• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139678
+
-

نایب قهرمان المپیک توکیو در رشته وزنه‌برداری ساکن شهرک غزالی است

بچه‌های محل برایم سنگ تمام گذاشتند

بچه‌های محل برایم سنگ تمام گذاشتند

مهدی اسماعیل پور
 

  ورزشکاران منطقه ۲۱ در رقابت‌های المپیک توکیو، گل کاشتند و افتخارآفرین شدند. «جواد فروغی» ساکن شهرک «انصار» تهرانسر، موفق به کسب نخستین مدال کاروان ایران در این رقابت‌ها شد و نخستین طلای المپیک تاریخ ورزش کشور را در رشته «تیراندازی» بر گردن آویخت. پس از او هم نوبت «علی داودی»، «وزنه‌بردار» جوان ساکن شهرک بود که مدال نقره المپیک را کسب کرد تا هر ۲ نماینده منطقه در این رقابت‌ها با دست پر به کشور بازگردند. بازگشتی که با استقبال پرشور مردم و هم‌محله‌ای‌ها روبه‌رو شد. سراغ وزنه‌بردار افتخارآفرین محله «غزالی» رفتیم و گفت‌وگویی با این ورزشکار سرشناس و افتخارآفرین انجام دادیم.

دعای خیر و استقبال خوب هم‌محله‌ای‌ها
علی داودی، متولد سال ۱۳۷۸ در تهران و ساکن یکی از محله‌های سرشناس منطقه ۲۱ است. قهرمان جهان و مدال‌آور جوان المپیک خود را مدیون دعای خیر هموطنان و به‌ویژه همسایه‌ها و بچه‌محل‌هایش می‌داند: «ساکن شهرک غزالی هستم و سال‌‌ها است که به همراه خانواده در این محله سکونت دارم. در همه این سال‌‌ها که ورزش می‌کنم به‌ویژه پس از کسب مدال در المپیک «توکیو»، مردم محله و بچه‌محل‌ها همواره برایم سنگ تمام گذاشتند و استقبال بسیار خوبی از من داشتند. خدا را شکر می‌کنم که در محله، منطقه‌ای و حتی کشوری زندگی می‌کنم که مردم آن همواره برای موفقیت من بسیار دعاگو بودند و به لطف دعاهای آنها موفق شدم و دست بوس همه‌شان هستم.»
 

آشنایی با وزنه‌برداری به سبب برادر
علی داودی، مدال‌آور و افتخارآفرین شهرک غزالی به سبب برادرش با رشته ورزشی وزنه‌برداری آشنا و به آن علاقه‌مند می‌شود: «با توجه به اینکه برادرم وزنه‌بردار بود، از همان دوران کودکی به سالن‌های ورزشی می‌رفتم و به مرور به وزنه‌برداری علاقه‌مند شدم و از سن ۱۲ سالگی به شکل جدی و حرفه‌ای این رشته را آغاز کردم و به تیم‌ملی رسیدم. با کمک‌های و راهنمایی برادرم و لطف خدا بود که توانستم در این ورزش پیشرفت و پله‌های‌ترقی را یکی یکی طی کنم تا موفق شوم در سن ۲۲ سالگی مدال المپیک یعنی مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان را کسب کنم. باور دارم که بیش از استعداد، فیزیک خوب و به اصطلاح داشتن ژن وزنه‌برداری، علاقه و پشتکاری است که سبب شد تا در این رشته موفق باشم. در هر‌کاری بیش از هرچیز کوشش و تلاش و انگیزه انسان تأثیرگذار است.»

نقش خانواده در موفقیت‌های آقای قهرمان
داودی از نقش خانواده‌اش در موفقیت‌های ورزشی‌اش می‌گوید و آنها را در مدالی که کسب کرده است، سهیم می‌داند: «در موفقیت من خانواده بی‌تأثیر نبودند، به‌ویژه برادرم که مشوق و راهنمای من بود، اما گمان می‌کنم بیشتر این تلاش و پشتکار خودم بود که سبب شد تا بتوانم این رشته را با همه سختی‌هایی که دارد، ادامه دهم و موفق شوم. اما در ابتدا این برادرم بود که موجب شد تا به سوی این رشته ورزشی بروم و در آن فعالیت کنم. پدرم نیز در این سال‌‌ها همواره حامی و مشوق من بوده است و از این بابت خوشحال هستم که سبب افتخار و رضایت او شده‌ام. آنها به من انگیزه و روحیه می‌دادند و تا به امروز هر کمکی که از دستشان برمی‌آمده است، دلسوزانه برای من انجام داده‌اند و از هیچ‌کاری دریغ نکرده‌اند و به داشتن چنین خانواده‌ای افتخار می‌کنم.»

به دنبال طلا کردن نقره المپیک
داودی درباره کسب مدال نقره و نایب قهرمانی می‌گوید پیش از حضور در این رقابت‌ها بر روی این موضوع تمرکز کرده بود و در نهایت هم به هدفی که داشت رسید: «در حقیقت خودم انتظار همین مدال نقره را داشتم و با توجه به رقیب سرسخت «گرجستانی» گمان نمی‌کردم بتوانم در المپیک توکیو مدال طلا کسب کنم و خدا را شکر می‌کنم که در نهایت به هدفم رسیدم و می‌دانم که این مدال را با تلاش و تحمل سختی‌های بسیاری به دست آورده‌‌ام.» پس از کسب مدال نقره ارزشمند المپیک، اکنون قهرمان محله غزالی برای کسب مدال المپیک آینده دورخیز و تمرکز کرده است: «هدفم برای «المپیک ۲۰۲۴» بی‌شک کسب مدال طلا است. از همین امروز همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا محکم‌تر و آماده‌تر در مسابقات بعدی حاضر شوم و نقره را به طلا تبدیل کنم. اینکه در المپیک آینده چه رکوردی خواهم زد از حالا قابل پیش‌بینی نیست، اما تلاش می‌کنم تا بهترین نتیجه را بگیرم.»

امکانات ورزشی منطقه کافی و مناسب نیست
داودی امکانات ورزشی محله و منطقه را به‌ویژه در رشته وزنه‌برداری، کافی و مناسب نمی‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که در آینده مجموعه‌های ورزشی بیشتر و بهتری ساخته شود و مدیران منطقه به رشته وزنه‌برداری بهای بیشتری بدهند: «متأسفانه امکانات ورزشی منطقه ۲۱ به‌ویژه در رشته وزنه‌برداری به هیچ‌وجه کافی و مناسب نیست. گمان می‌کنم اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و ورزشگاه‌ها بیشتر شود، با توجه به جوان‌های با استعدادی که در منطقه داریم، در سال‌های آینده ورزشکارانی مانند من و جواد فروغی از دل همین محله‌ها بیرون می‌آید که می‌توانند برای کشور افتخارآفرین باشند. جدا از قهرمانی، گمان می‌کنم با افزایش امکانات ورزشی جوان‌ها می‌توانند وقت و انرژی خود را از طریق ورزش، پر و تخلیه کنند و در نتیجه کمتر پیش می‌آید که به راه نادرست کشیده شوند. در مجموع با ساختن ورزشگاه و ایجاد امکانات ورزشی، آینده جامعه و جوان‌ها را می‌سازیم. با توجه به اینکه در منطقه به‌ویژه در شهرک غزالی و محله‌های اطراف آن باشگاه وزنه‌برداری وجود ندارد، من در آن سال‌‌ها به باشگاهی در شهرک «اکباتان» می‌رفتم که متأسفانه آن باشگاه نیز دیگر وجود ندارد. من و بسیاری از ورزشکاران موفق منطقه، به دلیل نبود امکانات، ورزشمان را از محله‌ها و مناطق دیگر آغاز کرده‌ایم که امیدوارم امکانات و شرایط لازم برای دیگران فراهم شود تا مجبور نباشند برای ورزش و تمرین به دیگر نقاط شهر بروند یا اصلاً از ورزش کردن بازبمانند.»

افتخارات ورزشی

 مدال طلای قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۱۶ مالزی.
 مدال طلای قهرمانی نوجوانان آسیا ۲۰۱۶ ژاپن.
 مدال طلای جام فجر ۲۰۱۷ تهران.
 مدال طلای قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۷ ژاپن.
 مدال طلای قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۸ تاشکند.
 مدال طلای قهرمانی جهان ۲۰۱۸ عشق‌آباد.
 مدال طلای قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۹ فیجی.
 مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ چین.
 مدال طلای جام فجر ۲۰۱۹ تهران
 مدال طلای قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ ازبکستان.
 مدال طلای جام فجر ۲۰۲۰ تهران.
 مدال نقره المپیک ۲۰۲۰.
 کسب مقام قهرمانی و نشان طلای دسته فوق سنگین به همراه عنوان قهرمانی تیمی در رقابت‌های ۲۰۱۷ قهرمانی جوانان آسیا به میزبانی توکیو ژاپن.
 شکستن رکورد یک ضرب وزنه‌برداری دسته فوق سنگین مسابقات ۲۰۱۸ قهرمانی وزنه‌برداری جهان در ترکمنستان سال.
 نماینده دسته فوق سنگین ایران در وزنه‌برداری المپیک با ثبت ۴۴۱‌کیلوگرم در مجموع حرکات یک ضرب و دوضرب به مدال نقره و نایب قهرمانی رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید