• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139973
+
-

چرخش قضا به نفع زنان

رئیس قوه قضاییه بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد

قضایی
چرخش قضا به نفع زنان


 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا از ضرورت تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان خبر داد و بازنگری در این حوزه را در جهت احیای اعتماد عمومی موثر دانست.
او برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش طلاق و تبعات ناشی از آن در کشور را امری ضروری دانست و گفت: مجلس و دستگاه قضا و نهادهایی همچون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید به‌طور جدی درباره مسائلی چون حضانت، تربیت و دیگر موضوعات مرتبط تدبیر کنند که اگر پدر و مادری ناچار به جدایی و متارکه شدند، کمترین آسیب به زن و فرزندش وارد شود.  به گزارش میزان، محسنی‌اژه‌ای که در نشستی با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس سخن می‌گفت با تأکید بر اینکه همه باید حامی حقوق و حافظ کرامت زنان باشند، بر لزوم بازنگری و تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان و خانواده تأکید کرد و افزود: باید منزلت و عظمت زن و کمک به زن به‌عنوان یک انسان دارای شرافت و جایگاه والا، سرلوحه کار همه دستگاه‌ها قرار گیرد. وی گفت: تربیت فرزند هم به نوع تربیت پدر و مادر و هم به جامعه گره خورده است، اما مسلماً رفتارهای مسئولانه یک مادر وظیفه‌شناس و آگاه به وظایف تربیتی بیشترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت فرزند دارد.  او   اعتماد مردم را از مهم‌ترین سرمایه‌های نظام مردم‌سالار دینی دانست و متذکر شد که اگر این سرمایه گرانبها و عظیم از دست برود، زیان بزرگی در پی خواهد داشت. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه جمهوری اسلامی نظامی برخاسته از متن و رأی مردم است و مشکلات بزرگ در کشور تاکنون با کمک مردم حل شده، تصریح کرد: امروز دشمن و بدخواهان تلاش می‌کنند اعتماد مردم به نظام و مسئولان را خدشه‌دار کنند. وی حفظ سرمایه عمومی نظام را در گرو تکریم مردم و اعتماد به آنها و مشارکت دادن آحاد ملت در تصمیم‌گیری‌ها و امور مختلف حکومتی و شنیدن حرف مردم و گام برداشتن برای حل مشکلات آنها دانست و گفت: یکی از وظایف بسیار مهم ما در این شرایط این است که کارآمدی نظام را به اثبات برسانیم و امید و اعتماد مردم را افزایش دهیم تا توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن خنثی و نقش بر آب شود. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یکی از نهادهایی که بیشترین رابطه را با اقشار مختلف مردم دارد مجلس است و یک نماینده از آغاز تا آخرین روز خدمت با مردم حوزه انتخابیه خود و از طریق دیگر نمایندگان با همه مردم حتی در دورافتاده‌ترین شهرها و روستاها ارتباط دارد.

کمیسیون اجتماعی به محرومان توجه ویژه داشته باشد
محسنی اژه‌ای ادامه داد: کمیسیون اجتماعی مجلس با مهم‌ترین مسائل کشور و بخش قابل توجهی از مردم خصوصاً محرومان و مظلومان که ولی‌نعمتان اصلی انقلاب هستند و با کسانی که شاید گرفتاری بیشتری دارند، اما قدرت بیان و توان مالی برای پیگیری حقوقشان ندارند، ارتباط دارد و باید به آنها توجه ویژه داشته باشد.
رئیس دستگاه قضا فرصت خدمت را بزرگ‌ترین نعمت خدا برای کارگزاران نظام دانست و گفت: امروز یک انسجام و همدلی بسیار خوبی برای خدمت‌رسانی به مردم بین قوا شکل گرفته که باید روزبه‌روز بیشتر شود و هر چه در توان داریم خالصانه و بی‌منت به پای مردم بریزیم و آنها را امیدوار کنیم.
محسنی‌اژه‌ای افزود: شاید هیچ معروفی بالاتر از گره‌گشایی از کار مردم و امیدبخشیدن به جامعه و هیچ منکری بدتر از این نباشد که حق کسی تضییع و به احدی ظلم شود و یا استقلال و آزادی‌های مشروع و امنیت و عزت مردم خدشه‌دار شود و اگر می‌خواهیم نهی از منکر کنیم باید مانع از چنین رفتارهایی شویم.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: هر استانی علاوه بر امور کلان یک‌سری مسائل خاص خود را دارد که نمایندگان آن استان و مسئولان قضایی و دیگر مسئولان منطقه می‌توانند در شورای اداری یا نشست‌های مشترک این مسائل را احصا و برای آنها راهکار ارائه کنند و خود نمایندگان هم ضامن اجرای این تصمیمات بشوند.
رئیس قوه قضاییه به نقش مجلس در کارآمدی و مردمی شدن قوه قضاییه نیز اشاره کرد و از نمایندگان مجلس خواست که با تأمین بودجه مورد نیاز و طرح مشکلات مردم و راه‌حل‌های آنها دستگاه قضا را در فراهم کردن الزامات اولیه کار و حسن انجام مأموریت‌ها و بهبود کارکردش یاری دهند. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضا به‌دنبال آن است که آنچه در توان دارد در خدمت به نظام و اقشار ضعیف جامعه و همچنین ارتقای رفاه و امنیت و سلامت مردم و تسکین ‌آلام آنها به‌کار گیرد، گفت که در این راه خطیر نیازمند همکاری و همراهی دولت و مجلس است.

 مکث
چرا یک هتل در اراضی ملی ساخته می‌شود؟


رئیس دستگاه قضا با اشاره به آثار و برکات اجتماعی صلح و سازش و لزوم استفاده از ظرفیت نمایندگان برای حل و فصل دعاوی گفت: گاهی اوقات حرف یک مقام قضایی یا شورای حل اختلاف به اندازه حرف یک نماینده که در دل مردم هست اثر ندارد و نماینده‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ایجاد صلح و سازش داشته باشند.
محسنی‌اژه‌ای همچنین با تأکید بر مبارزه جدی با تغییر کاربری‌ها، گفت: وقتی یک هتل چند طبقه در اراضی ملی ساخته می‌شود که با آلونک‌سازی تفاوت زیادی دارد، نشانگر آن است که دستگاه‌های مسئول ازجمله جنگلبانی ، محیط‌زیست ، منابع طبیعی ، شهرداری و حتی خود قوه قضاییه وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند که یک برج فرضاً در کنار رودخانه جاجرود قد برافراشته و حالا باید آن را تخریب کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید