• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 تیر 1400
کد مطلب : 135530
+
-

نسخه عبور از ابرچالش‌ها، همبستگی ملی است

جهانگیری: برای حل مشکلات نیاز داریم همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم

دولت
نسخه عبور از ابرچالش‌ها، همبستگی ملی است


همانطور که از فردای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در رأس دولت یازدهم خطاب به ابراهیم رئیسی وعده داد، کابینه‌اش در انتقال تجربه و اطلاعات در کنار دولت منتخب است و برای حل مشکل مردم و پیشبرد امور دولت از هیچ همراهی و کمکی دریغی نمی‌کند، عزم و تلاش همه دولتمردان روحانی در روزهای به‌شماره افتاده دولت دوازدهم برای مددرسانی به دولت منتخب رئیسی است؛  از دیدارهای حضوری وزرا و معاونان رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور منتخب گرفته تا حمایت‌های آنها در قالب سخنرانی و مواضع رسانه در حمایت از گام‌های مثبت رئیسی برای مسیرگشایی دولت سیزدهم، همه و همه نویدبخش انتقال دولت از یک دولت اعتدالگرا به یک دولت اصولگرا بدون مرزبندی‌ها و اختلاف‌نظر‌های سیاسی است؛ روندی که تا پیش از این مسبوق به سابقه نبوده است و به تعبیر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، وقتی دولت یازدهم مستقر شد، وزرا و دولتمردان برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها دنبال وزرای دولت دهم می‌دویدند.
حالا اما برعکس تجربه 8سال گذشته در استقرار دولت تدبیر و امید، دولتمردان به صف شده‌اند و برای همراهی با دولت سیزدهم اعلام حمایت می‌کنند.
در همین فضا هم بود که دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، تماس رئیس‌جمهوری منتخب با جریان‌های سیاسی منتقد را اقدامی پسندیده توصیف کرد و گفت: ما نیازمند افزایش همدلی و گفت‌وگو در کشور هستیم و برای حل مشکلات، چالش‌ها و ابرچالش‌ها نیاز داریم همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشور با چالش‌ها و با ابرچالش‌هایی روبه‌روست، گفت: وقتی با تنگنایی روبه‌رو می‌شویم اگر نتوانیم آن را به‌موقع حل کنیم، به چالش می‌خوریم و اگر با آن چالش به‌موقع مقابله نکنیم به ابرچالش تبدیل  و پیچیدگی‌های آن بیشتر می‌شود که امروز کمبود آب یکی از این چالش‌هاست.
جهانگیری ادامه داد: در کنار این چالش‌ها و ابرچالش‌هایی که در دولت‌های مختلف بوده، با  3پدیده تحریم، کرونا و خشکسالی روبه‌رو هستیم. در رابطه با تحریم که مقاومت ملت ایران آمریکایی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد و فشار حداکثری شکست خورد و دولت قبلی و فعلی آمریکا آن را قبول کردند، باید مدبرانه و دلسوزانه درباره تحریم‌ها در کشور برخورد شود تا هر چه سریع‌تر از روی ملت و دولت برداشته شود و حتماً یکی از سیاست‌های دولت آینده هم برداشتن تحریم‌هاست.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: من به‌عنوان کسی که در حل مسائل و مشکلات کشور و مدیریت برخی از بخش‌ها تجربه‌ای دارم اعلام می‌کنم راه‌های مقابله با چالش و ابرچالش انسجام داخلی و همبستگی در داخل کشور است.
به گزارش ایرنا، وی افزود: اینکه رئیس‌جمهور منتخب با جریانات منتقد تماس برقرار کرد و از آنان در برابر مسائل مختلف کشور نظر گرفت، اقدام پسندیده‌ای است که باید کامل شود. ما نیاز به گفت‌وگو و افزایش همدلی در کشور داریم. نیاز داریم نخبگان و سرمایه‌های علمی از هر جریان و طیف را به رسمیت بشناسیم و از آنان برای رفع مشکلات کشور کمک بخواهیم. جهانگیری با بیان اینکه هر دولتی روی کار بیاید برای عبور از این مشکلات نیازمند کمک همه است، تصریح کرد: می‌توان گفت این کم‌سابقه است که هر 3قوه از یک جریان سیاسی و نهادهای دیگر هم از همان جریان باشند و این اقدام مبارکی است که می‌تواند در حل مشکلات کمک کند، اما بیشتر از این نیاز است مردم در همراهی با دولت کمک کنند و دولت هم به سمت حل مشکلات برود و همه کمک کنیم از این مشکلات به‌خوبی عبور کنیم.

 مکث
شهادت جهانگیری به توانمندی زنان 


 اسحاق جهانگیری که دیروز در «چهارمین جشنواره ملی زن و علم، جایزه مریم میرزاخانی» سخن می‌گفت در بحث ضرورت توجه به زنان گفت: زنان نیمی از جامعه کشور و جهان را تشکیل می‌دهند و قادرند کارهای بزرگی انجام دهند و در هر میدانی که قرار گرفته‌اند آن میدان موفقیت آنها بوده است. امیدوار هستم شرایطی به وجود بیاید تا هر یک از زنان کشور به یک الگوی بزرگ در زمینه‌های علمی، ورزشی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی تبدیل شوند و ما در همه رشته‌ها زنان برجسته‌ای داریم. به گزارش ایسنا وی افزود: امروز زنان برجسته‌ای در مراکز اقتصادی و کارآفرینی فعالیت می‌کنند. ۳۰درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و ۲۵ درصد مدیران کشور زن هستند .معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: شهادت می‌دهم در رشته‌های مدیریتی بسیاری که کار برعهده زنان سپرده شد، زنانی که مسئولیت قبول کردند، مسئولیتشان را خوب انجام دادند. امروز سفیر و معاون وزیر زن داریم؛ درحالی‌که زمانی به کارایی سفیران زن تردید داشتیم، اما امروز در کشورهای محل مأموریت خود خوب عمل کردند. جهانگیری برگزاری بزرگداشت برای بزرگان حوزه‌های مختلف و الگو سازی این بزرگان را سنتی بسیار نکو و ارزشمند توصیف کرد و گفت:  این سنت در مورد پروفسور مریم میرزاخانی به طور مضاعف ارزشمند است. میرزاخانی دانشمندی که به جهت علمی در سطح بین‌المللی از دانش معتبری برخوردار بود ، مورد توجه جهانیان قرار گرفت. به اعتبار رفتار و اخلاق انسانی‌ای که از خود در دوران کوتاه عمر پربرکتش نشان داد، 3 صفت زن بودن، جوان بودن و معلم بودنش جزو صفت هایی است که باید به آن توجه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید