• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139605
+
-

کمیسیون بررسی طرح صیانت در آستانه شکل‌گیری

با آغاز به کار کمیسیون ویژه برای بررسی طرح جنجالی اینترنت از مهرماه، این انتظار عمومی وجود دارد که بررسی‌ها و مذاکرات، به طور زنده پخش شود

اینترنت
کمیسیون بررسی طرح صیانت در آستانه شکل‌گیری

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

 پس از بحث‌های فراوان درباره طرح‌ مجلس برای فضای مجازی، پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که هنوز کمیسیون ویژه بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تشکیل نشده است. به گفته برخی از نمایندگان، اعضای تشکیل‌دهنده این کمیسیون، متشکل از اعضای 9کمیسیون مجلس خواهند بود که حداقل تعداد آن 24نفر است. از جمله این کمیسیون‌ها می‌توان به کمیسیون‌های فرهنگی، صنایع و معادن، قضایی، امنیت ملی، اجتماعی، برنامه و بودجه و جهش تولید اشاره کرد. یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به اینکه خبرهایی از بیرون مجلس مبنی بر تشکیل کمیسیون منتشر می‌شود، اعلام کرده «تا جایی که بنده از دبیر کمیسیون خودمان (صنایع و معادن) خبر گرفته‌ام هنوز بعضی کمیسیون‌های مجلس نمایندگان خودشان را به معاونت قوانین معرفی نکرده‌اند». اما آنچه پس از شکل‌گیری کمیسیون ویژه از اهمیت برخوردار است، رسانه‌ای شدن مذاکرات و همچنین حضور متخصصان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال و سایر بازیگران این حوزه در کمیسیون است. این در حالی است که بعضی شنیده‌ها هم از کنار گذاشتن این طرح و ارائه لایحه از سوی دولت حکایت می‌کند. نکته دیگری که مطرح می‌شود این است که یک راه میانه برای بررسی طرح پیشنهاد شود. به این شکل که طرح موجود، با در نظر گرفتن یکپارچگی و ارتباط ماده‌های آن با یکدیگر به 3 یا 4 طرح تقسیم و بررسی شود. به این ترتیب شاید بتوان بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی‌تری در مورد رگولاتوری فضای مجازی انجام داد. در صورتی که این پیشنهاد اجرا شود، امکان نظارت بر چند قانون با ماده‌های کمتر فراهم می‌شود و همچنین تجربه اولین قانون می‌تواند در تدوین قوانین بعدی به کار گرفته شود.

مهرماه؛ آغاز به کار کمیسیون ویژه
چند روز پیش سیدعلی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به اینکه طی این هفته، اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت مشخص خواهند شد، پیش‌بینی کرد که این کمیسیون کار خود را از مهرماه آغاز می‌کند.  
به گفته نماینده تهران، «هیأت رئیسه مجلس از حدود ۹کمیسیون درخواست کرده تا نفرات منتخب خود را برای حضور در این کمیسیون اعلام کنند».
او همچنین به انتخابات هیأت رئیسه برای این کمیسیون مشترک، پس از تشکیل آن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «پس از آنکه ترکیب اعضا مشخص شد، فعالیت کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی رسما آغاز خواهد شد.»
با این حال، با توجه به پیش‌بینی یزدی‌خواه از آغاز به کار این کمیسیون در مهرماه، به نظر می‌رسد‌ معرفی اعضای کمیسیون و شکل‌گیری آن حداقل 2 هفته زمان می‌برد.

ضرورت نگاه میانه به طرح
مدتی پیش، یکی از کارشناسان فضای مجازی پیشنهاد داد که طرح موجود تبدیل به 3 یا 4 طرح مجزا شود. البته او بر یکپارچگی طرح تاکید کرد و گفت که اگرچه ممکن است اجرایی شدن این پیشنهاد کمی زمان‌بر باشد، اما می‌توان به یک نگاه اعتدالی رسید و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد.
رضا قربانی، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران هم در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه ما هم این پیشنهاد را مطرح کرده بودیم، به بعضی از دیدگاه‌های رادیکال در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی  اشاره می‌کند که معتقدند این طرح از اساس باید کنار
گذاشته شود.
این کارشناس حوزه دیجیتال با اشاره به منطقی نبودن این دیدگاه معتقد است که اکنون این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و بهترین راه حل این است که متخصصان در کمیسیون حضور یابند و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.
قربانی می‌گوید: «باید سعی کنیم طرح را اصطلاحا چکش‌کاری و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم.»
عضو سازمان نصر تهران همچنین به حضور وزیر جدید ارتباطات اشاره  می‌کند و می‌گوید: «ایشان هنوز نظر خود را در مورد این طرح به صراحت اعلام نکرده است. بنابراین، ما امیدواریم با رایزنی‌ها، شاهد تغییراتی در طرح فعلی باشیم.»
به گفته او «همچنین این احتمال وجود دارد که این موضوع به صورت لایحه از سوی دولت تقدیم مجلس شود. با این حال باید منتظر آینده بود».

رسانه‌ای‌‌شدن جلسات
باوجود اصل هشتادوپنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی و بررسی این طرح در کمیسیون مشترک، یکی از پیشنهادها که خود طراحان اعلام کردند این بود که ‌مذاکرات و بررسی‌های این کمیسیون رسانه‌ای شود. آنها اعلام کرده بودند که با توجه به حساسیت مردم نسبت به این طرح و برای آسودگی خاطر آنها، کار رسانه‌ای قوی برای پوشش اخبار این طرح از سوی مجلس صورت می‌پذیرد.
محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با همشهری در این باره می‌گوید: «پیش از این اعلام شده که جلسات باید رسانه‌ای شود و درخواست رسانه‌ای شدن مذاکرات باید به عنوان یک مطالبه پیگیری شود. چراکه اعضای این کمیسیون در قالب اصل85 به جای همه نمایندگان مجلس تصمیم می‌گیرند و درواقع اختیار مجلس به این کمیسیون تفویض شده است. بنابراین باید مانند مذاکرات مجلس، مذاکرات این کمیسیون هم به صورت زنده پخش شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید