• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134914
+
-

گزارش کاهش نیروی انسانی در شهرداری

حامد مظاهریان،‌معاون شهردار تهران می‌گوید تعداد نیروی انسانی شهرداری از 68 هزار نفر به کمتر از 58 هزارنفر کاهش یافته است

گزارش2
گزارش کاهش نیروی انسانی در شهرداری

کاهش نیرو و چابک‌سازی منابع انسانی جزو اولویت‌های مدیریت شهری در دوره پنجم بوده و از همین رو اعضای شورای پنجم در برنامه 5ساله سوم شهرداری به این موضوع به صورت ویژه توجه کردند. حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران   گفت: «فرایند به‌کارگیری نیروی انسانی جدید در واحدهای تابعه شهرداری تهران نیازمند گرفتن مجوز از بالاترین مقام مسئول در شهرداری تهران و طی مراحل مربوطه است. »

ماجرا تبدیل وضعیت است
اعضای شورای پنجم (فعلی) شهر تهران زمانی که برنامه 5ساله سوم شهرداری را مصوب می‌کردند، در یکی از سرفصل‌ها، ماده‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن سالانه باید ۶درصد نیروهای شهرداری کاهش یابد و در مقابل ۳درصد نیرو جذب کند. همین موضوع باعث شده طی 3سال اخیر نزدیک به 10هزار نفر از نیروهای شهرداری با طرح‌های انگیزشی یا بهره‌وری مدیریت منابع انسانی، کاهش یابد. البته میزان نیروهای انسانی این نهاد در دو دهه گذشته(پیش از مدیریت دور پنجم) آنقدر افزایش یافته و شهرداری آنقدر از این لحاظ فربه شده است که چابک‌سازی تنها با کاهش 10هزار نیرو رقم نمی‌خورد. به هر ترتیب اینطور که مظاهریان، معاون شهردار اعلام کرد در این دوره مدیریت شهری انضباط در وجوه مختلف بها پیدا کرد و تعداد نیروی انسانی از ۶۸هزار نفر به کمتر از ۵۸هزار نفر تقلیل یافته است.
او درباره مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور برای تبدیل وضعیت 2100نیرو به شرایط ثابت در شهرداری تهران گفت: «مطابق با آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب سال ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ شورای انقلاب، در ادوار مدیریت شهری شهرداری تهران؛ کارمندان طرف قرارداد شرکت خدمات اداری شهر، شاغل در مشاغل کارمندی شهرداری تهران طبق مجوزهای وزارت کشور، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان اداری و استخدامی کشور برای تصدی پست‌های سازمانی بلاتصدی در آزمون داخلی و دریک فضای رقابتی به کارمند ثابت شهرداری تهران تبدیل وضعیت یافته‌اند. آخرین آزمون انجام‌شده نیز در سال۱۳۹۵ بوده است.» مظاهریان گفت: «با این توضیح و برای توجه به درخواست‌های همکاران، مدیریت شهری نیز به‌دنبال فراهم‌کردن فضای مناسب برای برگزاری آزمون داخلی همانند ادوار گذشته بوده که با پیگیری‌های متمادی از سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوز لازم دریافت و با تصویب شورای اداری شهرداری تهران، مقدمات اجرای امر فوق مهیا شده و همکاران قراردادی موصوف شهرداری تهران به‌زودی از این اقدام بهره‌مند خواهند شد.»
او در همین خصوص گفت: «در اوضاع اقتصادی فعلی، بحران اشتغال و نبود امنیت و ثبات شغلی، این اقدام شهرداری تهران می‌تواند حداقل گره‌گشای وضع این تعداد از همکاران معزز در چارچوب و سقف مجوز گرفته‌شده باشد و قطعا مابقی همکاران که شرایط لازم برای تبدیل وضع را در آزمون داخلی احراز نمی‌کنند، به همان ترتیب فعلی، ادامه خدمت خواهند داشت.» به‌عبارتی می‌توان از صحبت‌های مظاهریان این برداشت را داشت که تنها تغییر وضعیت شغلی در دستور کار قرار گرفته و نه جذب تعداد نیروی جدید. سال گذشته نیز بر اساس موارد قانونی و برنامه سوم شهرداری برای جذب دستیاران متخصص اقدام شد؛ موضوعی که از طریق فراخوان عمومی و برگزاری آزمون صورت گرفت و درنهایت 265نفر به‌عنوان دستیاران متخصص مدیران عالی به‌کار گرفته شدند.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این رابطه می‌گوید: «از زمان شروع به کار شورای پنجم تعداد نیروها در شهرداری تهران کاهش یافته و ما براساس مصوبه برنامه 5ساله سوم عمل کرده‌ایم. بر همین اساس سالانه 6درصد نیروهای شهرداری کاهش یافته و در مقابل، حداکثر ۳درصد نیرو جذب شده است. یعنی به ازای هر دونفری که از شهرداری رفته‌اند، یک‌نفر آن‌هم با داشتن شرایطی مثل جوانی، تحصیلات مرتبط و داشتن تخصص کافی در پست‌های مورد نیاز جذب شده‌ است.  می‌توان گفت که با این روند افزایش و کاهش به صورت متوسط سالانه ۳ تا ۴درصد نیروها کمتر شده‌اند و تا پایان برنامه سوم یعنی پایان سال1401 باید این برنامه ادامه یابد. به همین‌خاطر هم‌اکنون کمتر از ۶0هزار نیرو در شهرداری فعال هستند؛ این در حالی است که پیش از آغاز فعالیت شورای پنجم تعداد نیروها نزدیک به۷۰هزار‌نفر بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید