• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139853
+
-

فرار 6فلسطینی از زندان امنیتی اسرائیل

جهان‌نما
فرار 6فلسطینی از زندان امنیتی اسرائیل

6عضو گروه‌های مقاومت فلسطینی در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه از زندانی در شمال سرزمین‌های اشغالی گریختند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این افراد موفق شده‌اند با حفر تونلی از کف توالت سلول خود به محوطه زندان جلبوع، فرار کنند. چنین فراری از زندان‌های اسرائیل بی‌سابقه بوده است. زندان جلبوع یکی از امنیتی‌ترین زندان‌های اسرائیل است که صدها زندانی فلسطینی در آن نگهداری می‌شوند.
یکی از زندانی‌هایی که گریخته‌، زکریا الزبیدی است که تا سال2007 فرمانده گردان‌های شهدای الاقصی شاخه مسلح جنبش فتح بود. او که ساکن اردوگاه جنین در کرانه باختری بود طی توافقی با اسرائیل سلاح خود را زمین گذاشت تا از فهرست تحت‌تعقیب این رژیم خارج شود. سرویس امنیت داخلی اسرائیل چند سال بعد مدعی شد الزبیدی برخلاف توافق شکل گرفته، در تعدادی از حملات علیه این رژیم دخیل بوده است؛ ادعایی که در نهایت باعث شد او در سال2019 بازداشت شود. 5فراری دیگر عضو جنبش جهاد اسلامی هستند. گفته می‌شود 4نفر از آنها حکم حبس ابد داشته‌اند. جهاد اسلامی که یکی از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت فلسطینی به شمار می‌رود در بیانیه‌ای این فرار را «قهرمانانه» خوانده است.
پلیس اسرائیل عملیات جست‌وجو برای یافتن زندانیان فراری را آغاز کرده است. ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده که تجهیزات خود را برای تجسس هوایی به‌کار گرفته و در حال همکاری با پلیس است. با توجه به اینکه زندان جلبوع در فاصله 4کیلومتری مرز با کرانه باختری، است، این احتمال وجود دارد که فلسطینی‌های فراری تاکنون خود را به محل امن در فلسطین رسانده باشند. مقام‌های ارتش اعلام کرده‌اند در مرحله بعدی آماده ورود به کرانه باختری و تجسس خانه به خانه هستند. این احتمال نیز مطرح شده که فلسطینی‌های فراری با عبور از کرانه باختری به سمت مرز اردن رفته باشند. درصورت ورود این افراد به اردن، یافتن آنها کار دشواری خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید