

 در 4پایگاه واکسیناسیون منطقه19 روزانه چند نفر واکسینه می‌شوند؟
تزریق واکسن روزانه برای حدود 6هزارو250نفر در پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون منطقه19 انجام می‌شود.

 چند نفر از آنها جزو ساکنان منطقه19 هستند؟
 براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال1395 و ضریب تصحیح سال1399، جمعیت تحت پوشش منطقه19، 274هزار و 904نفر می‌باشد، که 27هزار و 460نفر از آنها زیر 18سال سن دارند. از این‌رو گروه هدف واکسن در منطقه 19، 247هزار و 444نفر هستند و تا دو روز پیش 192هزار و 354نفر واکسن نوبت اول و 73هزار و 274نفر هر دو‌دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

 برنامه‌ای برای افزایش تعداد مراکز تزریق واکسن در منطقه19 وجود ندارد؟
خبر خوب اینکه اکنون واکسیناسیون در کل مراکز خدمات بهداشتی درمانی منطقه از جمله مراکز آیت، امام حسن‌مجتبی(ع)، نعمت‌آباد، اسماعیل‌آباد و... انجام می‌شود و این در حالی است که در ورزشگاه شهید کافی محله عبدل‌آباد هم سایت واکسیناسیون راه‌اندازی شده است.

 


 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :