• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135856
+
-

فسادزدایی اولین مأموریت دولت سیزدهم

رئیسی، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اجرایی و اطلاعاتی را مأمور مقابله با فساد کرد


رئیس‌جمهور منتخب دیروز کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را مأمور کرد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزدای دولت و اقدامات اولویت‌دار پیشنهاد دهد.
تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های موردنیاز به‌منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانت‌زا، زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات‌ دولتی، قاچاق سازمان یافته و ارائه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، ازجمله ماموریت‌های محوله به این کمیته است.
به گزارش میزان، سید ابراهیم رئیسی در ابتدای این جلسه   با اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه کنی فساد است، ادامه داد: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم.
او ادامه داد: آسیب شناسی‌های انجام شده توسط دستگاه‌های نظارتی را ما باید به آسیب‌زدایی تبدیل کنیم.
رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به حضور روسای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه به انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب‌شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل‌قبول از بسترهای تولید فساد در دولت» این است که اولا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات خود درخصوص «بسترها»، «ریشه ها» و «گلوگاه‌های تولید فساد» در دولت را جمع‌بندی و به ما اعلام کنید.
 وی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به‌منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکارهای مؤثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.
 رئیسی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل اعتماد مردم به اینجانب در سال‌های اخیر، باور مردم به شعار راهبردی مبارزه با فساد و مشاهده اثرات و برکات آن به‌ویژه در دوره تحول قضایی بوده است. یکی از وعده‌های من در انتخابات، ریشه‌کنی فساد در دولت بود که این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تأخیر بیفتد. زمینه‌های این کار از الان باید فراهم شود تا در روز اول تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم.
در این جلسه محمود علوی وزیر اطلاعات، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات، نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل90 مجلس، فرزاد مخلص‌الائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور و کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به روحیه و منش ضد‌فساد ابراهیم رئیسی و اقدامات مؤثر و امیدآفرین وی در قوه قضاییه، دلگرمی و چشم امید مردم را به دولت جدید مورد اشاره قرار دادند و با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوعه خود، پیشنهادها و راهکارهایی را برای برخورد جدی با بسترهای فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.

   ضرورت کنارگذاشتن نگاه‌های جناحی برای پیشبرد امور

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در ادامه دیدارهایش با مراجع تقلید با آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار تأکید کرد که کنار گذاشتن نگاه‌های جناحی از الزامات حرکت کشور در مسیر پیشرفت است.
به گزارش روابط‌ عمومی دفتر رئیس‌جمهور منتخب، ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی با تشکر از نقش آفرینی ایشان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه انتخابات اخیر، اظهار کرد: در پی انتخابات اخیر مردم امید به تغییر وضعیت پیدا کرده‌اند. وی تصریح کرد: یکی از الزامات به فعلیت رساندن ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت و آبادانی این است که نگاه‌های شخصی و جناحی را کنار گذاشته و هر کسی می‌تواند در مسیر پیشرفت و تحول کشور اثرگذار باشد، به میدان بیاید.
 آیت‌الله جوادی آملی نیز با اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه مردم را در نظر حضرت علی(ع) دو دسته دانست و گفت: حضرت اگر چه رفتار و کردار مردم کوفه را نکوهش می‌کنند، اما در نامه مهمی که به مالک اشتر می‌نویسند، مردم را همچون نماز ستون دین و شایسته خدمت بی‌منت معرفی می‌کنند. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: قرآن تأکید دارد که زیر بار هر صلحی نباید رفت. برخی سازش‌ها هست که ظاهرش سازش، اما باطنش سوزش است و لذا به دستور قرآن نباید زیر بار آنها رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید