• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139900
+
-

چند نمای متفاوت از نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و نقاط پر رفت و آمد

رودررو با کووید ۱۹

رودررو با کووید ۱۹

رضانیکنام

  جای پای قدم‌های منحوس کرونا را می‌توان در در دل شهر و محله‌مان پیدا کرد. اگر به بازارچه‌ها و مراکز خرید، بوستان‌ها، شهربازی‌ها، ترمینال‌های مسافربری، میادین تره‌بار و... بروید می‌بینید که در چهره همه آدم‌ها شباهت‌هایی وجود دارد؛ چراکه این روزها ماسک‌های سیاه و سفید، چهره آدم‌ها را چنان پوشانده که هر آشنایی را برای ما غریبه می‌کند. اما در این وانفسا که چندی است رقم قربانیان از ۵۰۰ نفر در روز پایین‌تر نمی‌آید، دیدن موقعیت‌هایی در شهر که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود واقعاً حیرت‌آور است.

یکی از جاهایی که مخاطبان خاص خودش را دارد و البته شرایط کرونایی و غیر‌کرونایی هم نمی‌شناسد، میادین میوه و تره‌بار مرکزی هستند که نمونه‌ای از آن در محدوده جنوب تهران قرار گرفته است. هرچند در میدان تره‌بار عمده‌فروشی رونق دارد، اما بازار خرده‌فروشی آن نیز مورد توجه فروشندگان است و نمی‌گذارند شهروندان دست خالی از میدان بیرون بروند. اینجا هم دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و مقررات کرونایی حاکم است و کاسبان و مشتری‌ها باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. غرفه‌داران عنوان می‌کنند که در هفته‌های اخیر صف خرید هویج از دیگر اجناس شلوغ‌تر بوده است.
 

در شرایط کرونایی رفتن به شهربازی و تفریح و خوش گذراندن با انواع وسایل مهیج و جذاب هم در شرایط کرونایی حس و حال خاصی دارد. اگر عصر پنجشنبه و جمعه سری به شهربازی بوستان‌های قائم(عج)، بوستان بعثت و ولایت بزنید می‌بینید که هر لحظه صف طولانی از شهروندان مشتاق برای خرید بلیت وسایل بازی تشکیل می‌شود و آنها خبر ندارند که کرونا هم مثل این آدم‌ها در صف ایستاده تا نوبتش برسد و این بار بازی را آن‌طوری که می‌خواهد تمام کند که معمولاً یک برنده بیشتر ندارد.

 

هرچند طبق گفته کارشناسان، بیشتر شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، اما فعالیت ترمینال‌های مسافربری متوقف نشده و برخی شهروندان مسافرت با اتوبوس را به استفاده از خودروهای شخصی ترجیح می‌دهند؛ چراکه می‌دانند این راه امن‌تر است و پلیس جلو راهشان را نمی‌گیرد. اگر وارد سالن انتظار ترمینال جنوب شوید صف و ازدحام مسافرانی را می‌بینید که برای سوار شدن روی یکی از صندلی‌های اتوبوس لحظه‌شماری می‌کنند؛ مسافرانی که با ماسک و بی‌ماسک می‌خواهند راهشان را برود!

نرخ کرایه تاکسی در یکی – دوسال گذشته آنقدر زیاد شده که حتی در شرایط کرونایی که احتمال درگیر شدن افراد با ویروس کرونا در مکان‌های شلوغ و متراکم از جمله اتوبوس داخل شهری، خطوط اتوبوس‌های تندرو (بی. آر. تی) و مترو زیاد شده، باز برای شهروندان بهترین گزینه است. در محدوده جنوب تهران خطوط اتوبوس‌های تندرو از میدان آزادی تا خاوران، میدان آزادی به سمت مترو آزادگان، میدان شهید سروری به میدان آزادی و... جزو شلوغ‌ترین مسیرهاست و مسافرانی هم که از این نوع وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. آدم‌هایی که با جدیت نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، آدم‌هایی که نسبت به کرونا بی‌تفاوتند و با ماسک نزدن جان افراد دیگر را به خطر می‌اندازند و گروه سوم که جمعیت کمتری دارند، آدم‌هایی هستند که به ظاهر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند اما شیوه ماسک زدن به‌صورتشان همه چیز را لو می‌دهد.

اگر گاهی وقت‌ها که در بوستان‌های محله‌تان قدم می‌زنید تصور می‌کنید یکهو وارد جنگل و جزیره‌ای شده‌اید که کرونا در آن جایی ندارد و شهروندانش خوش و خرم در کنار هم زندگی می‌کنند. بوستان‌هایی مثل بعثت، قائم(عج)، ولایت، توسکا، ۱۷ شهریور و... از آن دسته تفرجگاه‌های محلی‌اند که در اوقات عصر و شبانگاهی پاتوق دورهمی شهروندانی می‌شوند که بی‌غل و غش و دور از هیاهوی شهر کرونایی بساط جوجه کباب زغالی راه می‌اندازند و دست در دست کرونا لقمه می‌گیرند و به هم کباب داغ و نان و ریحان تعارف می‌زنند!

این خبر را به اشتراک بگذارید