• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137699
+
-

مدال کمتر، مرغوبیت بیشتر، رتبه پایین‌تر

مقایسه نتایج ایران در رشته‌های مختلف از المپیک2016 ریو تا المپیک2020 توکیو

مدال کمتر، مرغوبیت بیشتر، رتبه پایین‌تر


المپیک توکیو به پایان رسید و کاروان ورزش ایران با کسب 3مدال طلا، 2نقره و 2برنز به وطن بازگشت. با این 7مدال، ایران در جدول مدال‌ها رتبه بیست‌وهفتم را به دست آورد که رتبه چهارم در بین کشورهای آسیایی و رتبه اول در میان کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود. در مقایسه با المپیک قبلی یعنی‌2016 ریودوژانیرو، نتیجه کاروان ایران از لحاظ مرغوبیت مدال کمی بهتر شده اما رتبه ایران در جدول مدال‌ها 2 رتبه پایین‌تر آمده است. مقایسه ایران2016 با ایران2020 نشان‌دهنده پیشرفت ما در دو سه رشته خاص و البته افت شدید در برخی از رشته‌ها‌ست.

  تیراندازی و کاراته؛ به تالار مدال‌ها خوش آمدید
المپیک2020 توکیو 2رشته جدید را به رشته‌های مدال‌آور ایران اضافه کرد و جالب اینکه هر دوی این مدال‌ها از جنس طلا بودند. رشته تیراندازی در نخستین روز مسابقات یک طلا نصیب ایران کرد و رشته کاراته هم در آخرین روز حسن‌ختام جالبی برای کاروان ایران رقم زد. از این دو رشته، کاراته که اساسا در المپیک‌های قبلی بین رشته‌ها نبود و ایران در نخستین فرصتش توانست یک طلای خوشرنگ از این رشته بگیرد. اینکه رشته کاراته دوباره چه زمانی در لیست رشته‌های المپیکی جای بگیرد و ایران هم فرصت حضور پیدا کند، نامشخص است. اما تیراندازی که سال‌ها یکی از رشته‌های همیشه‌حاضر ایران در المپیک و بازی‌های آسیایی بود بالاخره طلسم المپیک را شکست و یک طلا توسط جواد فروغی برای ایران به ارمغان آورد.

    کشتی فرنگی؛ بنا به دلایلی موفق
محمد بنا در المپیک2012 لندن همراه با تیم کشتی فرنگی ایران کاری کرد که هنوز از یادها نرفته است. 3طلای فرنگی‌کاران ایران در آن دوره، نتیجه‌ای بود که در طول تاریخ برای هیچ رشته ورزشی دیگری از ایران تکرار نشده است. 4سال بعد فرنگی‌کاران باز هم با محمد بنا در مسابقات حاضر بودند اما نتایج آنها نزول چشمگیری داشت و فقط 2برنز کسب کردند. امسال محمد بنا و تیمش دوباره سیر صعودی گرفتند و یکی از برنزهای ریو را به طلا تبدیل کردند. تیم کشتی فرنگی با یک طلا و یک برنز در توکیو باز هم به موفق‌ترین رشته ایران از لحاظ کسب مدال تبدیل شد. کشتی فرنگی ایران در 2016 ضعیف‌تر از کشتی آزاد مدال گرفته بود اما امسال دوباره مثل‌2012 بالاتر از آزاد قرار گرفت.

    کشتی آزاد؛ داغ طلای حسن
حتی اگر آن 20ثانیه آخر هم در فینال حسن یزدانی به خیر می‌گذشت، باز کشتی آزاد ایران با یک طلا و یک برنز عملکردی ضعیف‌تر از دوره قبل به جا گذاشته بود. در ریودوژانیرو شاگردان رسول خادم با یک طلا (یزدانی)، یک نقره (کمیل قاسمی) و یک برنز (حسن رحیمی) به‌کار خود پایان دادند اما در توکیو شاگردان غلام محمدی فقط یک نقره و یک برنز گرفتند و طلای ایران غیب شد. از 12کشتی‌گیر آن دوره (در هر دو رشته آزاد و فرنگی) فقط حسن یزدانی در ترکیب تیم2020 هم باقی مانده بود که طلایش تبدیل به نقره شد. بزرگ‌ترین غم و حسرت کاروان ایران هم دقیقا همین طلای ازدست‌رفته پهلوان یزدانی بود. شاید اگر او طلا می‌گرفت اصلا حواس کسی دنبال نقره گمشده در کشتی آزاد نمی‌رفت.

   وزنه‌برداری؛ وزن مدال‌ها سبک شد
رشته همیشه ‌مدال‌آور ایران در تاریخ المپیک‌ها از 2طلای ریو به یک نقره در توکیو رسید. کیانوش رستمی و سهراب مرادی، طلایی‌های سال2016 هر دو پشت خط المپیک ماندند و سهمیه‌ای نصیب‌شان نشد. هر دوی این قهرمانان هم فدراسیون وزنه‌برداری ایران و مدیران این رشته را مقصر دانستند. در این آشفته‌بازار تیم وزنه‌برداری ایران با 2ورزشکار در 2وزن آخر شرکت کرد و فقط به یک مدال نقره رسید.

   تکواندو؛ نخستین المپیک بی‌مدال
از المپیک2000 سیدنی که تکواندو رسما به بازی‌های المپیک اضافه شده، تکواندوی ایران در تمامی دوره‌ها صاحب مدال شده است. به‌جز امسال که هیچ‌یک از تکواندوکاران ما مدال نگرفتند و اخبار این رشته کاملا تحت‌تأثیر مبارزه ناهید کیانی با کیمیا علیزاده قرار گرفت. حتی علیزاده که آخرین مدال‌آور ایران در المپیک بوده هم امسال ناموفق بود و در ترکیب تیم پناهجویان بی‌مدال ماند. تکواندو و رئیس مادام‌العمرش باید برای افول این رشته، راه چاره عاجلی بیندیشند.

   بانوان؛ بازگشت به تنظیمات
بانوان ایران از لحاظ کسب مدال نسبت به دوره قبلی نزول کردند اما در برخی رشته‌ها نشانه‌هایی از امیدواری بروز دادند. در المپیک2016 تنها مدال بانوان ایران در تاریخ المپیک توسط کیمیا علیزاده به‌دست آمد اما امسال خبری از مدال‌آوری در میان زنان ورزشکار ایران نبود. البته در قایقرانی نازنین ملایی فراتر از انتظار ظاهر شد و به 
فینالB رسید. در بدمینتون نخستین پیروزی تاریخ ایران حاصل شد و در کاراته هم سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی پیروزی‌های هیجان‌انگیزی داشتند. در تیراندازی شرایط چندان تغییر نکرد و در تکواندو هم ناهید کیانی در نخستین مبارزه حذف شد.

   آب از آب تکان نخورد
شمشیربازی، بوکس، دوومیدانی، والیبال، تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، دوچرخه‌سواری و شنا رشته‌هایی بودند که نتایج‌شان در توکیو تفاوت چندانی با نتایج ریو نداشت. در این میان شمشیربازی باز هم تا آستانه مدال‌گرفتن پیش رفت و باز هم با بداقبالی از کسب مدال باز ماند. در تنیس روی میز نیما عالمیان از 2016 تا 2020 فقط در تعداد اخطار پیشرفت کرد و در دوومیدانی احسان حدادی همان احسانی بود که سال‌هاست می‌شناسیم؛ رکورددار حضور در المپیک، رکورددار مصدومیت و رکورددار هزینه‌تراشی برای فدراسیون.

   بالا و پایین شدیم!
در نهایت ایران با کسب 3طلا، 2نقره و 2برنز و با مجموع 7مدال در رتبه بیست‌وهفتم المپیک توکیو قرار گرفت. سال2016 ایران در المپیک ریو با 3طلا، یک نقره و 4برنز بیست‌وپنجم شده بود. به این ترتیب ما از لحاظ مرغوبیت مدال (به خاطر یک نقره بیشتر) رشد داشته‌ایم اما از لحاظ تعداد مدال و همچنین رتبه در جدول کشورها اندکی پایین‌تر از ریو2016 قرار گرفته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید