• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13942
+
-

انتقادات 2 مرجع از وضعیت فرهنگی و اقتصادی

آیت‌الله جوادی آملی: مردم، اختلاس‌ها و بی‌عرضگی‌های مسئولان را تحمل نمی‌کنند

مرجعیت
انتقادات 2 مرجع از وضعیت فرهنگی و اقتصادی

آیات‌عظام اسدالله بیات زنجانی و عبدالله جوادی آملی از علمای حوزه علمیه قم نسبت به افزایش مشکلات معیشتی، محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی که سبب شکل‌گیری نارضایتی‌هایی در کشور شده واکنش نشان داده و خواستار توجه و تدبیر‌اندیشی مسئولان نسبت به این امور شدند. نظرهای این دو چهره در باب نارضایتی مردم از شرایط ‌اجتماعی و اقتصادی وجه مشترک موضع‌گیری آنها در 2 روز گذشته بود که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی داشت. مشکلات معیشتی، ورود زنان به ورزشگاه، فیلترینگ تلگرام و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی مواردی است که  آنان به صراحت درباره آنها سخن گفته‌اند. آیت‌الله بیات زنجانی با اشاره به محدودیت حضور زنان در ورزشگاه و فیلترینگ شبکه‌های مجازی تأکید کرد که ذات انسان‌ زور را نمی‌پذیرد و طبیعی‌ است که نتیجه عکس خواهد داد.

جوانان را نادیده گرفتیم

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه بنده امنیت را بی‌دغدغگی معنا می‌کنم؛ یعنی جوان، پیر، کودک، زن و مرد وقتی حس کنند که دغدغه‌هایشان در زندگی به حداقل رسیده، می‌توان گفت در آن جامعه امنیت به‌طور نسبی حاکم است و جامعه امنیت خاطر دارد، گفت:‌ در مسائل اعتقادی، زور جوابگو نیست. ما از نماز بالاتر نداریم ولی می‌توان به کسی گفت باید به زور نماز بخوانی؟ ذات انسان‌ها این زور را نمی‌پذیرد و طبیعی‌ است که نتیجه عکس خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله بیات زنجانی، این مرجع که در دیدار با محمدمهدی تندگویان، معاون وزارت ورزش سخن می‌گفت با اشاره به وضعیت ورزش در جامعه تأکید کرد: می‌گویند خانم‌ها به ورزشگاه‌ها نروند؛ بنده عرض می‌کنم که ورزشگاه هم بخشی از این جامعه است. نمی‌توان گفت خانم‌ها درفلان خیابان نروند چون بسترهای فرهنگی مناسبی ندارد. این وظیفه شما و بنده است که این بسترها را اصلاح کنیم و الا با اینجا نرو و آنجا نرو موضوعی حل نمی‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان افزودند: جوانان برای همه ما پشتوانه‌اند؛ ما به جای اعتماد به آنان، حتی خواسته‌های مشروع‌شان را نیز نادیده گرفته‌ایم. معتقدم بخشی از اعتراضات شکل گرفته اخیر، ناشی از همین نادیده گرفتن مطالبات جوانان بوده است. جوانان دغدغه‌ دارند؛ در همه جوامع هم همین است منتهی ما با دغدغه‌ها چگونه رفتار کرده‌ایم، پاسخ مناسب داده‌ایم؟ اگر از من سؤال کنید پاسخ خواهم داد خیر! رفع دغدغه که نکرده‌ایم هیچ، هر روز هم به دغدغه‌هایشان افزوده‌ایم.

باید غده‌های بدخیم جامعه را بفهمیم

آیت‌الله جوادی‌آملی در دیداری که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وی داشت، گفت: اگر حیثیت انسانی و اجتماعی انسان محفوظ باشد، فقر و سختی را تحمل می‌کند، مانند آنکه مردم دشواری‌های اوایل انقلاب و جنگ 8ساله و بمباران شهرها را تحمل کردند، اما همین مردم، اختلاس‌های نجومی و بی‌عرضگی را تحمل نمی‌کنند. باید این غده‌های بدخیم را بفهمیم و در جهت رفع آنها درست عمل کنیم.
به‌گزارش سایت اطلاع‌رسانی اسرا وابسته به آیت‌الله جوادی‌آملی، وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید ملتی که جیبش خالی است اهل املاق و چاپلوسی است، همچنین قرآن از ملت بی‌سرمایه به فقیر یاد می‌کند؛ فقیر یعنی کسی که ستون‌فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، چنین شخصی از دین نیز زود سست می‌شود لذا پیامبر(ص) فرمود خدایا! بین مردم و نان آنها فاصله نینداز، ملتی که نان ندارد دیندار بودنش سخت است.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر ما با داشتن قرآن و عترت نتوانیم خود را اداره کنیم خسارتی از این بالاتر نخواهد بود؛ بیان حضرت امیر(ع) این است که ملتی که آب و خاک دارد اما با وجود این دستش در مقابل بیگانه دراز است، از رحمت خدا دور است.
 وی با تأکید بر پرورش نیروی کار متخصص در کشور ابراز داشت: نباید دانشگاه ما پشت میزنشین تربیت کند، این روند، مشکل جامعه ما را حل نمی‌کند، ما نیاز به نیروی کار متخصص داریم، باید کار ما، پشتوانه پول ما باشد، لذا دانشگاه‌های ما باید کارگر متخصص به جامعه تحویل دهد.

جوادی‌آملی در بخش پایانی سخنان خود، رفع معضل بانک‌های ربوی، تلاش در جهت کاهش فاصله طبقاتی و تغییر فرهنگ مردم به استفاده از کالاهای داخلی را از اولویت‌های کشور دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید