• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 شهریور 1400
کد مطلب : 140314
+
-

«سارا عباسی»، نخبه علمی و پژوهشگر برتر منطقه ۲۱ و ۹

می خواهم پژوهشگر کارآفرین شوم

می خواهم پژوهشگر کارآفرین شوم

سحر جعفریان

  «سارا عباسی» ۱۵ ساله، دانش‌آموز مقطع دهم رشته ریاضی و فیزیک، ساکن محله تهرانسر است. عضو رسمی باشگاه زیست فن‌آوری و فصیح و بلیغ سخن می‌گوید. آنقدر که دراغلب محافل علمی و دانش‌آموزی به سخنوری شهرت یافته است. پژوهش‌ها و مقالاتش با موضوعات زیست‌شناسی و نجوم نیز مورد تأیید جشنواره‌های مطرح منطقه‌ای و کشوری است. با این نوجوان موفق هم‌محله‌ای که در حال حاضر به دنبال ثبت اختراع تازه‌اش یعنی ماسک «بیوباکتریال بامبو» است، ساعتی را به گفت‌وگو نشسته‌ایم که با هم می‌خوانیم.   

اتاق ۹ متری‌اش در گوشه‌ای از خانه جای گرفته است. اتاقی که در زوایای مختلفی از آن کتاب‌های درسی و غیردرسی تلنبار شده است.
عباسی می‌گوید: «از کودکی به پرحرفی شهرت داشتم. آنقدر کلمات و جملات مختلف را کنار هم می‌گذاشتم که گاهی به ترکیب‌های تازه‌ای در محتوا می‌رسیدم. طوری که دیگران به تشویق کردنم وادار می‌شدند. کتاب خواندن را هم دوست داشتم. شاید همان کتاب خواندن‌ها باعث می‌شد تا جسارت و اعتماد به نفس، آفرینش لغات و ترکیب‌های تازه زبان فارسی را داشته باشم. دلم می‌خواست «مدیر» شوم. یعنی اگر کسی از من آن سال‌های کودکی می‌پرسید که می‌خواهی چکاره شوی، بی‌معطلی می‌گفتم؛ مدیر. چون توانایی اداره کردن و ایده‌پردازی داشتم. بزرگ‌تر که شدم با توجه درس‌های مورد علاقه و فعالیت‌های علمی، به پژوهش و تحقیق علاقه‌مند شدم. طوری که الان دلم می‌خواهد پژوهشگر کارآفرین شوم.»

علاقه به کتاب
چند لوح تقدیر، در یکی از طبقات کتابخانه‌اش، کنار هم قرار گرفته‌اند. لوح‌های تقدیر از جشنواره‌های مختلف علمی و پژوهشی که تازه‌ترین آنها به جشنواره ملی خلاقیت و نوآوری، تعلق
دارد.
او ادامه می‌دهد: «پژوهش یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ارکان علوم است که برای توسعه و پیشرفت در امور مختلف به آن نیاز است. من نیز چون از ابتدا ذهن پرسشگری داشتم به دنبال چرایی و چگونگی پدیده‌ها بودم. برای یافتن پاسخ نیز به مطالعه و پژوهش می‌پرداختم.
تا اینکه به خودم آمدم و متوجه شدم پژوهش و تحقیق، از علاقه‌مندی‌هایم است و می‌خواهم که آن را ادامه دهم. روزی ۵ ساعت مطالعه درسی و حدود ۶ ساعت مطالعه غیردرسی داشتم. در جشنواره‌ها و مسابقات علمی بسیاری در مدرسه، منطقه و استان شرکت می‌کردم. همزمان با این علاقه‌مندی، چون تسلطی هم بر سخنوری پیدا کرده بودم، به‌عنوان مجری و گوینده مراسم‌ها و محافل متنوع علمی و آموزشی انتخاب می‌شدم.»

کوچک‌ترین عضو دفتر خلاقیت دانشگاهی
او که مقام اول مسابقات ملی کارآفرینی، رتبه برتر مسابقات کشوری زیست‌شناسی، مقام چهارم جشنواره خوارزمی (درمان آنوسمی کرونا) و عنوان پژوهشگر و فعال علمی را در کارنامه خود ثبت کرده است، می‌گوید: «اغلب اوقات، برنامه‌ها و طرح‌های علمی و پژوهشی در مراکز و سازمان‌های مورد تأیید را پیگیری می‌کردم تا اینکه از طریق یکی از استادان، با دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف آشنا شدم. بعد از معرفی خود به آنها و ارائه ایده‌هایم، از سال گذشته عضو ثابت این دفتر شدم و کار تولید محتوا را آغاز کردم. از نظر سن و سال، کوچک‌ترین عضوی هستم که به نوعی شاغل در همان مجموعه محسوب می‌شوم. مزیت این فرصت علمی این است که با پژوهشگران بسیاری آشنا می‌شوم و در جلسات تحقیقاتی شرکت می‌کنم. از طرفی، در حوزه پژوهش، اطلاعات و داده‌های معتبری در اختیار دوستان و اقوامی که نیازمند مشاوره و کمک باشند، می‌گذارم. همچنان که سال‌های گذشته با کمک به برخی از دوستانم توانستم آنها را در کسب مقام‌های علمی در مسابقات گوناگون، یاری برسانم.»

به دنبال راه‌اندازی استارت آپ پژوهشی
یکی از اهدافش، کارآفرینی و راه‌اندازی استارت آپی در حوزه پژوهش است. عباسی در این ارتباط توضیح می‌دهد: «استارت آپ در حوزه پژوهش از جمله کسب و کارهای نوینی است که کمتر کسی به آن پرداخته است. اطلاعات علمی‌ام را در این حوزه با مطالعه و مشورت، افزایش داده‌ام و ایده‌های مناسبی را طراحی کرده‌ام. در واقع هدفم این است پرداختن به پژوهش را به‌صورت نظام‌مند گسترش دهم. چراکه فقدان پژوهش در عرصه‌های مختلف باعث شده است تا طرح، ایده‌ها و برنامه‌ها به موفقیت‌های کامل و جامع نرسد و روند عملیاتی آنها با شکست‌های نسبی مواجه شود. پژوهش می‌تواند در هر اقدام، مؤثر و اثربخش عمل کند و نتیجه مطلوب آن اقدام را تضمین کند. حالا این اقدام می‌تواند یک اقدام یا فعالیت فردی باشد و یا می‌تواند یک جمع یا جمعیت بزرگ را دربر گیرد. البته در حال حاضر بر روی طرح «ماسک بیو باکتریال بامبو» هم مشغول تحقیق و آزمایش هستم. ماسکی که مانع قدرتمندی در برابر نفوذ انواع آلودگی و‌ها و ویروس‌ها است. سبک و قابل شست‌وشو که مواد پایه و تشکیل‌دهنده آن، بامبو و زغال کربن است.»

پژوهشگر ورزشکار
 شنا و بسکتبال را نیز به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. طوری که تاکنون چندین عنوان متنوع منطقه‌ای و استانی را در این ۲ رشته ورزشی از آن خود کرده است. عباسی می‌گوید: «برای اینکه ذهن و فکر ورزیده‌ای داشته باشیم نیاز است که حسابی مطالعه کنیم. خوانش کتاب‌های مختلف می‌تواند ذهن و فکر ما را ایده‌پرداز کند. ایده‌پردازی در راستای فعالیت و یا علاقه‌مندی‌هایمان که اتفاقاً در عصر حاضر نیز کسانی موفق هستند که در کار خود ایده‌های نوین ارائه دهند. برای داشتن جسم سالم هم که باید از الگوی ورزش و تغذیه مناسب پیروی کرد. این فرمول طلایی می‌تواند زندگی و اشتغال هر فردی را در مسیر سلامت و پیشرفت قرار دهد. برای همین منظور من نیز در کنار مطالعه و پژوهش، ورزش را به‌صورت جدی دنبال می‌کنم تا ضرب‌المثل عقل سالم در بدن سالم، عینیت پیدا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید