• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139607
+
-

سویه«مو»‌ قابلیت رقابت با دلتا را ندارد

سویه جدید ویروس کرونا به نام مو احتمالا می‌تواند از آنتی‌بادی‌های ساخته شده توسط ویروس فرار کند و به همین‌خاطر نهادهای بهداشتی آن را به‌شدت تحت نظر دارند

دانش
سویه«مو»‌ قابلیت رقابت با دلتا را ندارد

زهرا خلجی- خبر‌نگار

گونه جدید ویروس کرونا که نام مو (Mu) به آن اطلاق شده است، نخستین‌بار در ژانویه 2021در کلمبیا مشاهده شد و تاکنون به 39کشور نیز سرایت کرده است. این گونه جدید، جهش‌هایی دارد که ممکن است از محافظتی که واکسن‌های تأیید شده فعلی کووید-19ایجاد می‌کنند،فرار کند.
اما نکته نویدبخش هم‌اکنون این است که باوجود پیدایش آن از ژانویه 2021، همچنان به‌گونه غالب تبدیل نشده‌‌ و به‌نظر نمی‌رسد که قابل رقابت با نوع غالب در جهان یعنی دلتا باشد. اگر مو نسخه مرگبارتر یا سرایت‌پذیرتری بود، واقعا با گذشت چند‌ماه از انتشار آن باید تاکنون نشانه‌هایی از این موضوع مشاهده می‌شد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
مو، پنجمین گونه از ویروس کروناست که از زمان پیدایش گونه اصلی در ووهان، توسط سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرار گرفته است. استوارت ری، پروفسور دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید ابتلا به این گونه بیشتر در کلمبیا، شیلی و پرو مشاهده شده است، اما سازمان بهداشت جهانی گسترش آن در کره‌جنوبی، کانادا، اروپا و ژاپن را تأیید کرده است.

مو از واکسن‌ها فرار می‌کند؟
اکثر واکسن‌های کووید-19پروتئین سنبله ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهند. پروتئین سنبله جایی است که ویروس از آن برای ورود به سلول‌های بدن انسان استفاده می‌کند. واکسن‌های موجود علیه این بیماری درواقع بدن را در معرض بخشی از ویروس که معمولا همان پروتئین سنبله است، قرار می‌دهند؛ بنابراین سیستم ایمنی بدن ما می‌آموزد درصورت برخورد با ویروس با آن مبارزه کند. اگر بدن در معرض گونه‌ای از ویروس قرار بگیرد که دارای تغییرات قابل‌توجهی در پروتئین سنبله باشد، ممکن است اثر واکسن‌ها را کاهش دهد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، شواهد اولیه نشان می‌دهد که نوع مو می‌تواند تا حدی از آنتی‌بادی‌هایی که از واکسیناسیون دریافت می‌کنیم، فرار کند.
اما از آنجا که این داده‌ها تاکنون از مطالعات آزمایشگاهی استخراج شده است، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که گونه جدید در واقعیت چگونه ظاهر می‌شود. برای اطمینان از نحوه رفتار آن در انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است و به همین منظور کار روی این گونه همچنان ادامه دارد. هم‌اکنون خبر خوب این است که واکسن‌های فعلی به خوبی از عفونت‌های علامت‌دار و بیماری شدید در برابر انواع ویروس محافظت می‌کنند.
پروفسور ری می‌گوید: آنچه نگران‌کننده است این است که مو شباهت‌هایی با نوع دلتا دارد. آنتونی فائوچی، کارشناس‌ارشد بیماری‌های عفونی نیز در یک نشست خبری به دولت آمریکا درباره انتشار این نوع جدید از ویروس هشدار داد. با این حال، او تأیید کرد که نوع غالب و نگران‌کننده، همچنان همان گونه دلتاست و بسیار بعید است مو و انواع دیگر از دلتا پیشی بگیرند. ری می‌گوید: هنوز سنجش میزان عفونی بودن و اثر مو بر سلول‌ها دشوار است، اما در زمان همه‌گیری جهان به یک مکان کوچک تبدیل می‌شود؛ بنابراین باید مراقب باشیم. طبق گفته‌های ری، واکسن‌های مختلف کووید در محافظت از افراد در برابر بیماری‌های جدی بر اثر ابتلا به‌گونه مو در کره‌جنوبی و آمریکای جنوبی، مؤثر بوده است.
فائوچی نیز معتقد است‌ این نوع می‌تواند از برخی آنتی‌بادی‌ها فرار کند، اما هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است. با آنکه میزان انتقال‌پذیری آن بالا به‌نظر می‌رسد، اما هنوز هیچ دلیلی برای نگرانی در ایالات‌متحده وجود ندارد. تا زمانی که موارد یا تحقیقات بیشتری در مورد نوع مو منتشر نشود، ری از آمریکایی‌ها و سایر مردم جهان خواست که به استفاده از ماسک و واکسیناسیون ادامه دهند. او می‌گوید: ویژگی‌های خاصی در انواع ویروس کرونا آن را عفونی‌تر می‌کند و ما برخی از این ویژگی‌ها را در نوع مو مشاهده کرده‌ایم، اما هم‌اکنون آن را نگرانی بزرگی نمی‌دانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید