• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140288
+
-

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رئیس‌جمهور درخواست کرد

تعجیل در عرضه نفت در بورس انرژی

پورابراهیمی از رئیسی خواست تا با عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی، تحریم‌ها را دور بزند و درآمد دولت را افزایش دهد


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ارسال نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی با ارائه پیشنهادی در 9بند از رئیس‌جمهور خواست با عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی، هم درآمدهای دولت را افزایش دهد و هم تحریم‌ها را دور بزند. به گزارش همشهری، نزدیک به یک دهه از تاسیس بورس انرژی می‌گذرد. قرار بود این بورس به «هاب» معاملات انرژی در منطقه تبدیل شود. با وجود این در طول سال‌های گذشته اقدام عملی مهمی برای عرضه نفت در این بورس انجام نشد، دولت قبل نیز با وجود پیشنهادهای مختلفی که ارائه شده بود فعالیت مؤثری در این زمینه انجام نداد. بر همین اساس روز گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ارائه پیشنهادی در 9بند از رئیس‌جمهور خواست عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی را تسریع کند.
محمدرضا پورابراهیمی در نامه خود به رئیس‌جمهور نوشته است: نگاهی به عملکرد وزارتخانه نفت و شرکت‌های تابعه آن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد با وجود پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی مجلس، این وزارتخانه از ظرفیت بازار سرمایه برای شفافیت در معاملات نفت و فرآورده‌های نفتی برای جلوگیری از تضییع حقوق عمومی و کاهش زمینه‌های فسادزا و همچنین تنوع‌بخشی در شیوه‌های فروش و توسعه مشارکت بخش خصوصی استفاده نکرده است.
او تأکید کرده است: با وجود پیگیری‌های مستمر مجلس وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از عرضه منظم و مستمر نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی در بورس انرژی امتناع کرده و بر مدل‌های فروش سنتی و غیرشفاف تأکید کرده‌اند، درحالی‌که با عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی منابع درآمدی بیشتری نصیب کشور می‌شود و ظرفیت‌های بالقوه بخش خصوصی فعال می‌شود. به‌گفته او، عرضه نفت در بورس انرژی به دولت در مواجهه با تحریم و افزایش درآمد‌زایی کمک می‌کند. او از رئیس‌جمهور خواست: هر چه سریع‌تر عرضه نفت خام، نفت کوره و میعانات گازی صادراتی ایران را از طریق بورس انرژی به‌صورت منظم اجرایی کند. او همچنین پیشنهاد کرده است: بازار معاملات آتی نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های هیدروکربوری در بورس انرژی تاسیس شود و با تاسیس صندوق‌های بزرگ پروژه پس‌انداز‌های عمومی جذب این بازار شود. تجدید ساختار صنعت گاز، تهاتر نفت خام و فرآورده‌های نفتی با مطالبات طلبکاران و استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی دولت از دیگر پیشنهاد‌های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید