• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13465
+
-

پلیس در تعقیب کلاهبرداران دو جانبه

کلاهبرداران دوجانبه پدیده جدید کلاهبرداری در فضای مجازی هستند که با شکایت تعدادی از مالباختگان از آنها، پلیس تحقیقات برای دستگیری این تبهکاران را آغاز کرده است.

به‌گزارش همشهری، چند روز قبل مرد جوانی نزد ماموران پلیس فتای خراسان‌رضوی رفت و مدعی شد که در دام یک کلاهبردار اینترنتی گرفتار شده است. او گفت: چندی قبل در یکی از سایت‌های خرید و فروش چشمم به آگهی فروش گوشی موبایل آیفون افتاد و به نظرم قیمتی که برای آن درج شده بود بسیار پایین‌تر از قیمت بازار بود. با شماره‌ای که در آگهی درج شده بود تماس گرفتم و قرار شد در ازای پرداخت 700هزار تومان، گوشی را بخرم. او شماره کارت عابربانک برایم فرستاد و من هم پول را واریز کردم اما پس از آن نه خبری از گوشی شد و نه آن فرد. او گوشی‌اش را از دسترس خارج کرده بود و دیگر نتوانستم با وی تماس بگیرم. با این شکایت، تحقیقات برای شناسایی و دستگیری کلاهبردار اینترنتی شروع شد. ماموران با پیگیری شماره کارتی که وی در اختیار شاکی قرار داده بود به مردی به نام محسن رسیدند. این مرد به اداره پلیس احضار شد و وقتی در جریان ماجرای کلاهبرداری قرار گرفت، خود را بی‌گناه دانست و گفت: من مغازه موبایل‌فروشی دارم و چند روز قبل جوانی به مغازه‌ام آمد تا گوشی بخرد. قیمت گوشی 700هزار تومان بود و او شماره کارتم را گرفت و گفت که پس از واریز کردن پول برای دریافت گوشی می‌آید. روز بعد او 700 هزار تومان به حسابم واریز کرد و به مغازه آمد و من هم گوشی را به او دادم و رفت. غافل از اینکه او یک کلاهبردار بوده و شماره کارت مرا در اختیار طعمه‌اش قرار داده و از این طریق مرا هم فریب داده است.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی می‌گوید: این نوع کلاهبرداری، شگرد تازه‌ای است که تبهکاران از آن در فضای مجازی استفاده می‌کنند و به همین دلیل شهروندان و مخصوصا فروشندگان باید مراقب باشند تا در دام این کلاهبرداران نیفتند. او ادامه می‌دهد: در پرونده دیگری، فرد کلاهبردار از یک سو آگهی فروش ارز دیجیتالی( بیت کوین) با قیمت پایین منتشر می‌کرد و از سوی دیگر سراغ فروشندگان این نوع ارز می‌رفت و برای خرید ارز موردنظرش، شماره کارت بانکی آنها را می‌گرفت. او سپس این شماره کارت را در اختیار کسانی قرار می‌داد که فریب آگهی وی را خورده و قصد خرید ارز از او را داشتند. به این ترتیب خریداران پول را به حساب فروشنده دیگر واریز می‌کردند و در این میان مرد کلاهبردار سراغ آن فروشنده رفت و با این ادعا که مبلغ مورد توافق را واریز کرده، ارز دیجیتالی می‌خرید بدون اینکه مبلغی واریز کند.

سرهنگ جهانشیری می‌گوید: فروشندگان باید مراقب باشند که وارد چنین معاملاتی نشوند و هنگام فروش کالا، هزینه آن را نقدی یا از طریق دستگاه پز مغازه دریافت کنند و شهروندان نیز نباید پیش از اینکه کالایی را دریافت ‌کنند، هزینه خرید آن را بپردازند تا شاهد چنین کلاهبرداری‌هایی نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید