• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136264
+
-

چرا مردم خوزستان ناراضی‌اند؟


 سیداحمد آوایی ـ نماینده دزفول در مجلس

تجمعات اعتراضی اخیر مردم خوزستان که در حدود 11شهر صورت گرفته، عموما به‌دلیل نارضایتی‌های اجتماعی در دسترسی به منابع است؛ کما‌اینکه در روزهای اخیر به‌دلیل کمبود آب بروز یافته ‌و در هفته‌های قبل به‌دلیل قطع مکرر برق شکل گرفته بودند. ریشه این اعتراضات و نارضایتی‌ها ناشی از اقدامات غیرکارشناسی است که طی سال‌های قبل صورت گرفته است. مهم‌ترین اقدام غیرکارشناسی که در حقیقت موجب کمبود آب و در نهایت نارضایتی‌های اخیر شده، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است؛ موضوعی که بنده اطلاع دارم سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست هم به‌شدت با آن مخالف است.
هم ما و هم سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست این موضوع را بارها به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم اما نتیجه‌ای ‌نگرفته‌ایم. آنچه هست، مردم در خوزستان تنها شغلی که دارند، کشاورزی است و اگر نتوانند کشاورزی کنند عملا امکان داشتن شغل دیگری را ندارند.
حال این مردم با توجه به اینکه در جنگ صدمات بسیاری دیده‌اند و خانه‌هایشان خراب شد، شهید دادند و آسیب‌های‌ بسیاری که در سال‌های جنگ به مردم در خرمشهر، دزفول و آبادان و دیگر شهر‌های خوزستان وارد شد را در کنار مشکلات و کمبود‌های بعد از آن درنظر بگیریم تا الان که بخواهند با بی‌تدبیری، آب را هم منتقل کنند و از شهرهایی که تنها کار و شغل و محل درآمدی که دارند، کشاورزی است، آب را هم بگیرند دیگر چیزی برای این مردم باقی نمی‌ماند و کسب‌وکار و زندگی آنها آسیب جدی می‌بیند. مردم خوزستان اکنون به نقطه جوش رسیده‌اند؛ در واقع اتفاقات اخیر در زمینه کمبود آب و برق مردم را به نقطه جوش رسانده و موجب این تجمع‌ها شده است. انباشته‌شدن کمبودها و مشکلات سال‌های اخیر مردم، وقتی به موضوع آب و شغل و درآمد مردم رسید، آنها را به جایی رساند که ناچار شدند اینگونه گلایه‌های خود را بیان کنند.
نه فقط مردم که مسئولان و نمایندگان مجلس و امامان جمعه و علما و اعضای مجلس خبرگان هم گلایه‌مند و ناراحت هستند و قطعا هر انسان منصفی با دانستن این موارد به مردم خوزستان حق می‌دهد که گلایه‌مند باشند و انتظار داشته باشند که مسئولان جلوی این بی‌تدبیری‌ها را بگیرند. هیأت‌ها و کمیته‌هایی که از طرف قوه مجریه و قضاییه مسئول بررسی مشکل خوزستان شده‌اند، سعی کنند با درنظر‌گرفتن خواسته‌های بحق مردم و با اجرای همان طرحی که سازمان محیط‌زیست و کارشناسان این سازمان هم قبول دارند و با انتقال آب آشامیدنی مخالفتی ندارد، همان را بپذیرند و با ممانعت از اقدامات غیرکارشناسانه انتقال آب، گلایه‌های مردم خوزستان را در عمل پاسخ دهند و با چنین اقدامی حداقل یک گام برای حل موضوع و مشکل بردارند. قطعا با چنین اقداماتی، اعتراضات و تجمعات هم به حداقل ممکن می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید