• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135589
+
-

یزدانی چراغ اول را روشن می‌کند

حسن یزدانی و رضا اطری نخستین کشتی‌گیران ایران هستند که در توکیو روی تشک می‌روند. یزدانی‌ دومین طلای‌ المپیک را می‌خواهد و اطری نخستین مدال باارزش دوران کشتی‌اش

یزدانی چراغ اول را روشن می‌کند

محسن محمودصفری

11روز دیگر بازی‌های المپیک آغاز می‌شود و مثل همه دوره‌ها پرامیدترین نفرات ایران برای کسب مدال در توکیو، کشتی‌گیران آزادکار هستند. آزادکاران از 13مرداد‌ماه روی تشک می‌روند، حسن یزدانی، قهرمان طلایی ایران در المپیک ریو نخستین کشتی‌گیری است که در توکیو مبارزه می‌کند. نتیجه‌ای که یزدانی می‌گیرد، در روحیه بقیه کشتی‌گیران تأثیر می‌گذارد. این امیدواری وجود دارد که یزدانی با بهترین نتیجه در روحیه بقیه تأثیر مثبت بگذارد.رقابت‌‌های کشتی که در آخرین روزهای برگزاری المپیک آغاز می‌شود، از 10 تا 16مرداد، می‌‌تواند جایگاه کاروان ایران در جدول مدال‌آوران را دستخوش تغییر کند.کشتی‌گیران آزادکار از 13مرداد رقابت را آغاز می‌کنند و نخستین نفراتی که روی تشک می‌روند، کشتی‌گیران وز‌ن‌های 86 و 57کیلوگرم هستند. حسن یزدانی و ‌رضا اطری نمایندگان ایران در این دو وزن هستند. حسن یزدانی نفر اول رنکینگ وزن 86کیلوگرم است و فقط یک رقیب نامدار دارد؛ دیوید تیلور آمریکایی. در 2 رقابتی که پیش‌ از این آنها داشته‌اند، تیلور توانسته یزدانی را شکست دهد. کشتی‌گیر آمریکا به‌دلیل مصدومیت در بسیاری از مسابقات رنکینگ‌دار غایب بود و نتوانست در بین برترین آزادکاران وزن 86کیلوگرم قرار بگیرد. به همین دلیل امکان رودررویی او در همان دور اول با یزدانی وجود دارد، البته شاید آنها در فینال با هم کشتی بگیرند. باید منتظر قرعه‌کشی ماند و دید که آنها هم‌گروه می‌شوند یا نه. هم‌گروهی آنها سابقه‌ دارد؛ در مسابقات جهانی‌2018 مجارستان، تیلور در همان دور اول با حسن یزدانی کشتی گرفت و برنده هم بود. به هر حال، خیلی‌ها منتظرند تا ببینند نتیجه سومین کشتی آنها چه می‌شود.

  شاید آخرین شانس اطری
رضا اطری در وزن 57کیلوگرم دیگر نماینده ایران در روز اول مسابقات کشتی توکیو است. اطری با اینکه سابقه حضور در 3مسابقه جهانی 2017، 2018 و 2019 را دارد اما تا‌به‌حال نتوانسته مدالی جهانی کسب کند و حضور در المپیک می‌تواند آخرین فرصتی باشد که کادر فنی به این کشتی‌گیر باتجربه می‌دهد. اطری با وجود حریفان قدرتمندی همچون زائور اوگویف از روسیه، یوکی تاکاهاشی از ژاپن و بخبایار اردنبات از مغولستان بزرگ‌ترین رقیبش کیلوهای زیادی است که باید از وزنش کم کند. اطری اگر خوب به سر وزن برسد، می‌تواند یکی از مدال‌آوران کشتی ایران در بازی‌های المپیک باشد.
رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی، حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع نماینده‌های کشتی آزاد ایران در بازی‌های المپیک هستند. از بین این 6ملی‌پوش تنها حسن یزدانی سابقه حضور در بازی‌های المپیک را دارد و بقیه برای نخستین‌بار میدان المپیک را تجربه می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید