• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139604
+
-

بارش ۶۰ میلی‌متری باران در رشت‌

شهروندان رشت از انجام نشدن پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی از آبگرفتگی خیابان بعد از هر باران‌گلایه دارند

پیگیری
بارش ۶۰ میلی‌متری باران در رشت‌

فرشته رضایی- خبر‌نگار

 بارش شدید باران که از نیمه شب جمعه (13شهریور) در رشت آغاز شد، موجب آب‌گرفتگی معابر و ورود آب به برخی از مغازه‌های شهر شد. هواشناسی گیلان میزان این بارش‌ها را ۶۰میلی‌متر طی ۴ ساعت اعلام کرد. شدت بارش‌ها به حدی بود که برخی از خیابان‌های شهر رشت ازجمله مناطقی از قلی‌پور، معلم، استاد سرا، فلکه جهاد، حمیدیان، ساغریسازان، دیلمان و گلسار ساعت‌ها دچار آبگرفتی شدند و عبور و مرور خودروها و شهروندان در آنها به کندی انجام شد که این موضوع اعتراض و گلایه شهروندان رشتی را در پی داشت.

گلایه شهروندان
حمید قاسم‌نژاد، یکی از شهروندان رشت که در فلکه قلی‌پور صاحب بنگاه املاک است، با گلایه از آبگرفتگی این مسیر بیان کرد: سال‌هاست که این منطقه دچار آبگرفتگی می‌شود و پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی در بخشی از این بلوار انجام نشده است. این امر موجب شد تا آب به داخل مغازه‌ام وارد و کفش و لباس‌مان خیس شود.
حسین افشانی، دیگر شهروند رشت هم در این‌باره گفت: آبگرفتگی، موجب کندی تردد خودروها و گیر کردن ماشینم در چاله در مسیر حمیدیان شد و چند دقیقه‌ای معطل شدم. این موضوع به بسیاری از خودروها آسیب می‌زند و بهتر است شهرداری به مناطق کم برخوردار نیز توجه کند.

آماده‌باش نیروی خدماتی
معاون خدمات شهری شهرداری رشت در این‌باره به همشهری گفت: هم‌اکنون آب در بسیاری از معابر رشت فروکش کرده است. بابک رمضانی، با اشاره به اینکه از غروب و شامگاه جمعه نیروهای خدمات شهری رشت با حضور در مناطق مختلف، در آماده‌باش به سر می‌بردند، افزود: با توجه به اینکه لایروبی و پایش لوله‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب در بسیاری از مناطق انجام شده بود، اما به‌دلیل حجم بالای بارش به میزان ۶۰میلی‌متر در عرض چند ساعت، آب ورودی به لوله‌های فاضلاب و آب‌های سطحی بیش از اندازه بود. از این‌رو این مناطق برای ساعاتی دچار آب‌گرفتگی شدند که هم‌اکنون این آب فروکش کرده است. وی با تأکید بر اینکه در برخی از خیابان‌ها، سیستم جمع‌آوری فاضلاب، سنتی و قدیمی است، اضافه کرد: در برخی از معابر و خیابان‌ها نیز برای نخستین بار آبگرفتی رخ داد و توانستیم این نقاط را برای رفع مشکل شناسایی کنیم. لازم است در روزهای آینده با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب گیلان درباره لایروبی و اصلاح لوله‌های فاضلاب، پایش دوباره‌ای انجام شود.

پروژه نیمه‌کاره دفع آب‌های سطحی
معاون فرماندار رشت نیز به همشهری گفت: پروژه لوله‌گذاری آب‌های سطحی همچنان در شهر رشت ادامه دارد و هنوز تکمیل نشده است. علی اکبر پورعلی، با بیان اینکه این پروژه فاز به فاز پیشرفت فیزیکی دارد، به لزوم تخصیص منابع مالی جدید برای ادامه آن تأکید کرد و افزود: اگر همین لوله‌گذاری جمع‌آوری آب‌های سطحی نبود این بارش برای رشت فاجعه بار می‌شد. هم‌اکنون آب در بسیاری از خیابان‌ها تخلیه شده و دیگر با کندی تردد و ترافیک ناشی از آبگرفتگی مواجه نیستیم. معاون فرماندار رشت درباره آبگرفتی مناطق و روستاهای اطراف رشت نیز تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت آب منطقه‌ای از روز جمعه، ماشین‌‌ها و نیروها در مناطق پسیخان و پیربازار مستقر شدند که تاکنون گزارشی از آبگرفتگی در این مناطق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید