• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140929
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VOx61
+
-

عبور شرکت‌های داخلی مترو از مرز تحریم‌ها

مترو
عبور شرکت‌های داخلی مترو از مرز تحریم‌ها


شرکت‌های داخلی با بومی‌سازی‌ فرایند طراحی و ساخت تجهیزات ایستگاه‌های شرکت مترو موفق شدند از مرز تحریم‌ها عبور کنند. به گزارش همشهری، پیش از این با تلاش 18ماهه شرکت‌های دانش‌بنیان، قطار ملی با عمق داخلی‌سازی‌ 85درصدی تولید شد و اکنون در مرحله تست نهایی و دریافت استانداردهای جهانی است و مسئولان شرکت متروی تهران امیدوارند به‌زودی این قطار روی ریل خدمتگزاری قرار گیرد. بومی‌سازی‌ فرایند طراحی و ساخت تجهیزات ایستگاهای مترو گام دیگری است که با اتکا به دانش و توانمندی جوانان در شرکت متروی تهران برداشته شده است و به‌گفته مدیر امور تجهیزات شرکت مترو این کار از یک‌سو سبب کاهش وابستگی به سایر کشورها ازجمله چین می‌شود و از سوی دیگر مانع خروج ارز خواهد شد. 
حبیب‌الله رضایی‌ملک در گفت‌وگو با همشهری گفت: «ساختمان، تجهیزات و ناوگان، بخش‌های اصلی صنعت مترو هستند که ساخت ایستگاه‌ها توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود و در ناوگان هم با تولید قطار ملی ثابت کردیم می‌توانیم به نخبگان اتکا کنیم. حالا نوبت تجهیزات ایستگاهی است که فرایند طراحی و ساخت بیش از 50قطعه بومی‌سازی‌ شده و از این‌رو شرکت‌های داخلی توانستند از مرز تحریم‌ها عبور کنند.» به‌گفته او از سال 98با تشکیل کارگروه «ساخت داخل» تامین تجهیزات مترو توسط شرکت‌های داخلی پیگیری و 124شرکت و ظرفیت‌های آنها شناسایی شدند. 
رضایی در ادامه با بیان اینکه امروز تجهیزاتی چون آسانسور و پله‌برقی  توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود، تأکید کرد: «در صنعت پیچیده مترو که جزو صنایع با فناوری بالا محسوب می‌شود، با تولید داخلی تجهیزات ضمن غلبه بر بخش مهمی از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های اقتصادی، هم هزینه تهیه تجهیزات کاهش یافته و هم روند تأمین قطعات و خدمات پس از فروش تسهیل شده است. همچنین توانمندسازی و رشد صنعت مترو در کشور، استفاده حداکثری از توان مهندسی و ظرفیت شرکت‌های ایرانی، صرفه‌جویی ارزی، کاهش زمان دسترسی به تجهیزات مورد نیاز، سهولت تعاملات مالی و ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد و متنوع، از دیگر مزایای در پیش گرفتن سیاست استفاده حداکثری از تولیدات داخل کشور محسوب می‌شود.» به‌گفته این مقام مسئول، امروز تجهیزات متنوعی ازجمله پله‌برقی، آسانسور، سیستم تهویه، باتری، درب ضد‌حریق، کابل، الکتروموتور، سیستم مه‌پاش، اعلام و اطفای حریق، تابلوهای DC، ترانس پست‌های تراکشن و گیت تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید