• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141105
+
-

آخرین اخبار در مورد تردد در مرز عراق

مرز مهران باز است؛ موافقت دولت عراق با بازگشت زمینی زائران

سفر به عراق برای حضور در پیاده‌روی اربعین همچنان خبرساز است و انتقادهایی هم در این‌باره مطرح می‌شود. روز گذشته درحالی‌که مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از موافقت عراق برای بازگشت زائران مراسم اربعین به‌صورت زمینی به کشور خبر داد، رئیس سازمان حج و زیارت از دستگیری ۵۴ ایرانی که غیرمجاز وارد خاک عراق شده بودند، گفت و اینکه سفارت ایران پیگیر وضعیت این افراد است.

مهران؛ تنها مرز باز برای بازگشت زمینی زائران
 حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره آخرین وضعیت مرزها در روزهای اربعین، گفت: ورودی از مرز مهران برای مراسم اربعین نداریم؛ یعنی تمام افرادی که ویزای اربعین دریافت می‌کنند، باید برای برگزاری مراسم به‌صورت هوایی به فرودگاه‌های بغداد و نجف پرواز کنند. به گزارش ایلنا، مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور درباره اینکه آیا امکان دارد زائرانی که هوایی به نجف یا کربلا رفته‌اند به‌صورت زمینی به کشور بازگردند، عنوان کرد: بله، ما این موافقت را از دولت عراق گرفته‌ایم تا درصورتی که زائران ایرانی بخواهند از مرز زمینی بازگردند، دولت این کشور مانع ایجاد نکند که دولت عراق هم موافقت کرد .قاسمی تأکید کرد: البته زائرانی که بخواهند زمینی به کشور بازگردند، صرفا از مرز مهران این امکان برای‌شان فراهم می‌شود.

دستگیری ۵۴ ایرانی در عراق
همچنین علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت دیروز در نشست خبری خود درباره خروج زائران از مرز کردستان و برخوردهایی که در این ناحیه صورت گرفته است، گفت: تردد از این منطقه به خاک عراق از قبل هم ممنوع بود. دیروز ۵۴ نفر در اقلیم کردستان دستگیر شدند؛ چون تردد از آن منطقه به عراق تابع مقرراتی است. چند نفری رفته بودند، اما با افزایش تعداد این زائران و ترددها، عراق برخورد کرد و سفارت ایران درحال پیگیری وضع این زائران است. به گزارش ایسنا، رشیدیان با اشاره به شروط عراق و 3شرط برای ورود زائران خارجی به این کشور گفت: ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن نامه منفی کرونا ازجمله شروط عراق بود .وی افزود: ۵٠٠موکب برای اسکان زائران در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین پیش‌بینی شده است که البته به زائران توصیه می‌شود سریع‌تر برگردند و فقط کربلا و نجف را زیارت کنند.

 زوار اربعین به مرز خسروی نیایند
 در خبری دیگر نیز فرماندار قصرشیرین با تأکید بر اینکه اجازه عبور حتی یک نفر هم از مرزهای زمینی برای ایام اربعین داده نمی‌شود، گفت: از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان به مرزها مراجعه نکنند؛ زیرا حتما برگشت داده می‌شوند .مرادعلی تاتار در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: متأسفانه با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوانی که انجام شده همین حالا شاهد حضور گروهی در مرز خسروی بودیم که با در بسته مواجه شده و مجبور به بازگشت هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید