• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13490
+
-

تغییر جهت سرمایه‌گذاران در بازارسهام

سهامداران خرد فروشنده‌اند، سرمایه‌گذاران بزرگ ارزان می‌خرند

بازارسهام
تغییر جهت سرمایه‌گذاران در بازارسهام

اطلاعات آماری نشان می‌دهد در فضای رکود کنونی بازار سهام و درحالی‌که سهامداران خرد یا اصطلاحا حقیقی‌ها به‌طور گسترده در حال ارزان‌فروشی سهام خود هستند، سهامداران حقوقی بزرگ به‌طور مداوم در صف خرید نشسته‌اند.

به گزارش همشهری، درحالی‌که این روزها بسیاری از سهامداران خرد در فضای مجازی از آینده ناامید‌کننده بازار سهام صحبت می‌کنند، آمارها گویای این واقعیت است که سهامداران بزرگ یا اصطلاحا حقوقی‌ها، بیکار ننشسته‌اند و در حال خرید سهام هستند. همواره حضور پررنگ حقوقی‌ها نشانگر این واقعیت بوده است که بازار سهام چشم‌انداز مثبتی در آینده دارد و همین موضوع موجب‌ شده سهامداران حقوقی راهبرد خود را به سوی خرید سهام ترسیم کنند. به‌طور معمول موتور محرک بازار سهام سهامداران بزرگ یا حقوقی‌ها هستند و عمدتا پس از ورود سهامداران حقوقی به بازار، شاخص‌های بورس شروع به رشد می‌کنند. سهامداران حقیقی در 2دهه گذشته عمدتا براساس همین فرضیه چشم به‌دست سهامداران حقوقی می‌دوزند و از آنها دنباله‌روی می‌کنند؛ یعنی زمانی که سهامداران حقوقی سهام یک شرکت را می‌خرند، سهامداران حقیقی هم با یک تأخیر زمانی دست به خرید همان سهام می‌زنند و بالعکس. این عادت همیشگی روند حرکت شاخص‌های بورس را هم ترسیم می‌کند و بازار سهام اثبات کرده است که سهامداران حقوقی که از اطلاعات پنهانی بیشتری برخوردارند، عمدتا زود‌تر از خبر‌ها مطلع می‌شوند و پیش‌بینی آنها درباره چشم‌انداز بازار معمولا درست از آب در آمده است.



وقتی حقوقی‌ها وارد بازار می‌شوند

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد در شرایطی که بذر ناامیدی در میان سهامداران حقیقی پاشیده شده، سهامداران حقوقی بلاانقطاع در حال خرید سهام هستند. این اطلاعات بیانگر این است که در فروردین‌ماه امسال از 2هزار و 93میلیارد تومان سهامی که در بورس مبادله شده 1255میلیارد تومان توسط سهامداران حقوقی و 838میلیارد تومان توسط سهامداران حقیقی خریداری شده است. این اطلاعات همچنین نکته جالب دیگری هم دارد. آمارها نشان می‌دهد سهامداران حقیقی عمدتا در حال فروش سهام هستند درحالی‌که سهامداران حقوقی در حال خرید سهام هستند.

 مطابق این اطلاعات سهامداران حقوقی در فروردین امسال در مقابل فروش 1062میلیارد تومان سهام 1255میلیارد تومان سهام، خریده‌اند؛ یعنی حجم خرید سهام سهامداران حقوقی 193میلیارد تومان بیشتر از مقدار سهامی بوده که در این مدت فروخته‌اند، اما سهامداران حقیقی عکس این رویه را دنبال کرده‌اند به‌طوری که در فروردین امسال سهامداران حقیقی 838میلیارد تومان سهام خریده‌اند اما در مقابل 1031میلیارد تومان سهام فروخته‌اند.



خرید سهام بانک‌ها

اطلاعات آماری از وضعیت معاملات انجام شده در فروردین‌ماه نشان می‌دهد بخش عمده تمرکز سهامداران حقوقی روی سهام بانک‌ها بوده است و این گروه در فروردین امسال 247میلیارد تومان از سهام بانک‌ها را خریده‌اند درحالی‌که در همین مدت سهامداران حقیقی فقط 16میلیارد تومان از سهام بانک‌ها را خریده‌اند و در مقابل 96میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر در این گروه را فروخته‌اند. مطابق ایناطلاعات، حجم خرید حقوقی‌ها در سهام بانک‌ها 80میلیارد تومان بیشتر از مقدار فروش آنها بوده است درحالی‌که سهامداران حقیقی دقیقا عکس این شرایط را داشته‌اند.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی دومین گروه مورد توجه سهامداران حقوقی بزرگ بوده است به‌طوری که سهامداران حقوقی در فروردین امسال 164میلیارد تومان از سهام این گروه را خریده‌اند درحالی‌که سهامداران حقیقی 157میلیارد تومان از سهام این گروه را فروخته‌اند. بخش عمده‌ای از سهامی که سهامداران حقیقی در این مدت فروخته‌اند، سهامداران حقوقی خریده‌اند. ارزش کل سهام خریداری شده در گروه فلزات اساسی توسط سهامداران حقوقی 13میلیارد تومان بیشتر از مقدار فروش آنها بوده است درحالی‌که سهامداران حقیقی در گروه فلزات اساسی 13میلیارد تومان سهام بیشتری فروخته‌اند.

سومین صنعتی که فروردین امسال در کانون توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت، گروه خودروسازی بود. سهامداران حقوقی در فروردین امسال 123میلیارد تومان از سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ را خریدند درحالی‌که سهامداران حقیقی 198میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر در این گروه را فروختند.

همچنین در فروردین امسال سرمایه‌گذاران بزرگ عموما سعی کردند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس خارج شوند و در این مدت 130میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق‌ها را فروختند. این اطلاعات نشان می‌دهد ارزش کل واحد‌های فروخته شده سهامداران حقوقی 12میلیارد تومان بیشتر از مقدار خرید آنها بوده است، درحالی‌که در همین مدت مقدار واحد‌هایی که سهامداران حقیقی از صندوق‌های قابل معامله خریده‌اند، 13میلیارد تومان بیش از مقدار واحد‌های فروخته شده بوده است.



     بازار در انتظار برجام

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره دلایل رکود معاملات در سال‌جاری گفت: بازار با توجه به مسائل سیاسی پیش‌رو و واکنش آمریکا به برجام در یک سیر اصلاحی قرار دارد. فردین آقابزرگی گفت: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده جریان نقدینگی بازار به سمت سهام کوچک و بازار‌های پایین‌دست متمایل شود. علی زارعی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم درباره کم‌رمق بودن معاملات بورس گفت: نوسانات قیمت ارز، سکه و طلا در کنار ابهام در تداوم اجرای برجام موجب شده تا این روزها شاهد معاملات کم‌رونقی در بازار سهام باشیم. وی همچنین از ریسک‌های غیراقتصادی و تنش‌های منطقه‌ای به‌عنوان دیگر عوامل تأثیرگذار بر معاملات بازار سرمایه یاد کرد و گفت: جو روانی حاصل از این ریسک‌ها نیز موجب شده  سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به دادوستد سهام کنند که موضوع لغو یا تداوم اجرای برجام هم در این زمینه قابل تامل است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید