• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13946
+
-

حمله مرموز به ظریف

وزارت خارجه در پاسخ به تخریب ظریف: تلاش برای رفع ابهامات و پاسخگوی به آن بی‌فایده است چون عده‌ای بدون اطلاع از کلام ظریف فقط مخالف‌خوانی می‌کنند

سیاست خارجی
حمله مرموز به ظریف

 درست در روزهایی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ماموریتی به نیویورک رفته بود تا به دنیا اعلام کند آمریکا مقصر به‌هم‌خوردن احتمالی برجام است، جبهه تخریبی از داخل کشور و بلافاصله از خارج کشور علیه وزیر خارجه ایران گشوده شد. ابتدا به تبع سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، یکی از رسانه‌های داخل کشور در تیتر یک خود به ظریف حمله کرد و روز بعد موجی در فضای مجازی با هشتگ انگلیسیZarifIsALair (ظریف دروغگوست) راه افتاد. ظریف در 3روز حضور فشرده خود در نیویورک در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف آمریکایی، از بی‌تعهدی آمریکا به برجام با وجود مهر تأیید 10باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت هسته‌ای ایران سخن گفته بود. او در عین حال به سیاست‌های منطقه‌ای عربستان‌سعودی و آمریکا تاخته بود با این حال بعد از سخنرانی‌اش در شورای روابط خارجی آمریکا برخی رسانه‌ها از او به‌عنوان غیرانقلابی و غیردیپلمات یاد کردند.

وزارت خارجه در اطلاعیه‌ای درباره این رویکرد و حمله برخی تریبون‌های داخلی به ظریف اعلام کرد: «تلاش برای رفع ابهامات و شبهات ایجاد شده ناشی از آن و پاسخگویی به آن را غیرمفید و بی‌فایده می‌داند؛ چرا که قرار است در هر صورت این دوستان با هر سخن و کلامی از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور مخالفت کرده و همواره و حتی بدون اطلاع از مفاد و مفهوم کلام ایشان مخالف خوانی نمایند؛ همانگونه که دفاع تمام قد وزیر امور خارجه از جمهوری اسلامی در برابر هجمه‌های تند و مستمر درخصوص مسائل نامربوط به سیاست خارجی را در همان جلسه به عمد فراموش می‌کنند.» وزارت خارجه نوشته است: از آنجا که هر گاه ایشان با استفاده از ظرفیت‌های عظیم نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم لایق و بزرگ ایران در اینگونه مجامع جهانی و مهم به دفاع از حقوق مردم و کشور می‌پردازد، متأسفانه کم‌شمار رسانه‌های دارای افکار خاص و سمت‌وسوی مشخص، بدون رعایت هرگونه امانتداری و از سر نگاه‌های جناحی و به دور از منافع و مصالح ملی در این دوران خاص، زبان انتقاد و افترا را به‌کار انداخته و در تحریف و تخریب چهره ایشان، که صدای رسای داد خواهی و بیان مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران است، برمی‌خیزند.

موج تخریب توییتری در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کشورمان درباره برخی مسائل داخلی کشور راه افتاد، آنجا که ظریف از بحث حجاب در کشور دفاع کرد و با تأکید بر اینکه هر کشوری قانون خاص خودش را در زمینه پوشش دارد اظهارکرد: ممکن است از آن قانون پوشش خوشمان بیاید یا بدمان بیاید، اما قانون آن جامعه ایجاب می‌کند که ما به آن احترام بگذاریم. ظریف در بخش دیگری از سخنانش هم از وضعیت زنان در جامعه ایران دفاع کرد و به آمار بالای دانش‌آموختگان دختر در ایران اشاره کرده و با اشاره تلویحی به وضعیت کشور عربستان سعودی در این زمینه خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود: «در نزدیک‌ترین متحدان شما، زنان حق رأی ندارند. مردان هم این حق را ندارند. بعد کسی پیدا می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد به سینما بروند. سپس او مانند یک فرد تحول‌زا به تصویر کشیده می‌شود.» او در پاسخ به سؤال مجری درباره اظهارات اخیر «شیرین عبادی» که مدعی شده بود مردم ایران خواهان تغییر نظام هستند، گفت: «با کمال احترام، باید بگویم کسی ایشان را برای صحبت کردن از طرف مردم ایران، انتخاب نکرده است.»

 بعد از انتشار این اظهارات یک هشتگ انگلیسی ZarifIsALair در توییتر علیه وزیر خارجه ایران راه افتاد. کاربرانی که از این هشتگ استفاده می‌کردند بیشتر چهره‌های اپوزیسیون خارج‌نشین بودند که به ظریف حمله می‌کردند. یکی از کاربران توییتری در واکنش به این موج تخریبی نوشت: «اگرهدف از کوبیدن #ظریف، افزایش فشار خارجی نیست، چرا به انگلیسی هشتگ می‌زنید!؟ مخاطب این هشتگ‌هایتان در‌کدام کنگره، پارلمان و استخبارات‌اند!؟ قراره کدام نیروی خارجی آزادی و حقوق بشر برایتان «هبه» کنند که چنین در اوج تلاش‌های وزیرخارجه برای جلوگیری از تحریم و جنگ او را لایر (دروغگو) می‌خوانید!؟»   وزارت خارجه در بیانیه خود از رسانه ملی خواسته است اظهارات محمد جواد ظریف را در جمع اندیشمندان آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا به‌طور کامل پخش کند و قضاوت را به مردم ایران بسپارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید