• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139488
+
-

آب، راه و مرز 3دستورکار کلی برای سیستان‌وبلوچستان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده این استان در مجلس از سفر رئیس جمهوری می‌گویند

سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان محروم‌ترین استان ایران و در شرایطی که طی یک‌ماه گذشته روزانه شاهد حضور صدها پناهجوی افغانستانی است، پنجشنبه و جمعه(11و12شهریور) میزبان دومین سفر استانی رئیس‌جمهوری بود. سیدابراهیم رئیسی را در این سفر وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همراهی می‌کردند. معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان به گروه ایرانشهر همشهری می‌گوید: درخواست‌ و اولویت ما در سفر رئیس‌جمهوری بیشتر در زمینه مزیت‌های استان، تامین اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها، تخصیص کامل بودجه1400، تکمیل پروژه‌های راه‌آهن، طرح‌های بزرگراهی و راه‌های مواصلاتی، رفع مشکلات حاشیه‌نشینی و توجه خاص به مرز و بازارچه‌های مرزی بود. ماندانا زنگنه، معدن را یکی دیگر از اولویت‌های استان توصیف می‌کند و می‌افزاید: سیستان‌وبلوچستان معادن فراوانی از آنتیموان، تیتانیوم، مس و حتی طلا دارد. معدن یک ظرفیت خاص برای استان محسوب می‌شود و درخواست‌ها و پیشنهادهایی را در این زمینه اعلام کرده‌ایم.

3وعده رئیس‌جمهوری به بلوچستانی‌ها
چابهار بیش از 50هزار نفر حاشیه‌نشین دارد و در زاهدان هم 44درصد جمعیت حاشیه‌نشین هستند؛‌ هرچند در 3سال گذشته 2260میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و بهسازی مناطق حاشیه شهرهای این استان هزینه شده، اما مشکلات به قوت خود باقی است.نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری ادامه می‌دهد:‌ آقای رئیسی در سفر خود به چابهار به دعوت بنده به مناطق حاشیه‌نشین هم رفتند که قرار شد با اختصاص اعتبار ویژه‌ در کمتر از یک سال بخش زیادی از مشکلات حاشیه‌ها رفع شود.معین‌الدین سعیدی می‌افزاید: مشکل عمده ما در سیستان و بلوچستان به‌ویژه در پهنه سواحل مکران دسترسی به آب آشامیدنی است که قول‌های خوبی در این زمینه داده شد و همچنین مهم‌تر از همه اینها به ما قول دادند دانشگاه علوم‌پزشکی چابهار ایجاد شود که با ایجاد این دانشگاه بسیاری از مشکلاتی که به‌ویژه جنوب استان در زمینه شاخص ‌سلامت دارد، رفع خواهد شد. نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره ظرفیت‌های مرزی و طرح این موضوع در سفر رئیس‌جمهوری تصریح می‌کند: باید سازوکاری اندیشیده شود که علاوه بر استفاده از ظرفیت مرز و بازارچه‌های مرزی، موضوع سوخت‌بری ساماندهی شود و مردم بتوانند به‌صورت قانونی تبادل سوخت را در مرزها داشته باشند تا هم شرایط معیشتی آنها بهتر شود و هم آورده‌ای برای کشور داشته باشند. سعیدی همچنین تأکید می‌کند: استاندار ویژه برای سیستان‌وبلوچستان فقط نباید به یک نام محدود شود و این فرد باید از نیروهای توانمند بومی با برش ملی تعیین شود و در جلسه‌های هیأت دولت هم حضور پیدا کند.وی مسائل و مشکلات سیستان‌وبلوچستان را با سایر مناطق کشور متفاوت می‌داند و می‌گوید:‌ این استان از نظر شاخص محرومیت در کشور رتبه اول و در زمینه همه شاخص‌های توسعه به‌ویژه در جنوب با میانگین کشوری فاصله معنادار و نجومی دارد.احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان‌وبلوچستان تنها راه پیشرفت و آبادانی سیستان‌وبلوچستان و رسیدن به شاخص‌های استاندارد کشوری را اختصاص ردیف بودجه مستقل دانست تا سرانه‌ها به حد مطلوب برسد.

 ***
رئیس‌جمهوری در سفر به زابل در شمال سیستان‌وبلوچستان هم برای حل موضوع آب وعده داد و قرار شد راهکاری که هزینه کمتری دارد و زودتر به نتیجه می‌رسد، مورد توجه قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید