• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140618
+
-

سرآشپز این هفته پیشنهاد تهیه چند حلوای خوشمزه دارد

دهانتان را شیرین کنید

دهانتان را شیرین کنید

سحر  غفوری

آشپزی سراسر خلاقیت و احساسات خوب است که طعم و رنگ، به غذا می‌بخشد. اگر چاشنی خلاقیت و عشق، همراهتان باشد از شما یک سرآشپز قابل تمجید و حرفه‌ای ساخته و کیفیت خوراک‌تان را افزایش می‌دهد. هما شکوری، آشپز این هفته ما با عشق و علاقه خود در این مسیر پا گذاشته است. این بانوی ایرانی و نوآور با آزمون و خطا، روش‌های مختلف پخت را امتحان کرده و با دستپخت چشیدنی خود، کیفیت بالایی از خوراک را عرضه می‌کند. این آشپز خلاق، دستورهای امتحان‌شده خود را به سایر دوستداران آشپزی آموزش می‌دهد و از هیچ تلاشی برای کسب تجربیات بیشتر، دریغ نمی‌کند. ناگفته نماند شکوری در پخت انواع مختلف حلوا مهارت خاصی داشته و حلواهای او زبانزدند. او در فضای مجازی طرز تهیه حلواهای مختلف را آموزش می‌دهد و در ادامه نیز دستور ۳حلوای خاص و لذیذ را با ما به اشتراک می‌گذارد.

حلوا ترک زعفرانی

مواد اولیه انواع حلوا برحسب نوع آنها متفاوت است. در این میان حلوا زعفرانی از خوشمزه‌ترین و آسان‌ترین حلواهای خانگی به‌حساب می‌آید که حتی اگر تجربه پخت حلوا را نیز نداشته باشید می‌توانید با این دستور پخت به‌راحتی از پس آن بربیایید.

مواد لازم
  آرد گندم: ۲پیمانه
  شکر و روغن (هرکدام): یک‌پیمانه
  گلاب : یک‌چهارم پیمانه
  زعفران دم کرده : یک‌چهارم پیمانه

طرز تهیه
برای درست‌کردن شهد، ابتدا شکر را به همراه یک پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا به مرور در آب حل شود. سپس زعفران و گلاب را به شهد حلوا اضافه کنید. کمی هم بزنید و پس از 2دقیقه شهد را از روی حرارت بردارید. حالا باید به سراغ آماده‌سازی‌ حلوا بروید. در ابتدا آرد را به همراه روغن روی حرارت تفت دهید و هر زمان حس کردید رنگ آرد و روغن به رنگ حلوایی که می‌خواهید نزدیک شده است آن را از روی حرارت بردارید. سپس شهد حلوا را به مواد اضافه کنید و حلوا را با قاشق هم بزنید تا شهد به‌خوبی به خورد حلوا برود. برای جذب بهتر شهد به حلوا خوب است که دو طرف تابه را گرفته و حالت گهواره‌‌ای هم بزنید تا مواد به‌خوبی به شهد آغشته شود.
نکته درباره تعیین رنگ دلخواه حلوا:
    برای اینکه رنگ حلوای زعفرانی شما به رنگی که مدنظرتان است تبدیل شود باید قبل از اینکه همه شهد را اضافه کنید رنگ آن را محک بزنید. می‌پرسید چطور؟ ما به شما توضیح می‌دهیم: با یک قاشق، از مواد حلوا بردارید و داخل ظرفی با کمی شربت مخلوط کنید. حالا رنگ نهایی را بسنجید. اگر رنگ دلخواه‌تان بود، باید باقی شربت را به همه مواد حلوا اضافه کنید. حال اگر دوست داشتید رنگ حلوا تیره‌تر باشد باید مواد را مدت بیشتری روی حرارت تفت دهید تا رنگ حلوا تیره‌تر شود. وقتی رنگ دلخواه‌تان حاصل شد، مطابق ادامه دستور عمل کنید.

حلوا دو رنگ

امروز می‌خواهیم با طرز تهیه حلوای دو‌رنگ آشنا شویم. بسیاری حلوای دورنگ را بیشتر به‌عنوان شیرینی می‌شناسند تا حلوا زیرا همانند شیرینی، بافت سفتی دارد و همان‌طور که از اسم آن مشخص است، دارای دولایه با رنگ کرم و شکلاتی است.

مواد لازم
  آرد گندم: 5/2 پیمانه
  کره: ۱۰۰گرم
  پودر قند: یک‌پیمانه
  پودر هل: یک‌قاشق سوپخوری
  پودر کاکائو: یک‌قاشق چایخوری
  پودر پسته: به مقدار لازم

طرز تهیه
در ابتدا باید آرد برنج را بدون روغن تفت دهید تا حدی که وقتی آن را در دهان می‌گذارید زبری دانه‌هایش زیر دندان احساس شده و رنگ آن نیز از سفیدی به تیرگی گرایش پیدا کند. به اصلاح خامی آرد دربیاید. البته باید مرتب آن را هم بزنید که نسوزد. سپس کره را کم‌کم اضافه کرده و یک‌دقیقه تفت دهید. پس از طی این زمان، مواد را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک‌تر شود. سپس پودر قند و پودر هل را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله نصفی از حلوا را بردارید و در قالب ریخته و با پشت قاشق به‌خوبی صاف و یکدست کنید. به نصف دیگر مواد پودر کاکائو را اضافه کرده و با قاشق خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. دوباره مواد کاکائویی را روی مواد قبلی بریزید و یکدست روی مواد قبلی پخش کنید. بهتر است، این مخلوط را دا‌داغ روی حلوای روشن بریزید. می‌توانید قالب را داخل فریزر بگذارید تا قسمت رویی حلوا نیز سفت شود. در آخر نیز به حلوا‌ها برش لوزی داده و روی آنها را با پودر پسته و... تزئین کنید.

حلوا نخودچی

اکثر مردم فقط یک نوع حلوا، آن‌هم حلوای آرد گندم را می‌شناسند؛ درصورتی‌که چیزی حدود ۲۰نوع حلوا وجود دارد. یکی از انواع حلوا، حلوای نخودچی است که در هر جای کشور به‌نوعی پخته می‌شود و دوستداران زیادی دارد.

مواد لازم
  آرد نخودچی: ۳۰۰گرم
  زنجبیل: یک‌قاشق مرباخوری
  پودر قند: ۲۵۰گرم
  هل: یک‌قاشق مرباخوری
  گردوی خردشده: نصف لیوان
  شکلات تیره: ۱۰۰ تا ۱۵۰گرم
  روغن یا کره: ۲۰۰گرم
  دارچین: به اندازه دلخواه

طرز تهیه
ابتدا آرد را الک کنید سپس به‌مدت ۱۵دقیقه روی حرارت قرار داده و تفت دهید. سپس به آن کره اضافه کرده و دوباره تفت دهید تا آب کره تبخیر شود. در این مرحله به آن هل، پودر قند و زنجبیل اضافه کرده و خوب هم بزنید. سپس در یک سینی مناسب مواد را ریخته و به‌خوبی آن را صاف کنید و در همین حین که خمیر داغ است شکلات را رنده کرده و روی مواد بریزید. سپس روی شکلات کمی دارچین و گردوی ریز خردشده بریزید. خمیر را به کمک نایلون رول کنید و به‌مدت 15 تا 20دقیقه داخل یخچال به همین صورت قرار دهید. در مرحله آخر طرز تهیه حلوای آرد نخودچی نیز به کمک چاقو حلوا را به اندازه‌های دلخواه برش دهید و داخل سینی بچینید. اجازه دهید در حدود یک ساعت هوا بخورد تا ترد و خوشمزه شود.

ترفندهایی برای خوش‌طعم و خوش‌عطرشدن حلوا
    برای اینکه اطمینان حاصل کنید حلوایتان گلوله‌گلوله نمی‌شود بعد از تفت‌دادن ابتدایی آرد ، آن را  دوباره  الک کنید.
    اگر مایلید حلوایتان کشدار باشد می‌توانید به‌جای شکر از شیره انگور در پخت آن استفاده کنید که در خیلی از جاها مرسوم است.
    برای تزئین حلوایتان می‌توانید از خلال بادام، پودر نارگیل، کنجد و خلال پسته استفاده کنید که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.
    رنگ حلوا سلیقه‌‌ای است اما اگر به قهوه‌‌ای شود بهتر و مجلسی‌تر است.
    اگر بتوانید برای تهیه حلوای مجلسی از آرد سبوسدار استفاده کنید بهتر است زیرا آرد سبوسدار گلوتن پایین‌تری دارد و این امر باعث لطیف‌ترشدن حلوای مجلسی شما می‌شود.
 برای جلوگیری از شکرک‌زدن حلوا نباید اجازه دهید که شهد شما بجوشد و به قل‌زدن بیفتد، به محض حل‌شدن شکر در آن و گرم‌شدنش آن را از روی اجاق بردارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید