• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140821
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KrjpR
+
-

بی‌توجهی آمریکا به پرونده خاشقجی در امضای قرارداد نظامی با عربستان

جهان‌نما
بی‌توجهی آمریکا به پرونده خاشقجی در امضای قرارداد نظامی با عربستان

وزارت امور خارجه آمریکا از تأیید قرارداد ۵۰۰میلیون دلاری خدمات پشتیبانی ناوگان هلی‌کوپتری عربستان خبر داد. این نخستین قرارداد نظامی میان آمریکا و عربستان در دولت جو بایدن است.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که با تأییدیه ارسال شده از سوی وزارت خارجه، اکنون قرارداد یادشده برای تأیید نهایی به کنگره ارسال می‌شود. در چارچوب این قرارداد، ۳۵۰نیروی پیمانکار آمریکایی در زمینه نگهداری و تعمیر هلی‌کوپترهای آپاچی و بلک‌هاوک و همچنین ناوگان هلی‌کوپتری شینوک که قرار است در آینده در اختیار عربستان قرار گیرد، به این کشور اعزام خواهند شد.
ارزش قرارداد 500میلیون دلاری یادشده در برابر قرارداد ۱۱۰میلیارد دلاری که در دوران دونالد ترامپ میان واشنگتن و ریاض بسته شده بود ناچیز است اما منتقدان رئیس‌جمهور این اقدام را برخلاف وعده‌ها و سخنان گذشته او می‌دانند. بایدن بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید، دستور تعلیق قراردادهای نظامی امضا شده در دوره ترامپ با عربستان و امارات را صادر کرد. دلیل این تصمیم، اقدامات ضدحقوق بشری دولت عربستان به‌خصوص در مورد قتل جمال خاشقجی اعلام شد. بایدن گفته بود که رهبران عربستان باید بهای نقش‌شان در قتل جمال خاشقجی را بپردازند. بایدن از عربستان به‌خاطر اقداماتش در جنگ یمن هم بارها انتقاد کرده است.
امضای قرارداد جدید در سایه سرد شدن روابط میان آمریکا و عربستان هم عجیب بوده است. طی روزهای اخیر، دوره جدید خروج سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا از عربستان آغاز شده است؛ سامانه‌هایی که عربستان به‌شدت برای امنیت هوایی خود به آنها وابسته است. این سامانه‌ها پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان، به دستور دونالد ترامپ در این کشور مستقر شده بودند. هفته گذشته نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، سفرش به عربستان را لغو کرد. این تصمیم برای جلوگیری از دیدار آستین با محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی اتخاذ شد.
سردی روابط میان آمریکا و عربستان باعث چرخش ریاض به‌سمت مسکو شده است. دوطرف یادداشت تفاهمی امضا کرده‌اند که فعلا مفاد آن اعلام نشده اما به‌نظر می‌رسد در زمینه خرید سامانه ضدموشکی اس-400 روسی باشد. اگر این روند به خرید سامانه اس-400 از روسیه منتهی شود، باید منتظر تشدید بحران در روابط ریاض-واشنگتن بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :