رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه صنعت چرم و کفش از قدیم در تبریز جایگاه بزرگی داشته و هنوز هم 70تا 80درصد چرم کشور از تبریز تأمین میشود به خبرنگار ما گفت: برخی کمتوجهیهای سالهای گذشته موجب رکود صنعت چرم و کفش تبریز شده است؛ بهنحوی که اکنون قیمت تمامشده این چرم بهدلیل مالیات، نرخ بهره بانکی و... بالا رفته و با از دست رفتن رونق بازار چرم تولیدی، ترکیه و آذربایجان بزرگترین بازارهای جهانی چرم را در اختیار گرفتهاند. صمدحسنزاده در مورد وضعیت صنعت کفش تبریز نیز افزود: در مورد کفش نیز واردات بیرویه محصولات ارزان قیمت چینی موجب شده تا امکان رقابت برای کفش چرم تبریز از بین برود و مسئولان باید با برنامهریزی از ورود قاچاق و قانونی کفش به کشور جلوگیری و شرایطی را فراهم کنند که رونق به صنعت کفش تبریز باز گردد. چرا که تا چندی پیش کفش ملی و بلا با در اختیار داشتن شبکه بزرگ توزیع، بیشتر کفشهای تبریز را عرضه میکردند اما اکنون اکثر این محصولات با کفشهای خارجی بیکیفیت جایگزین شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، تأکید کرد: از سال پیش کمپین کفش در استان آذربایجانشرقی با حمایت اتاق بازرگانی شکل گرفت و اقدام فروشگاهها با نصب تابلوی نفروختن کفش خارجی، موجب بهبود وضعیت بازار تولیدکنندگان داخلی شد. با این کمپین مردم متوجه کیفیت بالای کفش تبریز با چرم طبیعی و رقابتیتر شدن قیمتهای بازار کفش تولید داخل شده و امیدواریم این کمپین تقویت شود. وی همچنین از نشست دیروز بعد از ظهر مدیران انجمنها، اتحادیهها و تشکلهای تولیدکننده چرم و کفش و معاون تولید وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از مسئولان دولتی و استانی برای بررسی مشکلات مبتلابه و رفع چالشهای تولید چرم و کفش تبریز خبر داد و افزود: باید زیرساختهای کلی در صنایع و واحدهای کوچک تولیدی کفش را با حمایتهای مالی و مالیاتی که هزینههای تمامشده تولید را کاهش دهند، اصلاح کنیم. همچنین با پرداخت تسهیلات ارزانقیمت برای عبور از شیوه تولید سنتی و خردهپا به هلدینگهای بزرگ تولید کفش، شناساندن کیفیت واقعی چرم و کفش تبریز در بازارهای داخلی و خارجی زمینه جهانی شدن این صنعت را فراهم کنیم. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، گفت: گرچه وزارت صنعت از چند سال پیش تشکیل خوشههای صنعتی در صنایع مختلف ازجمله چرم و کفش را در دستور کار قرار داده اما در این زمینه زیاد موفق نبوده است. حسنزاده افزود: متأسفانه اکنون شرایط بهگونهای شده که علاوه بر محصولات بیکیفیت چینی، کفشهای تایلندی، تایوانی و حتی ترکیهای با قیمت پایینتر و برخورداری از معافیتهای دولتی راهی بازار مصرف کشورمان میشود.
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
کد مطلب :
13802
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/k72v
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved