• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136114
+
-

سیگنال منفی ممنوعیت واردات به بازار گوشی موبایل

انجمن وارد‌کنندگان گوشی موبایل در نامه‌ای به رگولاتوری تأکید کرده، ممنوعیت واردات باعث ایجاد التهاب در بازار شده است

واردات
سیگنال منفی ممنوعیت واردات به بازار گوشی موبایل

درخواست رگولاتوری از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات 50درصد گوشی‌های موجود در بازار ایران، شامل برندهای شیائومی، نوکیا و...، شوک جدیدی به بازار گوشی موبایل وارد کرده است. بهانه این تصمیم پشتیبانی نکردن (اتصال) شماره‌های اضطراری در ایران روی گوشی‌های یادشده بوده است.
به‌گزارش همشهری، درخواست اخیر رگولاتوری از وزارت صمت برای اعمال ممنوعیت در مسیر واردات محصولات برخی برندهای گوشی هوشمند که شماره‌های اضطراری در ایران را پیشتیبانی نمی‌کند، واکنش فعالان صنفی و وارد‌کنندگان موبایل را به‌دنبال داشته و موجب نگرانی مشتریان از وارد‌آمدن شوک تازه به بازار این محصولات شده است. با اعمال درخواست رگولاتوری واردات گوشی‌های شیائومی، نوکیا و برخی برندهای دیگر که به‌گفته سخنگوی انجمن وارد‌کنندگان سهمی 50درصدی از بازار گوشی هوشمند ایران را در اختیار دارند، بحرانی تازه در بازار گوشی موبایل در پیش خواهد بود. این مصوبه همچنین مصرف‌کنندگان گوشی‌های هوشمند رده قیمتی متوسط را که به‌دلیل افزایش شدید قیمت محصولات برندهای مشهور کره‌ای و آمریکایی دستشان از خرید کوتاه شده، با چالش تازه‌ای مواجه خواهد کرد. گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از وضع بازار گوشی هوشمند تلفن همراه حاکی است در روزهای اخیر قیمت برخی مدل‌‌های گوشی موبایل، که واردات آنها طبق دستور رگولاتوری ممنوع خواهد شد، افزایش یافته، در این شرایط عرضه این نوع گوشی‌های موبایل هم در مراکز فروش متوقف شده است.
در سال‌های اخیر اقبال مشتریان ایرانی به خرید محصولات برخی برندهای چینی افزایش یافته و آمارها از افزایش سه‌برابری سهم بازار این محصولات در ایران حکایت دارد، دلیل این موضوع قیمت و امکانات مناسب این برندها نسبت به محصولات اپل و سامسونگ اعلام شده است اما با مصوبه اخیر رگولاتوری عملا سهم بازار این برندها در بازار گوشی تلفن همراه ایران به‌شدت کاهش خواهد یافت و با این روند به‌دلیل مشکلات تامین و تخصیص ارز برای واردات انواع گوشی‌های هوشمند موبایل به‌نظر می‌رسد با اجرایی‌شدن این مصوبه در آینده نزدیک بازار گوشی تلفن همراه کشور با افت شدید عرضه و افزایش چند‌باره قیمت به‌خصوص در بازار برندهایی مواجه شود که واردات آنها ممنوع اعلام شده است.

نامه‌نگاری برای لغو توقف واردات گوشی موبایل
همزمان با تحولات اخیر انجمن وارد‌کنندگان موبایل در نامه خود به رگولاتوری تأکید کرده؛ ممنوعیت واردات برخی انواع گوشی موبایل باعث ایجاد التهاب در بازار و نارضایتی مصرف‌کنندگان و فعالان صنفی شده است. این انجمن همچنین چند پیشنهاد جایگزین برای ممنوعیت واردات این مدل‌ها به رگولاتوری ارائه کرده و خواستار همکاری آنها برای حل این مشکل شده است. در این نامه نیروی انتظامی و ستاد مدیریت بحران کشور علت اصلی ممنوعیت واردات این کالا معرفی شده‌اند زیرا نمی‌توان با این گوشی‌ها به شکل مستقیم یا بدون سیم‌کارت با شماره‌های اضطراری تماس گرفت. انجمن واردکنندگان هرچند دغدغه این سازمان‌ها را کاملا بحق دانسته اما تأکید کرده برای این موضوع باید راه‌حل منطقی و عملیاتی پیدا شود. رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان در این نامه تأکید کرده تحریم‌ها باعث قطع ارتباط مستقیم با برندهای اصلی موبایل شده و به همین دلیل امکان مذاکره یا فروش بی‌واسطه به ایران وجود ندارد و بازرگانان با روش‌های سخت تحریم‌ها را دور می‌زنند تا نیاز مصرف‌کنندگان تامین شود. به همین‌خاطر عملا امکان درخواست تغییرات نرم‌افزاری در این گوشی‌ها به‌طور رسمی وجود ندارد. اما محصولات این برندها صرفه اقتصادی برای مردم کشور دارند و اقبال خوبی نیز در بازار پیدا کرده و با توجه به سهم ۳۰ تا 50درصدی آنها در بازار، توقف وارداتشان به تنش و بحران جدی در بازار منجر خواهد شد و این بازار تقدیم سایر برندهای آمریکایی و کره‌ای می‌شود. این انجمن همچنین تأکید کرده است، بسیاری از کالاهایی که اکنون وارداتشان ممنوع اعلام شده در سفارش‌هایی ثبت شده قرار دارند و در حال ورود به کشور هستند و این موضوع می‌تواند به بسیاری از واردکنندگان آسیب مالی بزند و موجب بروز اعتراض صنفی و برهم‌خوردن نظم بازار شود.

احتمال بحران تازه در بازار گوشی موبایل
در 3روز گذشته، انتشار خبر ممنوعیت واردات برخی گوشی‌های موبایل موجب نگرانی خریداران و فعالان بازار موبایل شده است. ممنوعیت واردات این گوشی‌ها به‌دلیل پشتیبانی‌نکردن از شماره‌گیری شماره‌های اضطراری مانند پلیس110 موجب خواهد شد تا واردات نیمی از گوشی‌های بازار ممنوع شود. همچنین سازمان تنظیم مقررات رادیویی (رگولاتوری) با ارسال نامه‌ای به واردکنندگان گوشی موبایل، فهرستی از گوشی‌ها را به آنها اعلام کرده که به‌دلیل نبود امکان شماره‌گیری شماره‌های اضطراری در ایران، واردات و ترخیص آنها متوقف شده است. در این زمینه تا‌کنون فهرست‌های مختلفی از گوشی‌های ممنوع‌الورود ارائه شده اما عمدتا دربرگیرنده گوشی‌های هوشمند برندهای نوکیا، شیائومی و پوکو است که مقرون‌به‌صرفه بوده و بخش بزرگی از بازار ایران را در دست دارند. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: شرکت‌‌های مختلف وارد‌کننده هر کدام یک فهرست از گوشی‌های ممنوعه دریافت کرده‌اند اما بسته به هر برند این فهرست متفاوت است. رضا عالیان هشدار داد این تصمیم می‌تواند باعث ممنوعیت واردات و ترخیص 50درصد گوشی‌های بازار ایران شود که قطعا تبعات بزرگی برای مصرف‌کنندگان خواهد داشت. او افزود: این مشکل به‌سادگی از طریق روش‌های دیگر قابل حل است. عالیان افزود: فهرست‌های منتشر‌شده کامل نیستند و این ممنوعیت تنها به برند شیائومی محدود نمی‌شود. اما باید منتظر ماند و دید که اجرایی‌شدن این درخواست رگولاتوری چه شوک قیمتی تازه‌ای را به بازار گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و سایر محصولات دیجیتال وارد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید