• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134621
+
-

سخنگوی دولت در تشریح روند مذاکرات وین:

شاید مذاکرات به دولت آینده موکول شود

گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام عملا با اختلاف 2طرف بر سر موارد مشمول لغو تحریم‌ها به چالش رسیده است. علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام گفت: از نظر ما تاکنون هر آنچه باید در مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار بگیرد به بحث میان طرفین گذاشته شده است. دیدگاه ما برای همه طرف‌ها کاملا روشن است و ما بر این دیدگاه‌ها تأکید داریم.وزارت خارجه فرانسه هم خواستار از سرگیری هرچه‌سریع‌تر مذاکرات وین شد.
براساس اظهارات مقامات کشورمان، ایران خواهان لغو همه تحریم‌هایی است که آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به بهانه‌های مختلف وضع کرده و آمریکا هم از ایران خواسته به تعهداتش در چارچوب برجام برگردد.
به‌گفته ربیعی «درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود عملا توافقی شکل نگرفته است و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم.» او در عین حال تصریح کرده  که «در صورتی که تا پایان دولت آنچه مدنظر ماست، محقق نشود، بنابر تشخیص تصمیم‌گیرندگان عالی نظام دولت سیزدهم این قضیه را برعهده خواهد گرفت. همه اینها به سیاست نظام و آنچه در مذاکرات پیش می‌رود منوط است و اینکه اگر نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد.» آنتونی بلینکن ،  وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته بود: «اگر توسعه برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد و این کشور همچنان به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر در سطوح بالاتر و بالاتر ادامه دهد، به نقطه‌ای خواهیم رسید که به لحاظ عملی بازگشت به پارامترهای توافق هسته‌ای اولیه بسیار دشوار خواهد بود.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوم‌تیرماه در جلسه هیأت دولت خطاب به مردم گفت: «دولت کار بزرگی انجام داده است و جنگ را به پایان رسانید، دولت در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری، آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشاند و مسائل مهم را حل و فصل کردیم و اگر بخواهند و اختیارات به آقای عراقچی داده شود، همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم.» روحانی یک روز بعد در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی نیز گفت «اگر برخی از مسائل و تشریفات و این بوروکراسی که ما از آن حرف می‌زنیم را در دولت، قوه قضاییه و پارلمان کنار بگذاریم، تحریم تمام‌شده بود. درباره تحریم، کار را دولت انجام داده و فعلا در بوروکراسی افتاده است.»  
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین نیز با اشاره به مذاکرات با ۴+۱، گفته است: یک‌سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا رسیده است.

لغو همه تحریم‌ها یا تحریم‌های هسته‌ای؟
قبلا یک پاسخ از طرف محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره آنچه در مذاکرات وین می‌گذرد، با تکذیب طرف آمریکایی مواجه شده بود. او گفته بود: بر تمام مسائل اقتصادی توافق شده که تحریم‌ها برداشته شود. الان بحثی در رابطه با بانک، بیمه، نفت و کشتیرانی نداریم. همه اینها توافق شده است. حدود یک‌هزار و ۴۰تحریم دوران ترامپ طبق این توافق برداشته می‌شود. در رابطه با افراد و دستگاه‌های مربوط به بیت مقام معظم رهبری هم توافق شده تحریم برداشته شود. براساس توضیحات واعظی «اساس مذاکره ما از سال۹۴ در رابطه با موضوعات هسته‌ای بود. تمام تحریم‌های هسته‌ای در آن سال برداشته شد. چون تیم مذاکره‌کننده ما اجازه نداشت در رابطه با مسئله منطقه، حقوق بشر و تسلیحاتی و موشکی صحبت کند. لذا تحریم‌هایی که در این ارتباط بوده از سال۹۴ بوده است. اکنون صحبت می‌کنیم که تحریم‌های باقی مانده کدام به برجام و کدام به قبل از سال۹۴ ربط دارد. الان هم ممکن است برخی از تحریم‌های مربوط به اشخاص و موضوعات پیش از مذاکرات سال۹۴ باقی بماند؛ که آنها را هم دارند مذاکره می‌کنند.» آمریکا پس از این اظهارات ادعای لغو همه تحریم‌ها را تکذیب کرد و اعلام کرد که  حاضر است تحریم‌هایی که برای بازگشت به برجام نیاز است را رفع کند .

عذرخواهی سخنگوی دولت به دلیل حوادث جاده‌ای
ربیعی در این نشست 2 حادثه جاده‌ای پیاپی که منجر به کشته‌شدن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا شد را تسلیت گفت. سخنگوی دولت افزود: «ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.» همچنین سخنگوی دولت درباره شایعه گفت‌وگوی روحانی و رئیسی درباره چینش کابینه آینده گفت: میان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب درباره کابینه دولت سیزدهم اصلا صحبتی نشده است و هر آنچه وجود دارد، انتقال تجارب و در اختیار قرار دادن فهم اداره کشور است. امیدواریم در هفته‌های پایانی طرح اینگونه مباحث باعث نشود روند بسیار خوبی که از انتقال تجارب شکل گرفته، آسیب ببیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید