• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13664
+
-

روایت ناتمام یک ترور

عربستان سعودی با گذشت 4روز از کشته‌شدن مرد شماره 2 انصارالله، مسئولیت ترور وی را به‌عهده گرفت

گزارش
روایت ناتمام یک ترور

جنگ 4ساله یمن از ساعات پایانی روز دوشنبه و تأیید خبر ترور مرد شماره2 جنبش انصارالله از سوی شورای‌عالی این جنبش وارد مرحله تازه‌ای شد. عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله دقایقی بعد از تأیید خبر ترور صالح الصماد با حضور مقابل دوربین شبکه المسیره به عربستان وعده داد که «این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند.» در سوی دیگر و در پایگاه عربستان و امارات اما رسانه‌ها از پیروزی بزرگ و کم‌نظیر در جنگ یمن سخن می‌گویند؛ سخنی که با توجه به دستاوردهای محدود این 2کشور در 4سال گذشته چندان نادرست به‌نظر نمی‌رسد؛ کافی است بدانیم در لیست 40نفره‌ای که ائتلاف عربی برای پیگرد و ترور رهبران جنبش انصارالله منتشر کرده، صالح الصماد رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده بود.

صالح الصماد که بود؟

این رهبر سیاسی 45ساله از متولدین شهر صعده در شمال یمن (پایگاه تاریخی حوثی‌ها) بود. در جوانی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرده و ازجمله شخصیت‌هایی بود که در حلقه اول مؤسسان جنبش انصارالله حضور داشت. صالح تا پیش از سال2011 و انقلاب یمن، در مقاطع مختلف و حساسی، ازجمله جنگ‌های مختلف عربستان و دولت مرکزی یمن علیه مردم شمال این کشور استعداد ویژه‌ای از خود در مدیریت اجتماعی و سیاسی بحران‌ها نشان داده بود؛ امری که زمینه را برای رشد سریع وی در ساختار سازمانی انصارالله فراهم کرد.

در سال2014 و بعد از آغاز ناآرامی‌های نظامی در داخل یمن، صالح الصماد از سوی عبدالملک حوثی به‌عنوان رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله در حیاتی‌ترین دوران تاریخ این سازمان مشغول فعالیت شد. به گفته رسانه‌های عربی، صالح علاوه بر مدیریت قوی افکار عمومی یمن، نقشی کلیدی در ارتباط میان کنگره مردمی و انصارالله ایفا کرده است؛ تا جایی که از او به‌عنوان اصلی‌ترین کانال ارتباطی علی عبدالله صالح و عبدالملک حوثی یاد می‌شود.
در سال2015 برای اولین‌بار هیأتی سیاسی به نمایندگی از جنبش انصارالله به تهران سفر کرد و با مقامات سیاسی و امنیتی ایران دیدارهای دوجانبه برگزار کرد. ریاست هیأت یمنی در این سفر بر عهده صالح الصماد بود؛ امری که نشان‌دهنده جایگاه ویژه او برای رهبری انصارالله در مسائل سیاسی و بین‌المللی بوده است.

جزئیات عملیات ترور

اگرچه این ترور توسط جنگنده‌های ائتلاف عربی رخ داده، اما برای بررسی جزئیات آن باید به رسانه‌های نزدیک به انصارالله و حزب‌الله مراجعه کرد، چراکه منابع سعودی و اماراتی جز یک فیلم کوتاه هوایی از لحظه پرتاب موشک به هدف، هیچ جزئیات قابل توجه دیگری از این حادثه منتشر نکرده‌اند. اما براساس روایت موجود، صالح الصماد به همراه 6 نفر از همراهانش درحالی‌که سوار بر 2خودرو در حال حرکت در خیابان خمسین شهر حدیده بوده‌اند، در ظهر روز پنجشنبه مورد حمله هوایی قرار گرفته و در جا شهید شده‌اند.

این حمله در زمانی رخ داده که عربستان و امارات برای حرکت به سوی ساحل غربی یمن و اشغال بندر حدیده اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بندری که شاهراه ارتباطی انصارالله با جهان خارج به شمار می‌رود. به گفته یک منبع آگاه در جنبش انصارالله، جنگنده‌های ائتلاف دقایقی بعد از ورود خودروی حامل الصماد به خیابان، از طریق مزدوران حاضر در شهر از محل حرکت یک رهبر سیاسی در خیابان خمسین مطلع شده و بلافاصله برای ترور وی به محل اعزام شده‌اند. این در حالی است که تجربه 4سال گذشته نشان داده عربستان سعودی در پیگیری امنیتی و کشف اهداف مورد نظر خود در یمن، به‌ویژه در مناطق تحت سیطره انصارالله به‌شدت ناتوان است. از سوی دیگر، سخنان روز گذشته عبدالملک حوثی، تا حد زیادی شائبه همکاری یک طرف ناشناس در ترور الصماد را تقویت کرده است؛ طرفی که به باور رهبر انصارالله، نمی‌تواند کسی جز آمریکا باشد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد اطلاعات ضروری برای ترور الصماد از سوی آمریکایی‌ها در اختیار جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفته است.

این فرضیه، با توجه به تأخیر 4روزه عربستان برای پذیرش مسئولیت ترور صالح الصماد تا حد زیادی همخوانی دارد؛ با این حال امکان مشارکت امنیتی اسرائیل (آنطور که شبکه الجزیره احتمال داده) و یا حتی کمک جریان‌های ناشناس از درون بدنه انصارالله (آنطور که برخی رسانه‌های اماراتی مدعی شده‌اند)، این پرونده را با پرسش‌های بی‌جواب مهمی روبه‌رو کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید