• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134570
+
-

فوت و فن نوشتن- 13/ توجه به ناخودآگاه و بهره از امکانات

فرزام شیرزادی- روزنامه نگار

چطور می‌توانیم از فرصت‌های کوتاه روزانه‌مان برای داستان نوشتن بهره ببریم؟ موقع نوشتن ازچه کارهایی پرهیز کنیم که روند داستان‌نوشتن‌مان لطمه نبیند. در ادامه به چند راهکار کوتاه و جمع و جور در این‌باره پرداخته‌ام.
1-نخستین نکته اینکه خودمان برای نخستین قدم به‌خودمان کمک کنیم. نخستین قدم، انتخاب وسیله برای نوشتن‌ است. ابزار نوشتن باید ما را سر ذوق بیاورد. مثلا من خودنویس‌های سبک و مداد نرم را به تایپ‌کردن ترجیح می‌دهم. یک نویسنده خودکار روان یا روان‌نویس دوست دارد. یک نفر دوست دارد با تبلت یا کامپیوتر شخصی‌اش کار کند و دیگری علاقه خاصی به نوشتن با تلفن همراهش دارد. هریک از اینها که شما را برای نوشتن سر ذوق می‌آورد، با آن دست به‌کار شوید. والتر بنیامین، فیلسوف، نویسنده و برنامه‌ساز رادیو وقتی به 11گام در نوشتن می‌پردازد، یکی از موارد را داشتن چند لیوان چشم‌نواز پر از قلم و خودکار و خودنویس عنوان می‌کند تا نویسنده را برای نوشتن سر ذوق و شوق بیاورد.
2- اگر درگرماگرم نوشتن، نکته‌ای را فراموش کردید، جایش را خالی بگذارید و به نوشتن داستانتان ادامه بدهید. روی نکته‌ یا موضوعی که از ذهنتان گریخته حین نوشتن متمرکز نشوید. می‌توانید بعدا سراغ آن بروید.
 3-موقع نوشتن، حتما اول داستانتان را به سرانجام برسانید، بعد به تجدیدنظر و ویرایش آن بپردازید. اگر سرگرم نوشتن فصل پنجم هستید و یکباره متوجه شده‌اید که باید برگردید و به فصل اول نکته، جمله یا پاراگرافی اضافه کنید، قید این کار را بزنید. عجالتا یادداشتی سردستی درباره آن نکته بنویسید و نوشتن فصل پنجم را ادامه دهید. اگر این کار را نکنید، جز اینکه شاید ادامه نوشتن فصل پنجم از یادتان برود، ممکن است بیش از 10‌بار فصل اول را بازنویسی کنید و چیز بهتری هم عایدتان نشود.
4-از ناخودآگاهتان بهره ببرید. می‌دانید چرا بعضی‌ نویسنده‌ها زیر دوش حمام یا نیمه‌شب و هنگام خواب فکری بکر به ذهنشان می‌رسد یا به نکته و کشفی می‌رسند؟ چون در این مواقع ناخودآگاه آدم‌ها همچنان فعال است و گاه‌گاهی ابراز وجود می‌کند‌. ضمنا لازم نیست دست روی دست بگذارید و منتظر ناخودآگاه باشید. می‌توانید از ناخودآگاهتان کار بخواهید؛ مطمئن باشید این شیوه در اکثر موارد جواب می‌دهد.
5-برای صرفه‌جویی در وقت می‌توانید از دستاوردهای تکنولوژی‌های جدید بهره ببرید. اگر با ضبط‌کردن صدایتان یا تکرار دیالوگ‌های داستان راحت‌ترید، حتما همین کار را انجام دهید. اگر نوشتن با قلم مصنوعی روی صفحه موبایل یا تبلت برایتان سریع‌تر است، شک نکنید که باید با همین ابزار به نوشتن ادامه بدهید و نکته آخر اینکه از هر امکانی که در بهتر نوشتن شما تأثیر دارد، استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید