• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135841
+
-

خطر سندروم بعد از کووید با سویه دلتا

دانش
خطر سندروم بعد از کووید با سویه دلتا

زهرا خلجی- خبر‌نگار

پزشکان هشدار می‌دهند که گسترش پیدا نکردن واکسیسناسیون و بی‌توجهی به زدن ماسک می‌تواند به‌ویژه جمعیت جوان را به‌صورت طولانی‌مدت به عوارض ناشی از کووید-۱۹ گرفتار کند.
 گسترش موج جدید بیماری کووید-۱۹ با سویه خطرناک دلتا باعث افزایش نگرانی‌های جهانی به‌ویژه برای جمعیت جوان شده است. به‌تازگی تحقیقی جدید نشان داده است این سویه جدید می‌تواند افراد را به آثار و عواقب بلندمدت کووید-۱۹ گرفتار کند که شاید حتی تا چندین‌ماه همراه‌شان باشد. انتظار می‌رود برداشتن محدودیت‌ها این اپیدمی را توربوشارژ کرده و کشور را از نظر تعداد افرادی که از کووید طولانی رنج می‌برند، به آنچه دانشمند برجسته قلمروی ناشناخته نامیده‌اند، سوق دهد.
بالاترین مقام بهداشت انگلیس می‌گوید: در هفته‌های آتی احتمالا یک یا 2میلیون مورد از کروناویروس را شاهد خواهیم بود. درحالی‌که عرضه واکسن با اولویت سالمندان و بیماری‌های زمینه‌ای به‌طور دراماتیکی به کم شدن میزان مرگ‌ومیر و بستری انجامیده است، ‌اما این موج صدها هزار نفر از جوان‌ها را با مشکلات سلامتی طولانی‌مدت درگیر خواهد کرد. چیزی که از آن با نام سندروم بعد از کووید یاد می‌شود درواقع یک بیماری کووید طولانی‌مدت است که می‌تواند منجر به ماندگاری عوارض ماه‌ها پس از مثبت شدن تست در فرد شود. بسیاری از این بیماران با خستگی، کمبود نفس، درد قفسه سینه، کم‌خوابی و بدخوابی و مشکلات حافظه و تمرکز که به آن مه مغزی می‌گویند، روبه‌رو می‌شوند.
دنی آلتمن، استاد ایمنولوژی در کالج امپریال می‌گوید: شواهدی از چند کشور نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از افراد مبتلا به کووید، در خطر درگیری با نوع طولانی‌مدت هستند. یک قانون کلی بین تمام نسخه‌های کووید که تاکنون روی کره زمین دیده‌ایم، وجود دارد و اینکه در بین موارد بدون علامت، خفیف، شدید یا منحر به بستری، 10تا20درصد خطر ابتلا به نوع طولانی‌مدت وجود دارد.
اما هنوز درباره این مدل از بیماری، ندانسته‌ها بسیار است. اینکه چرا برخی از افراد طولانی‌تر از سایرین دچار بیماری و عوارض آن می‌شوند و راه‌های درمان آن چیست همچنان ناشناخته است. آلتمن می‌گوید: ما نمی‌دانیم که به کجا می‌رویم؛ چراکه در یک قلمروی ناشناخته هستیم، اما می‌دانیم که به اندازه کافی ترسناک و جدی است. هیچ‌کس حقیقتا نمی‌داند چه چیزی منجر به کووید طولانی‌مدت می‌شود. ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف به این عارضه منجر شود.
برخی از بیماری‌ها ممکن است بر اثر آسیب سلولی مانند زخم ریه که ویروس هنگام آلوده کردن بافت‌ها ایجاد می‌کند، به‌وجود بیاید. احتمال دیگر این است که ویروس در بدن بماند و سوراخ‌های کوچکی مثلا در روده یا ریه ایجاد کند. اما شواهد نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کووید طولانی‌مدت از طریق تأثیر ویروس بر سیستم دفاعی ایمنی بدن هدایت می‌شود. به‌نظر می‌رسد قسمت‌هایی از سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد آنتی‌بادی‌های سرکش معروف به آنتی‌بادی‌های اتوماتیک شود که در مبارزه با ویروس شکست می‌خورند و بدن را آماده پذیرش می‌کنند. یک تحقیق اخیرا در انگلیس نشان داده است که کووید بلندمدت در افراد میانسال(17درصد) بیشتر از جوانان(8/7درصد) بروز می‌کند. در این تحقیق مشخص شده است زنان 50درصد بیشتر از مردان علائم نشان می‌دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید