• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13476
+
-

تقویت تقاضای مسکن با تسهیلات بانکی

وزیر راه و شهرسازی از احتمال انتقال یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای جبران کسری منابع این صندوق خبر داد.

به‌گزارش پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس به بحث درباره تأمین مسکن برای طبقات متوسط و  زیر متوسط پرداخت و ادامه داد: بحث عمده‌ای که در وزارتخانه دنبال می‌شود، افزایش قدرت خرید متقاضی مسکن است. اگر جنبه مالی بخش مسکن خوب طراحی نشود، باقی اقدامات ابتر باقی می‌ماند. موتور محرکه این بخش طراحی مالی است. وی به اهمیت تأمین مالی برای خرید مسکن اشاره کرد و گفت: فرض محال اگر جایی پیدا شود که صدها هزار واحد مسکونی بسازد، اگر قدرت خرید نباشد اتفاقی رخ نمی‌دهد و واحدی فروش نمی‌رود. بنابراین ما به سراغ جانب تقاضا رفتیم.

وی ادامه داد: اکنون در بحث تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده مصوبه‌ای وجود دارد که ۱۰درصد از سود را دولت یارانه بدهد. بانک‌ها از پرداخت نشدن این یارانه شکایت داشتند. آیین‌نامه‌ای تصویب شد که بانک‌ها تسهیلات با سود ۱۸درصدی ارائه دهند و دولت یارانه را مستقیم به مردم پرداخت کند. نتیجه اینکه بودجه‌ای برای این منظور تأمین نشد و یارانه‌ای به مردم تعلق نگرفت. مردم شکایت دارند که مدام در شهرهای مختلف تجمع می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای موجود برای تحریک بخش تقاضای مسکن گفت: روشی که من پیگیری کردم این بود که به سراغ پس‌انداز برویم. در این روش هرکه پس‌انداز کند بر مبنای آن تسهیلات دریافت می‌کند. پیش‌تر که در وزارت مسکن و شهرسازی فعال بودم نیز این اقدام صورت گرفت. هنگامی که در سال۷۲ این اقدام آغاز شد، تعداد پس‌اندازکنندگان تقریبا ۲۰۰۰نفر بودند. این رقم در سال۸۴ به ۳میلیون نفر رسید. وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح ارقام مشارکت و سپرده‌گذاری مردم پرداخت و گفت: در این 3ساله تعداد پس‌اندازکننده‌ها بیش از ۴۰۰هزار نفر و میزان سپرده از ۷هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. دولت به سمت تجهیز منابع خاص بخش مسکن حرکت کرد. این تجهیز منابع چند ویژگی دارد؛ به بخش دیگری داده نمی‌شود؛ چراکه هر کسی که پس‌انداز کرده، در برابر آن به‌دنبال وام مسکن است. قیمت تمام‌شده پول نیز صرفا معادل هزینه عملیات نگهداری در بانک است، بنابراین قیمت پول برای بانک بیش از ۳ یا ۴درصد نیست. این پول ارزان قیمت است.

وی ادامه داد: سال گذشته در ۲۵۰روز به‌صورت میانگین هر روز ۷۵۰نفر پس‌انداز کرده‌اند. امسال میانگین پس‌اندازکننده‌ها بالای روزی ۱۰۰۰نفر خواهد شد و انتظار داریم که در انتهای سال تعداد پس‌اندازکننده‌ها از ۶۰۰هزار نفر عبور کند. بنابراین در حال سامان دادن به تقاضا هستیم. به گفته آخوندی، نرخ کنونی تسهیلات به‌صورت عمومی ۹.۵ و در بافت فرسوده ۸ درصد است و دولت تقلیل نرخ سود عمومی به ۸ و نرخ سود بافت فرسوده به ۶درصد را پیشنهاد داده است. هم‌اکنون رئیس‌جمهور با کاهش نرخ سود تسهیلات بخش فرسوده موافقت کردند که این تصمیم بعد از عبور از مراحل شورای پول و اعتبار عملی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات ساخت و خرید برای یک زوج در تهران ۱۶۰میلیون تومان است، گفت: نسبت وام به ارزش ملک از ۷ به ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین متقاضی توانمند شده و می‌تواند با توان بیشتری وارد بازار شود. این رقم برای زوج‌ها در شهرهای بزرگ غیراز تهران ۱۲۰میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان است. در شهرهای کوچک یک آپارتمان متوسط با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ تا ۱۲۰میلیون تومان معامله می‌شود، بنابراین ۸۰ میلیون تومان تسهیلات رقم بسیار بالایی به‌حساب می‌آید و نسبت وام به قیمت بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سود پایین است، تسهیلات ارزان قیمت به‌شمار می‌رود و مقدار اقساط کاهش پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید