• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 13 تیر 1400
کد مطلب : 134869
+
-

پشت‌خط زن/ انتظار 4سال تمدید شد

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

والیبال ساحلی بیشترین تماشاگر را در بازی‌های المپیک دارد. از بازی‌های سیدنی به بعد سرمایه‌گذاری کشورها روی شن و ماسه فزونی گرفت با این حال ما همچنان در حسرت المپیکی شدن می‌سوزیم. با 2 شکستی که ساحلی‌بازان در مسابقات اخیر انتخابی المپیک داشته‌اند، 4 سال دیگر بر انتظارات اضافه شده است. والیبال ساحلی می‌تواند با 2 بازیکن به اندازه 12بازیکن تیم‌های سالنی مدال کسب کند ولی والیبال ساحلی ما با آدم‌ها و طرز تفکرات محدودی که دارد، به این زودی‌ها نمی‌تواند المپیکی شود. عضو ایرانی تشکیلات ساحلی آسیا 4 سال پیش قول داده بود ساحلی بازان ما را به این بازی‌ها می‌رساند.

تدارک روباتی ژاپنی‌ها
ژاپنی‌ها برای اینکه بتوانند قهرمانی المپیک مونیخ را تکرار کنند، سوای تدارکات4 ساله و استخدام فلیپ بلین، مربی بلند آوازه فرانسوی، دست به دامان روبات‌ها شده‌اند. فدراسیون والیبال ژاپن با همکاری دانشگاه سوکوبا روبات‌هایی را اختراع کرده‌اند که سرعت بالایی دارند و به‌خوبی می‌توانند جابه‌جا شوند و مدافعان روی تور و آبشار‌زن‌ها را در شریط دشوار قرار ‌دهند. ارتفاع دفاع روبات‌ها تا 3متر و70 سانتی‌متر تنظیم شده است. این ابداع ژاپن را با اتفاقات والیبال ما مقایسه کنید. در شکست‌ها ما به جای اینکه دنبال راه‌حل باشیم، بازی کی بود کی بود من نبودم راه می‌اندازیم تا از مسئولیت شانه خالی کنیم.

یک خبر خوب
یکی از معیارهایی که مشخص می‌کند یک لیگ چقدر اعتبار دارد، به تعداد بازیکنان و مربیان مطرح بین‌المللی در آن لیگ توجه می‌شود. لیگ والیبال ما تا 4 سال پیش به سبب مشارکت بازیکنان زبده خارجی مانند ورمیگلو، پاسور سابق تیم ‌ملی ایتالیا، لوکاس ژیگالدو از لهستان، کواچ مربی کنونی تیم ملی صربستان، نیکو لوف عضو تیم ملی بلغارستان، یکی از 4 لیگ‌ خوب دنیا لقب گرفت ولی مشکلات اقتصادی و بی‌برنامگی باشگاه‌ها باعث شد معتبرترین فعالیت داخلی والیبال جولانگاه بازیکنان درجه 3 اروپا و آمریکای جنوبی شود. اما گفته می‌شود امسال پریرا آرژانتینی یکی از بهترین پشت خط‌زن‌های آمریکای لاتین که به تازگی شاهد درخشش او و یارانش مقابل تیم ایران بودیم، در لیگ ایران برای تیم شهداب به میدان می‌آید.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید