• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13497
+
-

سود «شخص ثالث» بیمه‌ها چگونه به «زیان» تبدیل می‌شود

بیمه
سود «شخص ثالث» بیمه‌ها چگونه به «زیان» تبدیل می‌شود

صنعت بیمه سال‌های طولانی است که از زیان‌ سنگین شخص ثالث می‌نالد درحالی‌که آمار مقایسه‌ای ۱۱ شرکت بیمه فعال در بورس نشان می‌دهد این رشته بالفطره زیان‌ده نیست و ظاهرا آنچه بیمه‌گران تعهد تراشی‌های رنگارنگ برای آن می‌نامند، کشتی صنعت بیمه را به گل نشانده است.

به گزارش فارس، بیمه نامه شخص ثالث در سبد محصول اغلب شرکت‌های بیمه سهم قابل توجهی را به‌خود اختصاص می‌دهد، صنعت بیمه سالیان طولانی است که از حضور این رشته زیان‌ده در سبد خود گلایه‌مند است.

به گفته فعالان صنعت بیمه افزایش نرخ دیه در هر سال، علاوه بر اینکه زیان شرکت‌ها را هر سال بیشتر و بیشتر می‌کند، در عین حال این بیمه نامه را به محصولی گران برای مردم تبدیل کرده و موجب شده بسیاری اساسا عطای خرید آن را به لقایش بخشیده و در مخاطرات و حوادث پیش روی رانندگی سرنوشت خود را به‌دست قضا و قدر بسپارند. اما نگاهی به بخش‌های درآمد و هزینه رشته شخص ثالث نشان می‌دهد این رشته لزوما برای شرکت‌های بیمه زیان‌ده نیست.



آمار علیه ادعا

بررسی بخش ردیف بیمه اجباری شخص ثالث در گزارش فعالیت ماهانه۱۱ شرکت‌بیمه در سال96 و مقایسه حق بیمه دریافتی اغلب شرکت‌ها و خسارت پرداختی آنان نشان می‌دهد؛ بیشتر بیمه‌ها در فروش بیمه‌نامه شخص ثالث سود کرده‌اند، اما چرا صنعت بیمه از سنگینی زیان محصول پرفروشش می‌نالد؟ مدیر بیمه‌های اتومبیل یک شرکت بزرگ بیمه‌ای این موضوع را ناشی از هزینه‌های سربار شده بر رشته شخص ثالث می‌داند و می‌گوید: شرکت‌های بیمه از محل حق بیمه‌ شخص ثالث باید 10درصد به وزارت بهداشت، 3درصد نیروی انتظامی و 8درصد به صندوق خسارات بدنی بپردازند و این به غیراز 7درصد کارمزد و هزینه صدور است. او ادامه می‌دهد: 30درصد حق بیمه دریافتی شرکت‌ها به این شکل پیش‌خور شده و به همین دلیل این رشته در اغلب شرکت‌ها زیان ده است.

حبیب میرزایی معاون نظارت بیمه مرکزی هم می‌گوید: صنعت بیمه دو نوع عوارض از محل بیمه نامه ثالث می‌پردازد. یک بخش عوارضی است که سالانه به نیروی انتظامی بابت هزینه‌کرد کاهش حوادث جاده‌ای و رانندگی می‌پردازد، آخرین رقم پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته 250میلیارد تومان بود که در بودجه سال97 نیز به این رقم 10درصد افزوده و 275میلیارد تومان مصوب شد.  بخش دوم عوارض پرداختی معادل 10درصد حق بیمه وصولی بیمه ‌نامه شخص ثالث است که به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. جمع این عوارض سالانه 1050میلیارد تومان است و باید صرف هزینه درمان مصدومان حوادث رانندگی شود. به‌گفته میرزایی سال 95سود کل صنعت بیمه 730میلیارد تومان بود؛ یعنی بیمه‌ها در آن سال 1050میلیارد تومان عوارض پرداختند که 1.5برابر سود کل صنعت بیمه تحت عنوان عوارض پرداخت شده بود. به گفته او اگر این پول در صنعت بیمه می‌‌ماند در ارتقاء و رشد صنعت بسیار تأثیرگذار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید