• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139457
+
-

بچه محل ما یکی از سازندگان مشهور بازی های رایانه ای است

«کارآگاه افشار» در جست و جوی قاتل سریالی

«کارآگاه افشار» در جست و جوی قاتل سریالی

شهره کیانوش راد

  سفیر عشق، شیطنت‌های علیمردان خان، پرواز دوران، صدای فراموش شده، گربه قجری، شیطان در پایتخت، قتل در کوچه‌های تهران و... تنها تعدادی از بازی‌هایی است که توسط «‌‌عماد رحمانی» وارد دنیای بازی‌های رایانه‌ای شده است. او چهره‌ای شناخته شده برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری است که همراه تیم حرفه‌ای‌اش بازی‌های متنوعی را تولید کرده که هرکدام می‌تواند علاوه بر جنبه سرگرمی زمینه آشنایی با تاریخ معاصر، تاریخ اسلام یا آشنایی با داستان‌هایی برگرفته از واقعیت باشد که در دل محله‌های تهران اتفاق افتاده است. این روزها که به واسطه خانه‌نشینی در شرایط کرونا، کودکان و نوجوانان بیش از قبل به بازی‌های رایانه‌ای روی آورده‌اند با رحمانی درباره انواع بازی‌هایی که تولید کرده و معایب و محاسن گرایش کودکان به سمت بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگو کرده‌ایم. 



خانواده‌ها با فرزندانشان بازی کنند
رحمانی، کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران است اما علاقه به بازی‌های رایانه‌ای مسیر زندگی حرفه‌ای او را به سمت تولید این بازی‌ها سوق داد. او درباره علاقه‌اش به بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید: «متولد 29 مهر 1368 هستم و مانند اکثر نوجوانان و جوان‌های آن دوره با علاقه به بازی‌های میکرو، سگا و بعدها پلی استیشن بزرگ شدم و در مرحله‌ای علاقه داشتم که خودم بازی خلق کنم در واقع در مرحله‌ای شما دوست دارید قصه‌های خودتان را خلق کنید و اجازه دهید دیگران در آن فضایی که خلق کرده‌اید بازی کنند. قصه مهم‌ترین انگیزه من برای تولید بازی‌های رایانه‌ای بود. سال 1388 قتل در کوچه‌های تهران یک را ساختم و بعد هم سال 1390 شرکتم را تأسیس کردم و تا الان 10 سال است در تولید بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنم. در دوران مدرسه، بچه درسخوانی بودم و شاید به همین دلیل بود که خانواده‌ام خیلی نسبت به بازی با میکرو و سگا و... سختگیری نمی‌کردند. یادم است زمانی که ارشد قبول شدم، پدرم نگاهی به من کردند و گفتند یعنی همچنان می‌خواهی این کار را ادامه بدهی! و من گفتم که دنیای جذابی است که نمی‌توانم از آن جدا شوم. البته بعدها تحصیل در رشته علوم سیاسی و اطلاعات تاریخی که به دست آورده بودم در فضاسازی بازی‌هایی با موضوع تاریخی مانند سفیر عشق یا تهران 57 بهره‌بردم. »


رحمانی از سال 1388با بازی «قتل در کوچه‌های طهران» فعالیت رسمی بازی‌سازی را شروع کرد و اکنون شرکتی در زمینه تولید بازی دارد. فضاسازی در بازی «قتل درکوچه‌های تهران» به گونه‌ای طراحی شده که شما در حین بازی می‌توانید با محله‌های مختلف تهران آشنا شوید. رحمانی درباره این بازی می‌گوید: «تاکنون در3 پروژه درباره تهران و محله‌های تهران فضاسازی کرده‌ایم. قتل در کوچه‌های طهران یک اثری تاریخی است و اتفاقات آن در تهران 1312 رخ می‌دهد. داستان بازی مربوط به قاتل سریالی به نام اصغر قاتل است. در این بازی شما در نقش کارآگاه افشار به دنبال دستگیری قاتل هستید و فضاسازی تهران قدیم با حداکثر جزئیات و تحقیق‌های مفصل تاریخی به سرانجام رسیده است. قتل در کوچه‌های تهران 2 که در سال 1394 اتفاق می‌افتد و موضوع آن درباره نفود موادمخدر و برداشت آزادی از فیلم سون (7) است. قاتل بعد از مصرف موادمخدر خانواده خود را درورامین به قتل می‌رساند و در ادامه می‌خواهد از افرادی که او را به این مرحله سقوط انسانی رسانده‌اند انتقام بگیرد. شما در بازی در نقش کارآگاهی هستید که این پرونده را دنبال می‌کند. کارآگاه در محله‌ها و خیابان‌های مختلف دنبال سرنخ‌ها می‌گردد تا در نهایت قاتل را دستگیر کند. برای بازسازی محله‌های تهران در نخستین قدم تصویربرداری از محله‌های مختلف را انجام دادیم تا بتوانیم با دقیق‌ترین جزئیات به آنها بپردازیم. ما محله‌های مختلف را شبیه‌سازی کردیم که مهم‌ترین‌اش خیابان ولی‌عصر(عج) بود. با توجه به سبک بازی که‌تری دی و سه بعدی بود ابتدا مدل‌سازی با دقت انجام شد و در نهایت بعد ازطراحی عکس‌ها، فضاسازی به بهترین شکل آماده شد. در این بازی‌ها از همه محله‌های تهران تصویربرداری و خیابان ولی‌عصر(عج)، بیمارستان میلاد، اداره اگاهی، محله خانی‌آباد، گاوداری در ورامین و... براساس قصه بازسازی شد. فردی که بازی می‌کند می‌داند که اتفاقات در چه محله‌ای رخ می‌دهد. سومین پروژه بازی تابستان سیاه است که قصه آن مربوط به اتفاقات تهران سال 1360 است و به فضاسازی تهران در آن سال‌ها پرداخته‌ایم.»


تنوع در بازی‌ها
تنوع در بازی‌های رایانه‌ای یکی از ویژگی‌های بازی‌های ساخته شده توسط رحمانی است. در این بازی‌ها می‌توانید براساس سن و علاقه سراغ بازی‌های تاریخی، ملی، حماسی و... بروید. رحمانی می‌گوید: «تاکنون 23 عنوان بازی وارد بازار شده است. طراحی و تولید بازی به فراخور قصه، فضایی که آن اثردارد و نیازجامعه نسبت به مفاهیم مختلف انجام می‌شود. برای مثال در شیطنت‌های علی مردان خان سراغ ادبیات فولکلور رفتیم. دربازی صدای فراموش شده یکی از قصه‌های هزار و یک شب را بازسازی کردیم و در تابستان سیاه که قصه آن مربوط به اتفاقات تهران سال 1360 به فضاسازی تهران در آن سال‌ها پرداخته‌ایم. سفیر عشق درباره زندگی مختار موضوعی کاملاً تاریخی و بازی پرواز دوران به شهید دوران و دفاع‌مقدس اختصاص دارد و همه این موضوع‌ها به دلیل تنوع در بازی‌ها انتخاب شده‌اند.» یکی از مشخصه‌های بازی‌های رایانه‌ای تولید ایران قصه‌گویی است. رحمانی که تجربه12 سال فعالیت در تولید بازی‌های رایانه‌ای دارد می‌گوید: «مزیت رقابتی بازی‌های ما قصه‌گویی است. فضاسازی مختلف موجب می‌شود مخاطب ایرانی از بازی لذت ببرد و از طرفی وقتی وارد بازار بین‌المللی می‌شویم مخاطب خارجی به دلیل این ویژگی‌ها ارتباط خوبی با اثر برقرار می‌کند.»



هنگام خرید بازی‌های رایانه‌ای
این چند نکته را به خاطر بسپارید:

1- پشت هر محصول رده‌بندی سنی و ژانر محصول و هم تصاویر محصول موجود است و خانواده‌ها می‌توانند اگر بازی‌هایی که هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را انتخاب می‌کنند پشت جلد تمام اطلاعات مربوط به رده‌بندی نوشته شده است. مثبت 3، مثبت 7، مثبت 12، مثبت 15 و مثبت 18. خانواده‌ها می‌توانند با توجه  به اطلاعات، بازی‌ها را انتخاب کنند.
2- برای جلوگیری از کم تحرکی زمان بازی کودکان را 3 تا 4ساعت زمانبندی کنند و با تقسیم‌بندی صبح و عصر، مانع از نشستن زیاد کودک و کم تحرکی او شوند.
3- بازی خوب ایرانی از سفیر عشق که بهترین بازی سال ایران بوده یا شیطنت‌های علیمردان خان، بازی جنگ در خلیج عدن، فرزندان مورتا برای رده‌های سنی متفاوت خوب است. برای انتخاب بازی‌های ایرانی مناسب با رده‌بندی سنی
می توانید به سایت http://hayoola.com مراجعه کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :