• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140272
+
-

سلامی دوباره به سینما

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

وقتی از کنار سینماهای شهر رد می‌شویم، هنوز پوستر فیلم‌های 2سال پیش سردر سینماها دیده می‌شود؛ سالن‌های قدیمی که در 2سال گذشته حتی موفق به اکران یک فیلم هم نشدند. البته در همین فرازونشیب‌های شیوع کرونا برخی از سالن‌های چندمنظوره به شکل موقت فیلم‌هایی را نمایش دادند که اکران فیلم‌ها معمولا در گیشه و جذب مخاطب موفق نبود. بیشتر از 2سال است که سینماها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند و گاهی با کاهش اپیدمی به حالت نیمه‌فعال توانستند پذیرای مخاطبان بسیار کمی باشند.
با وجود تولیدات سینمایی، کمتر تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ای شرایط امروز سینما را قبول می‌کند تا فیلم خود را وارد گردونه اکران کند؛ اکرانی که به‌خاطر وضعیت مبهم و نبود تماشاگر با ریسک بزرگ ورشکستگی همراه است.
2سال گذشت، 2سال بحرانی که خیلی‌ها به‌خاطر کرونا جان خود را از دست دادند. آغاز واکسیناسیون هر چند با تأخیر نخستین و آخرین راه‌حل اصولی و منطقی است که باعث امیدواری و دلگرمی همه می‌شود.
نگرانی تهیه‌کننده‌ها از عدم‌بازگشت سرمایه کاملا قابل درک است. با بازگشایی کامل سالن‌های سینما، سازندگان و سینماداران به‌عنوان نخستین کسانی که قدم در رونق بازگشایی می‌گذارند همچنان تردید دارند. اما با واکسیناسیون کامل و کنترل ویروس، حضور فیلم‌های باکیفیت می‌تواند مردم را به سالن‌ها بکشاند و گیشه سینماها را از رخوت نجات دهد.
در تجربه کشورهای دیگر دیده می‌شود به‌مرور فعالیت سینماها به شکل‌های مختلف از سر گرفته شده است. با گذشت ماه‌ها از کنترل نسبی کرونا گیشه جهانی سینما همچنان با چالش‌های زیادی در سایه همه‌گیری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. متخصصان معتقدند تا سال ۲۰۲۴ میلادی، گیشه به آمار فروش قبل از شروع همه‌گیری نخواهد رسید.
نمی‌توان منکر این موضوع شد که باید به زندگی مسالمت‌آمیز با این ویروس عادت کنیم. دیر یا زود ایران هم باید به راهکارهایی برای بازگشایی تدریجی سینماها فکر کند. برخی برای بازگشایی مستمر سینماها معتقدند که حتی می‌توان فیلم‌های گذشته را برای شروع آزمایشی اکران کرد تا شرایط کمی مساعد شود و به‌مرور اجرای اکران فیلم‌ها با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری متداول شود و مردم به آن عادت کنند.
شاید حالا حالاها نتوانیم با ماسک خداحافظی کنیم، اما اگر واکسیناسیون به‌طور کامل صورت گیرد، زندگی در این شرایط راحت‌تر باشد. این امیدواری وجود دارد با اقداماتی که در حال انجام است بتوان در جهت افزایش اعتماد عمومی مخاطبان برای رفتن به سینما، بار دیگر شاهد بهبود شرایط باشیم.
بتوانیم با خیال راحت به سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی برویم و باز هم بتوانیم زندگی عادی خود را ادامه دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید