• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 شهریور 1400
کد مطلب : 138924
+
-

نگاهی به پروژه‌های خردمقیاس محلی ناحیه ۳ منطقه ۱۰

روی خط آبادانی

روی خط آبادانی

بهاره خسروی

: آب همیشه مظهر‌ آبادانی و زندگی و حیات بوده است و به همین سبب است که در ادامه قنات فرمانفرما و اراضی طرشت به مرور زمان ناحیه ۳ در تکه دهم پایتخت از دهه پنجاه به بعد شکل گرفت. ناحیه ۳ به نسبت ناحیه ۱ و ۲ در تکه دهم پایتخت دیرتر شکل گرفت.

  ناحیه ۳ به نسبت ناحیه ۱ و ۲ در تکه دهم پایتخت دیرتر شکل گرفت.  به همین دلیل، بافت و فضاسازی در این ناحیه با شهرسازی روز تطبیق و همخوانی بیشتری دارد، اما با وجود این ویژگی، کمبود سرانه فضای سبز و زمین مناسب برای ساختن بوستانی بزرگ یکی از مهم‌ترین نیازهای این محدوده است. با این مقدمه باید بگوییم که ماه گذشته در ناحیه ۳ برای خدمت‌رسانی به شهروندان، ۲۳ پروژه خردمقیاس با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

  • ایجاد مسیر ویژه‌ تردد نابینایان در بوستان شهیدان باقری زند
محسن دودانگه/شهردار ناحیه ۳

استفاده از فضاهای شهری حق همه شهروندان است، اما در ساخت‌وسازهای شهر و مناسب‌سازی فضاها نیازهای توان‌یابان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مناسب‌سازی بوستان شهیدان باقری زند برای استفاده بهینه توان‌یابان از این فضای شهری در خیابان شهید بهنود ناحیه ۳ یکی از نمونه‌های اجرای پروژه‌های خرد‌مقیاس بود. «محسن دودانگه»، شهردار ناحیه ۳، با بیان این مطلب می‌گوید: «برای تحقق شعار "تهران؛ شهری برای همه" و برخورداری توان‌یابان از امکانات شهری، در بوستان‌ها عملیات کفپوش و پیاده‌رو‌سازی و احداث مسیر ویژه‌ تردد نابینایان اجرا شد.»
به گفته دودانگه، اجرای عملیات روکش آسفالت در خیابان طوس، کفپوش و پیاده‌راه‌سازی در خیابان بهنود (حد فاصل کارون تا جیحون) در ادامه این مناسب‌سازی برای خدمت‌رسانی به همه شهروندان انجام شد تا‌ ترددی ایمن و با امنیت خاطر داشته باشند.  

  • بهسازی مسیر اتوبوس‌های تندرو 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زندگی در ناحیه ۳ دسترسی آسان به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و مسیر اتوبوی‌های تندرو است؛ مسیری که عملیات بهسازی روکش آسفالت آن با هدف سهولت در‌ تردد شهروندان و کاهش تصادفات و تخلف‌های رانندگی اجرا شد. دودانگه در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: «عملیات روکش مکانیزه آسفالت در مسیر اتوبوس‌های تندرو خیابان آزادی، از شهیدان تا بزرگراه نواب صفوی، از بزرگراه یادگار امام(ره) در مسیر شمال به جنوب مقابل میراث فرهنگی، شمال به جنوب مسیر بزرگراه نواب، مسیر جنوب به شمال از خیابان دامپزشکی تا آزادی از اقدامات مورد نیاز شهری در این محدوده بوده است.»
به گفته شهردار ناحیه ۳، اصلاح هندسی و ایمن‌سازی خیابان بهنود، تقاطع یادگار امام(ره)، خط‌کشی محوری خیابان آزادی و همچنین رنگ‌آمیزی جدول‌های مسیر رفت و برگشت اتوبوس‌های تندرو از فعالیت‌های عمرانی و ترافیکی در ناحیه بوده که بر اساس نیاز‌سنجی‌های صورت‌گرفته در میان اهالی و با همراهی شورایاران در انتقال نیازهای شهروندان انجام شده است.  

  • احداث فضای سبز خطی 

در ناحیه ۳، به دلیل نبود زمین مناسب، امکان توسعه و افزایش سرانه فضای سبز کار چندان راحتی نیست و به عبارت دقیق‌تر، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، به توصیه کارشناسان شهری و برای حفظ زیبایی چهره شهر، احداث فضای سبز خطی و عمودی می‌تواند الگوی مناسبی باشد تا سبزینگی را به محله هدیه کنند و باعث زیبایی بصری شود. بر این اساس، احداث فضای سبز خطی در معابر یکی از اقدامات پروژه‌های خرد‌مقیاس بود. شهردار ناحیه ۳ در این‌باره توضیح می‌دهد: «جمع‌آوری نرده‌ها از حاشیه بزرگراه نواب و احداث باغچه‌های خطی در این محدوده برای افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد آرامش روانی میان شهروندان اجرا شد. همچنین در ادامه این تغییرات ۴۲ عدد گلجای در خیابان آزادی، حد فاصل بزرگراه یادگار امام(ره) تا خیابان شهیدان، جانمایی شد.»

ساخت درمانگاه
ساخت درمانگاه شهید جبلی، از شهدای مدافع حرم، در خیابان بهنود، تقاطع یادگار امام(ره)، اجرای عملیات لوله‌کشی آب خام در خیابان بهنود، حد فاصل کارون تا جیحون، از دیگر پروژه‌هایی بود که در ناحیه ۳ برای ارائه خدمات بهینه به شهروندان به بهره‌برداری رسید.

  •  ناحیه ۳ در یک نگاه 

وسعت بر حسب‌مترمربع: 
۲۴۳۲۱۶۲
مساحت فضای سبز ناحیه: 
۲۲۶/۳۹۳‌ مترمربع
سرانه فضای سبز (نفر) ‌مترمربع:
۲/۴۸
تعداد بوستان‌ها: 
۵ 
تعداد بوستانک‌ها:
۵ 

تعداد محله‌ها: 
۳
تعداد خانوار: 
۳۲۹۳۴
تعداد مساجد:
۱۰ باب
تعداد مدارس: 
۳۵ 
تعداد‌ سراهای محله: 
۳ 
جمعیت ثابت تقریبی (نفر) مرد:
۴۳۶۹۱
جمعیت ثابت تقریبی (نفر) زن:
۴۵۶۶۱

این خبر را به اشتراک بگذارید