• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140332
+
-

خبرهای کوتاه/ مخالفت دوستداران محیط‌زیست با تخریب ساحل گناوه

دوستداران محیط‌زیست در بندرگناوه، خواستار توقف اجرای پروژه احداث خیابان که منجر به تخریب منطقه بکر و مستعد زیست‌محیطی در ساحل این بندر می‌شود، شدند. به گزارش ایرنا، این منطقه دارای پوشش گیاهی بکر است و سالیان متمادی با تلاش‌های گسترده فعالان زیست‌محیطی محل کشت درخت حرا و سایر گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط آب‌وهوایی گناوه بود. دوستداران محیط‌زیست درخواست کرده‌اند، کمیته ویژه بازرسی و بررسی موضوع در دستگاه‌های نظارتی شهرستان گناوه تشکیل شود. غلامرضا نعمتی، عضو انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه گفت: اجرای این پروژه در انتهای دره گپ و نوار ساحلی به سمت انتهای خور گناوه عامل تخریب محیط‌زیست است و چنین اقدامی در یک نقطه بکر غیرقابل توجیه است.

  مدل احیای دریاچه ارومیه به تالاب بختگان می‌رود
معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دستاوردهای احیای دریاچه ارومیه در قالب پروژه الگوسازی مشارکت مردم در حال تعمیم دادن به تالاب بختگان در استان فارس است. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه معرفی «دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در پروژه الگوسازی مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه و فرایند عملیاتی شدن انتقال تجارب و تعمیم دستاوردهای احیای دریاچه ارومیه در حوضه تالاب بختگان» که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به امضای سند همکاری میان طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه توسعه ملل متحد در تهران (UNDP) و دولت ژاپن، افزود: این سند از سال۲۰۲۱تا۲۰۲۴ میلادی علاوه بر تأکید بر پایداری دستاوردهای به‌دست آمده در حوضه دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن به تعمیم این دستاوردها در تالاب‌های بختگان و شادگان پرداخت.

  تکذیب قطع سازمان‌یافته درختان قره‌داغ
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌‌شرقی گفت: میزان قطع درختان جنگلی در قره‌داغ به نسبت وسعت ۱۶۴هزار هکتاری و پراکنش این جنگل‌ها، بسیار ناچیز است و کشفیاتی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد در قره‌داغ قطع سازمان‌یافته درختان جنگلی نداریم. به گزارش همشهری، علی قنبری ، استقرار ۳۲واحد بزرگ صنایع چوب در شمال کشور خبر داد و افزود: قطع بیش از دوبرابر آنچه در برنامه اول 5 ساله توسعه کشور مقرر شده بود، باعث شد دولت در سال۹۲ برنامه‌ای تحت عنوان «بهینه‌سازی پایش و حفظ جنگل‌های کشور» در10ماده تصویب کند و در قانون برنامه ششم توسعه کشور، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال تحت عنوان «تنفس ۱۰ساله» ممنوع اعلام شود. وی ادامه داد: اما چوب مورد نیاز صنایع شمال باید تامین می‌شد؛ بنابراین دولت مکلف شد تسهیلات لازم را برای توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع چوبی در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد. این تصمیم کافی بود تا قیمت چوب به‌شدت افزایش یابد و باغداران دست به فروش درختان مثمر و غیرمثمر باغات خود بزنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید