• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139447
+
-

محاکمه 2قاچاقچی سوئدی در ایران

محاکمه 2قاچاقچی سوئدی در ایران


2عضو یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر در سوئد که با سفر به ایران و خرید محموله مواد‌مخدر قصد انتقال آن به سوئد را داشتند، پس از دستگیری در دادگاه انقلاب تهران پای میز محاکمه رفتند.
به‌گزارش همشهری، ششم بهمن سال98 مأموران پلیس فرودگاه امام‌خمینی(ره) که در حال بررسی لوازم همراه مسافران خارجی بودند به مرد جوانی که چمدانی در دست قصد سفر به سوئد را داشت مشکوک شدند.
این مرد تبعه سوئد بود و وقتی مأموران وسایل همراه او را بررسی کردند در داخل چمدانش 9کیلو و 800گرم شیره تریاک که به طرز ماهرانه‌ای داخل چمدان جاسازی شده بود کشف کردند. مأموران همچنین در بازرسی وسایل همراه یک تبعه دیگر سوئد که او نیز از تهران عازم کشورش بود، 21هزار قرص ترامادول که در چمدانش جاسازی شده بود کشف کردند و معلوم شد که این 2 نفر، هردو از اعضای یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر هستند که پس از خرید مواد در تهران، قصد انتقال آن به سوئد را داشتند.
2قاچاقچی سوئدی دستگیر شدند و مدتی بعد نیز سخنگوی وقت قوه‌قضاییه کشورمان در یک نشست خبری، از دستگیری آنها گفت و اینکه «برابر ضوابط و مقررات قانونی که در مورد بازداشت اتباع خارجه است، از طریق وزارت خارجه بازداشت اتباع را به دولت و به سفارت سوئد اعلام کردیم و آنها می‌توانند از امتیازات سایر زندانیان مانند ملاقات برخوردار شوند.»
چند‌ماه پس از دستگیری مردان قاچاقچی و تکمیل تحقیقات مقدماتی، پرونده متهمان به دادگاه انقلاب تهران فرستاده شد و هردو متهم روز گذشته پای میز محاکمه قرار گرفتند.
جلسه محاکمه متهمان که «استفان کوین گیلبرت» و «سیمون کاسپر براون» نام دارند در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
بنا بر کیفرخواست صادره علیه این 2 متهم، استفان کوین گیلبرت متهم به حمل ۹ کیلو و ۸۰۰ گرم شیره تریاک و سیمون کاسپربراون متهم به حمل ۲۱ هزار قرص ترامادول هستند.
به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دادگاه با اعلام قاضی صلواتی، متهم استفان کوین به همراه مترجم خود در جایگاه قرار گرفت و در مقام دفاع از خودش گفت: من در پوشش توریست با هدف قاچاق مواد‌مخدر وارد ایران شدم. از سوی فردی به نام احمد زائدی در سوئد اجیر شده بودم و قرار بود در قبال انتقال ۹کیلو و ۸۰۰گرم شیره تریاک به سوئد، پول دریافت کنم. مردی به نام احمد زائدی که سوئدی نبود به من پیشنهاد داده بود  این محموله مواد‌مخدر را از ایران به سوئد ببرم.
در ادامه جلسه دادگاه، وکیل استفان کوین مدعی شد: موکل من، بیمار روانی است که مدارک پزشکی آن نیز موجود است و من نیز لایحه دفاعیه مبسوطی را درخصوص اتهام موکلم تنظیم کرده‌ام و به محضر دادگاه محترم ارائه می‌دهم؛ قاعدتا در این زمینه باندی فعال است که موکل من اجیر شده بود.
در ادامه این جلسه، متهم دیگر این پرونده، یعنی سیمون کاسپر براون به همراه مترجم در جایگاه قرار گرفت و در توضیح اتهامش مبنی بر حمل ۲۱هزار قرص ترامادول اعلام کرد هدفش از مشارکت در قاچاق مواد‌مخدر، کسب درآمد و مصرف شخصی بود. او گفت: من هم مثل کوین معتاد بودم و قرص مصرف می‌کردم. صرفا برای کسب درآمد این کار را کردم. من کسی را در ایران نمی‌شناسم آن شخصی که در سوئد بود را می‌شناختم.
در ادامه جلسه دادگاه، نماینده دادستان با بیان اینکه متهم کاسپر براون از ابتدا به اتهام خود اقرار داشته است، گفت: این متهم تا به حال انگیزه و هدف خود را از این اقدام مشخص نکرده و با توجه به اینکه تعداد قرص‌ها زیاد بوده مشخص نیست که چه تعداد از قرص‌ها برای وی بوده است.
در ادامه جلسه دادگاه وکیل متهم کاسپر براون گفت: موکل من به مواد‌مخدر و ترامادول اعتیاد داشته و همین امر انگیزه او برای مشارکت در قاچاق مواد‌مخدر بوده است.
در پایان قاضی ضمن اعلام ختم این جلسه اعلام کرد زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید