• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138472
+
-

پیک توکیو در تهران

وزیر امور خارجه ژاپن دیروز در دیدارهای جداگانه‌ای با رئیسی، شمخانی و ظریف درباره روابط 2کشور گفت‌وگو کرد


وزیر امور خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده است، دیروز مهمان برخی از مقامات کشورمان شد. او در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به گفت‌وگو نشست.
سفر توشیمیتسو موتگی به تهران 2روزه اعلام شده و به‌نظر می‌رسد امروز نیز با برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدارهایی داشته باشد.
«آزادسازی منابع ارزی ایران در ژاپن»، «تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه» و «ضرورت احیای برجام» ازجمله محورهای مشترک گفت‌وگوی مقامات کشورمان با وزیر خارجه ژاپن بود.
در این میان، اما آزاد‌سازی‌ منابع ارزی ایران از سوی توکیو به‌صورت جدی و مشخص از سوی رئیس‌جمهور مورد تأکید قرار گرفت و به‌صورت مشخص از فرستاده توکیو مورد مطالبه واقع شد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بهمن‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو ژاپن دارایی‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره‌جنوبی را در مجموع 10میلیارد دلار عنوان کرده بود که میزان آن در ژاپن کمتر از 3میلیارد دلار است.
دیروز هم رئیسی خطاب به موتگی تأکید کرد: «تأخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست.»
در کنار تأکید رئیس‌جمهور بر آزاد‌سازی‌ پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن اما پاسخ به مواضع وزیر امور خارجه ژاپن درخصوص احیای برجام دیگر محور مهم دیدار دیروز او در پاستور بود. رئیسی در جواب این درخواست موتگی، خروج 3سال قبل آمریکا از برجام را یادآور شد و گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این آمریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل نکرده و یکجانبه از این توافق بین‌المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند.

با اصل مذاکره مشکل نداریم
رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز به‌دنبال آمریکا از عمل به تعهدات خود در برجام سر باز زده‌اند، افزود: به‌طور طبیعی از کشوری که به تعهدات خود پایبند بوده باید تقدیر کرد و اگر کشوری از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده باید مورد مواخذه قرار بگیرد و آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین‌المللی خارج شده‌اند. او در عین حال با تأکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با چه توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد. موتگی نیز در این دیدار با تأکید بر تلاش این کشور برای برقراری صلح و ثبات در منطقه، گفت: توکیو همواره از برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی حمایت کرده و بر این باور هستیم که احیای برجام به نفع همه بوده و می‌تواند به حل و فصل مشکلات از مسیر گفت‌وگو و مذاکره کمک کند.

دیدار بدون نشست خبری
دیدارهای موتگی در تهران با ملاقات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه آغاز شده بود. صحبت‌های دوطرف در این دیدار، منتشر نشد و نشست خبری معمول در پایان چنین دیدارهایی نیز برگزار نشد؛ اتفاقی که احتمالا مرتبط با توضیحات توییتری ظریف درخصوص آخرین روزهای کاری خود در قامت وزیر امور خارجه است و ترجیح داده می‌شد هرگونه طرح مواضع دیپلماتیک به وزیر امور خارجه بعدی در دولت رئیسی موکول شود؛ چراکه همزمان حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه برای دفاع از برنامه وزارت خود به مجلس رفته بود.(احتمالا دیدار وزیر خارجه ژاپن و امیر عبداللهیان امروز انجام می‌شود.) ظریف به یک روایت توییتری کوتاه از این دیدار بسنده کرد و نوشت: «خرسندم از اینکه روز یکشنبه در تهران میزبان موتگی،‌ وزیر خارجه ژاپن بودم. در دیداری که احتمالا آخرین دیدار من با یک همتا در کسوت وزیر خارجه ایران باشد، درخصوص تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات‌متحده در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم.» دیگر برنامه دیروز وزیر خارجه ژاپن در تهران دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود. شمخانی در این دیدار وارد کردن رژیم جعلی صهیونیستی در سازوکار سنتکام را قرینه‌ای جدی در تداوم سیاست‌های ناامن‌ساز آمریکا ارزیابی کرد و گفت: استمرار این سیاست تنش‌زا تبعات فوق‌العاده خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت. 

 مکث
خداحافظی ظریف با وزارت‌خارجه


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت دوازدهم با انتشار ویدئویی 5دقیقه‌ای در صفحه اینستاگرام خود خداحافظی کرد. ظریف در این ویدئو قضاوت درباره ارزش دستاوردها و علل ناکامی خود در برخی امور را به تاریخ سپرد. او در این فایل گفت: «می‌دانم که پاره‌ای از کارهایم را نپسندیدید. گروهی از راه رفتنم با آقای کری رنجیدید و جمعی از استقبال و بدرقه‌ام از نمایندگان طالبان. گروهی از برجام به خروش آمدید و جمعی از کنوانسیون خزر و توافق 25ساله. می‌دانم که برخی از حرف‌هایم برای گروه‌هایی از شما گران آمده است. جمعی زبان تیزم در برابر قدرت‌های جهانی را تندروی دانستید و گروهی اعلام آمادگی‌ام برای مذاکره را وادادگی.» ظریف در بخش دیگری از این پیام تصویری خطاب به مردم افزود: «مرا ببخشید ولی برای پاسداری از منافع ملی، همیشه نمی‌توانستم آنگونه که دوست داشتم سخن بگویم و حتی از عملکرد خود دفاع کنم. و شهادت می‌دهم در 4دهه خدمت در سیاست خارجی جز منافع مردم این مرز و بوم هیچ معیار و سنجه‌ای نداشتم. اکنون نیز بر آنم که در دانشگاه تهران در حوزه دیگری همین وظیفه را ادامه دهم.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید