• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 138961
+
-

نیم قرن فیلمفارسی در «کتاب امروز»

دریچه
نیم قرن فیلمفارسی در «کتاب امروز»

شماره جدید «کتاب امروز»، مجله مخصوص مرور و نقد کتاب، منتشر شد. در جلد و پرونده اصلی این شماره که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر می‌شود، به بررسی کتاب «راهنمای فیلم سینمای ایران» اختصاص دارد که حسن حسینی و همکارانش آن را منتشر کرده‌اند.
به‌ماننــــد دوره قدیم کتاب امروز، تحریریه کتاب امروز به همراه سهــــند عبیدی گفــــــت‌وگویی مفصل و انتقادی با حسن حسینی، مولف اصلی کتاب، انجام داده‌اند. حسینی در این گفت‌وگو، وجوه تازه‌ای از تاریخ فیلمفارسی و سینمای ایران را شرح داده که می‌تواند مکمل خوبی برای علاقه‌مندان کتاب و سینمای ایران باشد. پرونده شخص این شماره از کتاب امروز به همایون صنعتی‌زاده، اختصاص دارد. همایون‌ صنعتی‌زاده، صنعتگر ایرانی بود که مؤسسه فرانکلین، شرکت سهامی کتاب‌های جیبی و کارخانه کاغذ پارس را پایه‌گذاری کرد. گلی امامی که سال‌ها دستیار و رئیس‌ دفتر صنعتی‌زاده در این مؤسسه بوده، در گفت‌وگو با کتاب امروز، مراحل شکل‌گیری فرانکلین و دیگر دستاوردهای صنعتی‌زاده را توضیح داده است.
کتاب امروز، همچنین به معرفی و بررسی کتاب‌های تازه ‌انتشار یافته هم پرداخته است. ازجمله به کتاب «تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات در ایران»، «یک شاخه در سیاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «پاریس۱۹۱۹، شش ماهی که جهان را تغییر داد»، «ماه غمگین، ‌ماه سرخ» نوشته رضا جولایی، «دهه۴۰ و مشق‌های دیگر» که مجموعه مقالات شمیم بهار است و رمان «روزگار سخت» نوشته ماریو بارگاس یوسا که در این شماره کتاب امروز بدان پرداخته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید