• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139458
+
-

زوج هنرمند هم‌‌محله ‌ای در روزگار کرونا طرحی نو درانداختند

300تابلو؛ تقدیم به مدافعان سلامت

300تابلو؛ تقدیم به مدافعان سلامت

راحله عبدالحسینی

  تابلوهای رنگ روغن در اندازه‌‌های بزرگ و کوچک خودنمایی می‌‌کنند. موسیقی با ضرباهنگ آرام پخش می‌شود. پرتره‌‌های نقاشی روی بوم جان می‌‌گیرد. اینجا آتلیه نقاشی استاد «مرتضی رضایی» است. هم‌‌محله‌ای ساکن میدان بهرود که به واسطه نقاشی‌‌های پرتره‌‌اش از مدافعان سلامت نشان مفاخر منطقه 2 را دریافت کرد. رضایی از 3دهه پیش با کشیدن پرتره شهدای دفاع مقدس، نقاشی را به شکل حرفه‌‌ای دنبال کرد. بعد از آن نقاشی دیواری و سپس تدریس نقاشی در فرهنگسراهای ملل و ابن‌‌سینا را دنبال کرد. حالا هم در آتلیه نقاشی خود تجربه‌‌هایش را به هنرجویان یاد می‌‌دهد. هفته گذشته از تمبر این هنرمند جانباز رونمایی شد. همسر او «فرحناز محمدی یکتا» نیز استاد خوشنویسی و نقاشیخط است. این زوج در روزگار کرونا طرحی نو درانداختند و‌بانی شدند تا با همکاری هنرمندان دیگر هزار و 400 تابلوی نقاشی و نقاشیخط به رسم تقدیر به کادر درمان سراسر کشور اهدا شود. به این بهانه با این زوج هنرمند گفت‌وگو کرده‌ایم.

رضایی نقاش سبک رئال و امپرسیونیسم است و مدرک دوره عالی نقاشی از جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران دارد. سال‌‌ها دبیری نقاشی را نیز در کارنامه دارد. اما نقاشی از پرتره شهدای دفاع‌مقدس در کارنامه هنری او برجسته است. گفت‌وگو با او را از اهدای تابلوی نقاشی به کادر درمان آغاز می‌‌کنیم و از شروع ایده‌‌پردازی برای این کار ارزشمند می‌‌پرسیم: «از شروع قرنطینه کرونا از یک سال و نیم پیش، شرایط سختی برای همه پیش آمد. یکباره آتلیه، تعطیل و ارتباطات کم و کمتر شد. به خانمم گفتم ما به تدریس و کار و ارتباطات عادت داشتیم. پس اگر برای این شرایط فکری نکنیم، برای ما به شدت آسیب‌زاست و قطعاً افسردگی کنار ما ثبت می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به‌عنوان قدردانی از افرادی که زحمت می‌‌کشند تا آمار مرگ و میر همنوعان ما را پایین بیاورند‌کاری انجام دهیم. اما هنوز دقیقاً و به روشنی نمی‌دانستیم چه برنامه‌ای خواهیم داشت.» جرقه ایده اهدای تابلوی نقاشی به کادر درمان را این‌طور تعریف می‌‌کند: «برای تهیه قاب به قاب‌‌سازی رفته‌‌بودم. دیدم 300 تابلوی وان یکاد روی مخمل به اندازه 10 در 10 سانتیمتر قاب شده. پرسیدم جریان این قاب‌‌های کوچک چیست. گفتند برای هدیه به پرستارانی است که در این روزهای کرونا شبانه‌‌روزی کار می‌‌کنند. همان شب دیدم در شبکه خبر نشان می‌‌دهد که همان قاب‌‌های وان یکاد را به پرستاران هدیه می‌‌دهند. یکی از پرستاران هم با خوشحالی گفت: مهم این است که مردم برای کار ما ارزش قائل باشند. همین جمله جرقه‌‌ای شد تا برای اهدای تابلوهای نقاشی به کادر درمان همت کنم. برای این کار تابلوهای نقاشی خودم و تابلوهای نقاشیخط و خوشنویسی همسرم را که جمعاً 300 تابلو شد، برای هدیه به کادر درمان انتخاب کردم. تا پیش از این تصمیم تمام این تابلوها برای فروش در آتلیه بود. در همین حین دوستان هنرمندم که این موضوع را شنیدند با من همراه شدند و روی هم هزار و 400 تابلوی نفیس برای هدیه به کادر درمان برای قدردانی از زحماتشان آماده کردیم.»


حماسه هنری برای تجلیل از مدافعان سلامت
هنرمندان دیگر هم در این طرح سهیم شدند. رضایی می‌گوید: «سهیل محمودی، شاعر به من زنگ زد که برای این کار می‌‌آیم. دکتر حسین کرمانپور، رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا و مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام‌پزشکی را هم با خود همراه کرده‌‌بود. ایشان گفت:‌کاری که می‌‌کنی حماسی و دلی است؛ مثل دوران جبهه و جنگ. دکتر کرمانپور با کل بیمارستان‌‌های درگیر کرونا در کشور ارتباط گرفت و قرار شد پزشکان و پرستاران شاخص حوزه کرونا را برای دریافت هدیه معرفی کنند.» از سوی دیگر دوست و آشنا و مردم هم همراه شدند و کمک‌‌های نقدی‌شان را اهدا کردند تا هدیه خریداری شود. رضایی ادامه می‌‌دهد: «حدود 35 میلیون تومان جمع‌‌آوری شد. به‌عنوان مثال دختر یکی از دوستانم که نقاش بود قرار شد تابلویی هدیه کند. دختر 25 ساله بود که چند روز بعد کرونا گرفت و از دنیا رفت. مادرش 5میلیون به من داد و گفت به جای تابلویی که دخترم می‌‌خواست به کادر درمان هدیه بدهد، شما قاب و بوم بگیرید و تابلویی نقاشی کنید و هدیه بدهید.» هنرمند هم‌‌محله‌ای نخستین نقاشی پرتره «نرجس خانعلی‌‌زاده» پرستار بیمارستان میلاد لاهیجان را کشید که 6 اسفند 1398 به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت و نخستین شهید مدافع سلامت خوانده‌‌شد.

چهره شهدای آتش‌نشان روی بوم نقاشی
بعد از این طرح و اهدای آثار نقاشی به کادر درمان، دکتر کرمانپور، احمد مسجدجامعی و چند نفر از دوستان پیشنهاد تازه‌‌ای به استاد رضایی دادند: نقاشی پرتره از پزشکان و پرستاران فعال و اثرگذار که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند: «187 اثر از کادر درمان کل کشور شد. همه را خودم نقاشی کردم. از 5 صبح بیدارم و مشغول نقاشی.» او برنامه دیگری هم دارد که این‌طور توضیح می‌‌دهد: «هنوز کرونا ادامه دارد. پس چه باید بکنیم؟ به ذهنم رسید برای چهره‌‌های شاخص جامعه آتش‌نشان و پاکبان هم این کار را انجام دهم. یعنی پرتره آنها را نقاشی کنم و هدیه بدهم. همسرم هم تابلوهای نقاشیخط آماده کرده. این طرح را از عید امسال شروع کردم. برخی از هنرجویانم پیشنهاد دادند که در این پروژه با من همراه باشند. به آتلیه می‌‌آیند و نقاشی پرتره می‌‌کشند تا در این حرکت جمعی سهمی داشته باشند.»

نقاشی پرتره 2هزار شهید دفاع‌مقدس
از او درباره مهارتش در کشیدن نقاشی پرتره می‌‌پرسم. ماجرا به دوران جنگ تحمیلی برمی‌‌گردد: «وقتی در عملیات‌‌های جنگی آسیب می‌دیدم، بین 3 تا 5 ماه مرخصی می‌‌آمدم و باید دوران نقاهت را می‌‌گذراندم. این دوران را با نقاشی می‌‌گذراندم. بعد از 2سال حضور در مناطق جنگی، کارم در بنیاد شهید این بود که چهره شهدا را نقاشی می‌‌کردم. باورتان نمی‌‌شود اگر بگویم روزی 10 تابلو می‌‌کشیدم. خودم تکنیکی داشتم که بتوانم با سرعت کارم را پیش ببرم. در حالی که شبیه‌‌ترین چهره نقاشی به عکس باشد. از سال 1360 تا 1370 بیش از 2هزار عکس شهید را نقاشی ‌‌کردم که از سوی بنیاد شهید به خانواده‌‌ها هدیه می‌‌شد. به همین دلیل دستم در این نوع نقاشی سرعت بالایی دارد. از دهه 60 در خدمت شهدا و رفاع مقدس و انقلاب اسلامی بودیم. از زیر گردن تا زانویم پر از تیر و ترکش است. حس گذشت و ایثار را درک می‌‌کنم. هر کسی جسارت ورود به این حوزه را ندارد. الان پرستاران و پزشکان مدافعان سلامت هستند و همان راه را ادامه می‌دهند.» رضایی می‌‌گوید: «طرح نخست که هدیه آثار به پرستاران بود با اقبال روبه‌‌رو شد. اما بعد از آن استقبال برای طرح‌‌های بعدی ضعیف شد. اما من عقب‌‌نشینی نکردم و با همان قدرت ادامه می‌‌دهم. ما عادت کردیم زیر بارش تیر و ترکش زندگی را ادامه دهیم. ما در آن شرایط بار آمده‌ایم.»

تدریس نقاشی در فرهنگسراهای ملل و ابن‌‌سینا
رضایی را به نقاشی‌‌های دیواری از چهره شهدا در دیوارهای شهر هم می‌‌شناسیم: «بعد از جنگ تحمیلی هم چهره شهدا را به‌صورت نقاشی دیواری کار می‌‌کردم. بعد از آن هم در فرهنگسراهای ملل و ابن‌‌سینا نقاشی تدریس می‌‌کردم. حالا هم در آتلیه خودم تدریس می‌‌کنم. در همه این دوران همسرم در کنارم بود و همکاری می‌‌کرد.»

 از نقاشی دیواری  تا برپایی گالری در نگارگذر مترو
رضایی که نقاشی دیواری شهید گمنام در تقاطع خیابان‌های موسوی و طالقانی و نقاشی از شهدای جاویدالاثر را در کارنامه دارد درباره نقاشی‌‌های دیواری پایتخت می‌‌گوید: «فرم‌‌های انتزاعی و کاشیکاری در دیوارهای شهر از سوی شهروندان با استقبال روبه‌‌رو شده‌‌است.» او در نگارگذر مترو شهید بهشتی هم نمایشگاهی برپا کرده است: «مترو قرار بود به موزه یا نمایشگاه دائمی تبدیل شود و شهروندان را به آرامش دعوت ‌‌کند. نوع انتخاب طرح‌‌ها در مترو نسبت به سطح شهر به دلیل فضای محدودی که دارد متفاوت است.»

هنر چاشنی شیرین روزهای تلخ است
هنر چطور در این روزگار تلخ و سخت کرونایی به داد ما می‌‌رسد؟ استاد این‌طور پاسخ می‌دهد: «حافظ می‌گوید: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ بنیاد هیچ منزلتی جاودانه نیست. برای من مدیتیشن در سکوت سه‌‌پایه است. آلودگی و ترافیک تهران را احساس نمی‌‌کنم. هر کجا آتلیه داشتم، خانه‌‌ام هم همان نزدیکی بوده. با ترافیک سر و‌کاری ندارم. چون از زندگی‌‌ام حذف کردم. عصبانی شدن پشت چراغ قرمز را نمی‌‌دانم چیست. هنر شرایط سخت را برای ما آسان می‌‌کند. وقتی امکان نقاشی ندارم، شعر می‌‌گویم. برای چاپ کتاب‌‌هایم عجله‌‌ای ندارم. این شعر را برای شهدای سلامت گفته‌‌ام: تصویر تو را که می‌‌کشم/ نگران رنگ‌‌ها هستم/ باران گرمی که درون رنگ‌‌ها می‌‌ریزد/ سبز آبی‌‌ها را سیل می‌‌کند/ تا در بستر بوم آرام گیرد/ رنگ‌‌های خاکستری ابرها را فرا می‌‌خواند/ تا پس از رفتنت رنگین کمان مهرت باقی بماند».


زندگی برای خدمت‌‌کردن ارزشمند است
در زندگی‌‌ باید اثرگذار باشیم. دوست دارم سال‌‌های سال عمر کنم. اصلاً از زندگی خسته نیستم. وقتی احساس کفایت بکنی از تداوم زندگی راضی هستی. بعد از نقاشی پرتره پاکبان و شهدای آتش‌نشان به بهزیستی سری می‌‌زنم. آنجا هم افراد شایسته تجلیل زیادی هستند. 200 سال هم از خدا عمر بگیرم برای خدمت کردن کم است. شهردار منطقه2 قول همکاری داد تا بتوانم پرتره قریب به هزار و 200 شهید منطقه 2 را نقاشی کنم.


رونمایی از تمبر هنرمند جانباز مرتضی رضایی
تمبر استاد مرتضی رضایی در حال نقاشی پرتره دکتر محمود ایروانی رونمایی شد. دکتر ایروانی، متخصص بیهوشی بود که اردیبهشت 1399 بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. حسن صفات، شهردار منطقه 2 در مراسم رونمایی از تمبر گفت: «جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس، هنرمندانی هستند که ایثار و ازخودگذشتگی را در جبهه‌ها خلق کردند و امروز هم شاهد هستیم که کادر درمان در جبهه‌های سلامت ایثار و نوعدوستی را به تصویر می‌‌کشند. آثار هنری به‌عنوان یک جریان پویا نقش مهمی در جاودان کردن ارزش‌‌ها و ازخودگذشتگی‌‌های این عزیزان دارد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید