• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 شهریور 1400
کد مطلب : 139199
+
-

اینترنت ماهواره‌ای؛ شایعه جدیدآیفون 13

کارشناس مشهور اپل مدعی شده که گوشی جدید این شرکت می‌تواند به ماهواره‌های مدار نزدیک زمین متصل شود

فناوری
اینترنت ماهواره‌ای؛ شایعه جدیدآیفون 13

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

 براساس یادداشتی که مینگ چی کو، تحلیلگر اپل آن را به رشته تحریر درآورده است، آیفون13 از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای برخوردار است که به کاربران این امکان را می‌دهد در مناطق بدون پوشش تلفن همراه، تماس برقرار کرده و پیام ارسال کنند. اگر این ادعا درست باشد می‌توان گفت که انقلابی در فناوری تلفن‌های همراه درحال وقوع است که می‌تواند آینده این وسیله را به‌طور کلی دگرگون کند. به گزارش وب‌سایت سی‌نت، کو در یادداشت خود به سرمایه‌گذاران گفته است که سخت‌افزارهایی در آیفون13 وجود دارد که به این گوشی‌ها امکان می‌دهد به ماهواره‌هایی که در مدار پایین زمین قرار گرفته‌اند متصل شوند و بتوانند در مناطقی که فاقد پوشش شبکه‌های 4Gیا5G هستند، آنتن داشته باشند. انتظار می‌رود که آیفـــون13 از تراشه پایه کوالـــــکوم ایکس 60 (QualcommX60) استفاده کند که طبق گفته‌ها از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. چنین ویژگی‌ای باعث جذابیت بیشتر گوشی‌های آیفون برای مشتریانی می‌شود که در مناطقی زندگی می‌کنند که سرویس‌های تلفن همراه یا وجود ندارند یا آنتن‌دهی آنها بسیار ضعیف است. همچنین مسافرانی که به مناطقی سفر می‌کنند که پوشش تلفن همراه ندارند، می‌توانند از خدمات ارائه‌شده این‌چنینی بهره‌مند شوند. پیش‌تر در چنین مناطقی تنها تلفن‌های ماهواره‌ای قابل استفاده بودند ولی حالا شاید بتوان روی گوشی‌های آیفون نیز حساب باز کرد. با این حال اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، می‌توان پیش‌بینی کرد که سایر غول‌های سازنده تلفن همراه نیز سراغ آن خواهند رفت تا یک رقابت دیگر را در این عرصه با یکدیگر داشته باشند.
از سوی دیگر استارت‌آپ «اسپیس‌ایکس» ایلان ماسک با پرتاب ماهواره‌های استارلینک توجه فراوانی را به‌سوی خود جلب کرده است که انتظار می‌رود خدمات نوپای پهنای باند خود را برای دسترسی به هر نقطه از جهان ارائه دهد. اما اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نیست که امیدوار است مجموعه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار پایین زمین قرار دهد. در این میان، کو، از شرکت ال‌ای‌او گلوبال‌استار (LEOGlobalstar)، ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی ماهواره‌ای به‌عنوان شرکتی که به‌احتمال زیاد از نظر فناوری و پوشش خدمات با شرکت اپل همکاری خواهد کرد، نام برد. گلوبال‌استار سال‌هاست که ده‌ها ماهواره را برای ارائه خدمات صوتی در مدار پایین زمین اداره می‌کند. بدین‌ترتیب گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته در نهایت به اینجا ختم می‌شود که گوشی‌های آیفون13 از این قابلیت برخوردارند که با اتصال به ماهواره‌هایی که در مدار پایین زمین قرار دارند، پهنای باند اینترنت دریافت کرده و از شبکه جهانی اینترنت ماهواره‌ای برخوردار شوند. موضوعی که فعلا از آن می‌توان به‌عنوان یک شایعه نام برد که البته همین امر نیز می‌تواند بسیاری از کاربران را گمراه کند یا بازار کاذب ایده‌آلی را برای شرکت اپل به‌وجود آورد. هم‌اکنون این شرکت هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی در این خصوص نکرده است که البته این نیز می‌تواند به نفعش باشد چون احتمال می‌رود چنین حدس و گمان‌هایی به فروش گوشی‌های آیفون13 کمک شایانی کند.
وب‌سایت جی‌اس‌ام آره‌نا نیز نوشته، مینگ چی کو ادعا کرده است که اپل به ارتباطات ماهواره‌ای خوش‌بین بوده و به‌دنبال فرصت‌هایی است تا بتواند دژ محکمی در بازار برای خود ایجاد کند. گفته می‌شود که اپل دارای یک تیم داخلی است که روی ایجاد فرصت‌هایی با فناوری اتصال ماهواره‌ای به بیشتر دستگاه‌های آینده خود، کار می‌کند. این وب‌سایت همچنین از قول کو نوشته است که شرکت گلوبال‌استار دارای باند فرکانسیn53  است که توسط مودم آینده کوالکوم ایکس65،5G  پشتیبانی می‌شود. بدین‌ترتیب مناطقی که نمی‌توانند تحت پوشش شبکه5G  قرار داشته باشند، می‌توانند از این فناوری استفاده کنند. گفته می‌شود سایر سازندگان گوشی‌های تلفن همراه هم در انتظار هستند تا در سال۲۰۲۲ بتوانند از تراشهX65 برای برنامه‌های اتصال ماهواره‌ای استفاده کنند. انتظار می‌رود گوشی آیفون جدید در‌ ماه سپتامبر با ویژگی‌های شایع‌شده مانند طراحی ارتقایافته با بریدگی کوچک‌تر، ضخامت بیشتر دوربین و مجموعه‌ای از گزینه‌های رنگی جدید مانند صورتی آدامسی، مشکی مات و طلایی غروب آفتاب عرضه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید