• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 9 تیر 1400
کد مطلب : 134567
+
-

قیمت دلار وارد کانال 25هزار تومان شد

همزمان با تغییر لحن مقامات ایران و آمریکا درباره احیای برجام قیمت دلار شروع به رشد کرد

دلار
قیمت دلار وارد کانال 25هزار تومان شد

به‌دنبال طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای در وین و تغییر لحن طرفین درباره سرانجام برجام، قیمت هر دلار آمریکا از روز دوشنبه شیب صعودی به‌ خود گرفت و دیروز بعد از 3‌ماه از مرز 25هزار تومان عبور کرد.
به گزارش همشهری، هرچند در طول 2‌ماه گذشته به‌دلیل اظهارنظر مقامات ارشد دولت، امیدواری‌های زیادی برای احیای برجام به‌وجود آمده است اما ظرف چند روز گذشته با تغییر لحن طرفین درباره احیای دوباره برجام، فعالان بازار ارز دچار تردید شده‌اند و این تردید به رشد قیمت دلار منجر شد.
روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: برخی اختلافات اساسی در مذاکرات وین هنوز باقی است.
 اندکی بعد از این اظهارات علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات از حقوق خود صرف‌نظر نمی‌کنیم، گفت: درباره رفع تحریم‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد ایران مانند انرژی، مالی، بانکی، بیمه و غیره اتفاق نظر وجود دارد. با این حال اگر در مورد همه موضوعات در دستور کار مذاکرات، توافق حاصل نشود، عملاً توافقی شکل نگرفته و اگر در همه موارد توافق شکل بگیرد می‌توانیم از یک توافق شکل‌گرفته صحبت کنیم. او افزود: اینکه نظرات ما تامین شود یک لحظه هم تعلل نخواهد شد اما اگر دیدگاه‌ها تأمین نشود، ادامه مذاکرات به دولت آینده موکول خواهد شد. به موازات سخنان ربیعی، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفت: درباره توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چگونگی ادامه یا توقف همکاری با آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است.
سخنان مقامات ایران و آمریکا درباره تأخیر در امضای توافق هسته‌ای یا تامین حقوق و منافع طرفین لحن متفاوتی با آنچه یک‌ماه پیش اعلام می‌شد دارد و این تغییر لحن منجر به بروز تردید‌هایی درباره احتمال دستیابی به یک توافق در مذاکرات هسته‌ای در وین شده و ظرف دیروز نخستین بازتاب این تغییر لحن در بازار ارز نمایان شد.

رشد قیمت دلار
همزمان با تغییر لحن مقامات ایران و آمریکا درباره احیای برجام قیمت هر دلار آمریکا از روز دوشنبه شروع به رشد کرد و در نخستین گام صبح روز دوشنبه با 400تومان افزایش به 24هزارو450 تومان رسید. در معاملات روز دوشنبه حتی معاملات فردایی و پشت خطی از این مرز هم فراتر رفت و این سیگنال را به بازار داد که قیمت ارز در روز سه‌شنبه با رشد بیشتری مواجه خواهد شد. در روز سه‌شنبه هم قیمت هر دلار آمریکا با دست‌کم 700تومان رشد به 25هزارو150 تومان و به بالاترین قیمت در 3‌ماه گذشته رسید. آخرین بار در فروردین‌ماه امسال قیمت هر دلار آمریکا در این محدوده در نوسان بود.
برخی خبر‌های حاکی از آن است که به‌دنبال افزایش قیمت ارز اجاره کارت ملی هم برای خرید ارز دولتی افزایش یافته و برخی درصددند با اجاره کارت ملی دیگران از ارز سهمیه‌ای استفاده کنند. شواهد میدانی نشان می‌دهد نرخ کرایه کارت ملی برای دلار سهمیه‌ای، با افزایش ۳۰درصدی،  از ۳۰۰به۴۰۰هزار تومان رسیده است. کرایه کارت ملی در بازار برای خرید دلار سهمیه‌ای دارنده کارت ملی استفاده می‌شود.
 هر کارت ملی می‌تواند 2هزار یورو یا 2200دلار در سال با نرخ صرافی خرید کند.
هنوز مشخص نیست روند صعودی قیمت ارز تا کجا ادامه خواهد داشت اما برخی فعالان بازار اعتقاد دارند بین ایران و آمریکا اختلافات زیادی وجود دارد و به‌راحتی توافق اساسی بین آنها صورت نخواهد گرفت به‌گفته آنها به‌دلیل همین اختلافات محدوده 23هزارو800 تومان یک محدوده حمایت پرقدرت برای قیمت دلار محسوب می‌شود و این محدوده به‌راحتی از دست نخواهد رفت. بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد چنانچه مذاکرات هسته‌ای در وین با شکست مواجه شود قیمت ارز به‌سرعت رشد خواهد کرد و این احتمال که قیمت هر دلار آمریکا از نظر تکنیکی تا محدوده 40هزار تومان هم صعود کند وجود دارد.
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیش از این درباره اینکه اگر توافق هسته‌ای به سرانجام نرسد چه خواهد شد گفته بود: درصورتی که برجام به سرانجام نرسد، حداقل 6‌ماه زمان خواهد برد تا اقتصاد ایران به ریل اصلی بازگردد و تا پایان سال1400 سیاست‌های انقباضی که در 2سال گذشته اعمال شده که محدودیت واردات در صدر آنها است و واردات واسطه‌ای، که تولید را به حداقل رسانده است، ادامه خواهد یافت و تأثیر آن بر کاهش تولید و متعاقب آن اشتغال خواهد بود.
با این حال گزارش‌های موجود نشان می‌دهد آثار مثبت احیای برجام به قدری است که می‌تواند بلافاصله زمینه رشد اقتصادی و نزول قیمت ارز را فراهم کند. به‌تازگی یک مؤسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس پیش‌بینی کرده است: با احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا، ذخایر ارزی ایران تا سال2023 میلادی یا1402 دوبرابر خواهد شد و به 140میلیارد دلار خواهد رسید و موجب خواهد شد اقتصاد ایران به یک رشد متوسط سالانه دست یابد.

رشد قیمت سکه
همزمان با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت طلا و سکه هم که تابعی از قیمت دلار است با افزایش مواجه شد، به‌طوری که در مبالات روز گذشته قیمت هر مثقال طلا به 4میلیون 654هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18عیار به یک‌میلیون‌و73هزار تومان رسید. قیمت هر سکه طرح جدید هم با 140هزار تومان افزایش به 10میلیون‌و880هزار تومان رسید. نیم‌سکه هم 60هزار تومان رشد کرد. محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا در این‌باره گفت: افزایش و نوسان قیمت دلار اصلی‌ترین عامل مؤثر در افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بود. او با بیان اینکه حباب سکه به ۳۰۰هزار تومان رسیده، از افزایش دادوستد در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: به‌دلیل نوسانات زیاد نرخ ارز در بازار نمی‌توان به‌راحتی قیمت‌ها را در بازار طلا و سکه پیش‌بینی‌کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید