• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 1 شهریور 1400
کد مطلب : 138439
+
-

روند صعودی‌کرونا در 15 استان

جدول اختصاصی همشهری از آمار بستری‌ها در 3 هفته گذشته



چند روز قبل بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد علائم گذر از پیک پنجم کرونا در ۱۴استان مشاهده شده است؛ روندی که بررسی آمار بستری استان‌ها در 2هفته گذشته نیز کمابیش آن را تأیید می‌کند. با این حال مصطفی معین، رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی همزمان با همین سخنان احتمال داد عزاداری‌های بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار سفرهای مردم موجب بروز موج ششم کرونا در پاییز خواهد شد. بررسی شاخص بستری هر استان طی 2هفته‌ گذشته هم خبر از افزایش بیماری در بیشتر استان‌ها می‌دهد. در این مدت‌ تعداد زیادی بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان بستری هستند و روند بستری‌ها در 15استان دیگر هم افزایشی است. بر اساس آمار منتشرشده 6استان یزد، مازندران، گلستان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، سیستان‌و‌بلوچستان و بوشهر هم وارد روند کاهشی شده‌اند اما بیم آن می‌رود که دست‌کم در گیلان و مازندران که مسافران بسیاری در تعطیلات هفته گذشته به آن سفر کرده‌اند با افزایش دوباره آمار ابتلا و بستری مواجه شویم.

    پیش‌بینی روزهای سخت برای شمال

آمارهای کرونایی در استان‌های شمالی پس از چند هفته روند افزایشی به ثبات نسبی رسیده و حتی در روزهای اخیر نیز روندی کاهشی را در پیش گرفته است. در مازندران و گیلان در 2هفته متوالی میزان بستری‌ها مدام کمتر شده است، اما مسئولان حوزه بهداشت و درمان معتقدند در روزهای آینده احتمالا یک‌بار دیگر این آمارها به‌دلیل حضور پرتعداد و غیرمسئولانه مسافران افزایشی می‌شود.«قاسم اویس» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: با توجه به تجمعاتی که طی روزهای اخیر توسط مسافران مشاهده شد، بعید نیست یک‌بار دیگر آمارهای کرونایی استان افزایشی شود.تجربه‌ تعطیلات گذشته هم نشان می‌دهد معمولا پس از حضور مسافران در استان‌های شمالی، آمارهای کرونایی روند افزایشی می‌گیرد. در تعطیلات 6روزه 29تیر تا 3مرداد که پیش‌بینی می‌شد آمار کرونایی مازندران به ثبات برسد، پس از حضور مسافران روند افزایشی گرفت به‌طوری که 2هفته پس از تعطیلات آمار بستری‌ و مرگ‌های کرونایی دوبرابر شد. تعطیلات میانه خرداد و حضور مسافران نیز یکی از عوامل شکل‌گیری موج پنجم کرونا در استان‌های شمالی محسوب می‌شود. به جز استان‌های شمالی، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان‌جنوبی و کرمان نیز همین روند نسبتا ثابت را در میزان بستری بیماران کرونایی طی می‌کنند اما در این استان‌ها هم شکننده‌بودن وضعیت احساس می‌شود.

    روند کاهشی بستری و ابتلا در بوشهر 

بررسی آمار بستری استان‌ها نشان می‌دهد علاوه بر گیلان و مازندران در 4استان دیگر از جمله بوشهر هم روند کاهشی شروع شده است. رئیس علوم پزشکی بوشهر در این‌باره به همشهری می‌گوید: به جز بستری، میزان ابتلای شهروندان به کرونا نیز در استان کاهش یافته است. پیش از این همیشه 80درصد تست‌های کرونا مثبت بود اما اکنون این رقم به 38درصد رسیده است که نشان می‌دهد در روزهای آینده روند کاهشی بستری‌ها نیز ادامه خواهد داشت.سعید کشمیری با بیان اینکه پس از کاهشی‌شدن روند باید تست‌گیری و بیماریابی به شکلی گسترده انجام شود، می‎افزاید: با توجه به این دو کار می‎توان از جابه‌جایی بیماری و برگشت دوباره به روند افزایشی جلوگیری کرد. وی البته از برگزاری مراسم‌های آیینی و سفرها در تعطیلات هفته قبل نیز نگران است و می‌گوید: اگر این دو موضوع برای ما چالش ایجاد نکند می‎توان به کاهش بیماری در استان امیدوار بود زیرا در استان ما با خنک شدن هوا مردم می‌توانند درها و پنجره‌ها را باز کنند و گردش هوا هم میزان ابتلا را کاهش می‌دهد.

     خبر خوشی در راه نیست

با وجود روند کاهشی اما سیر بستری‌ همچنان در 15استان افزایشی است. معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین به‌عنوان یکی از استان‌هایی که همچنان آمار افزایشی دارد به همشهری می‌گوید: پیش از آغاز‌ ماه محرم مراسم و عروسی‌های بسیاری در استان برگزار شد که از عوامل مهم افزایش ابتلا و بستری قزوین بود.
 اکنون هم با توجه به همه تجمعات و سفرهایی که در یک هفته تعطیلی برگزار شد باید شاهد افزایش بیشتر آمار باشیم. جلال رحمانی با بیان اینکه تعطیلی‌ها در کاهش روند بیماری مؤثر نبوده است، می‌گوید: وضعیت کنونی ما پیش‌بینی خوبی درباره آینده را نشان نمی‌دهد و متأسفانه خبر خوشی درباره هفته‌های بعد نمی‌توان‌ داد.

  
امسال، سال پیک‌های پی‌درپی کروناست؛ پیک پنجم به سرعت پس از پیک چهارم اتفاق افتاد و حالا به‌گفته حسین کرمانپور، سخنگوی سابق سازمان نظام پزشکی برگزاری تجمعات و سفرهای یک‌هفته تعطیلی پیک ششم کرونا را به پیک پنجم کرونا متصل می‌کند. این، به‌معنای آن است که با گذشت روزها و ماه‌های سخت همچنان کادر درمان و خانواده‌های آنان رنج دوری و از دست‌دادن عزیزانشان را بیشتر و بیشتر تجربه خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید